Economia

Empreses

Material d'escalada

Tech Rock es consolida i aboca esforços a créixer

La fusió de les marques d'escalada Fixe i Faders i la incorporació posterior d'Alien Cams i Roca en un sol grup, Tech Rock, ha fet que aquest lideri el mercat a l'Estat espanyol i que augmenti la facturació

No és la força la que recau en el grup Tech Rock sinó que ho fa la qualitat a més del mercat que ja tenien les quatre marques que l'empresa subministra als escaladors. És així com Mariana Clusellas, gerent del grup català Tech Rock, defineix la particularitat de la companyia, ja que les marques són prèvies a la companyia i no al revés. Tot i que les dues que van començar la fusió –Fixe i Faders– eren competència directa, Faders, en començar a notar els efectes de la crisi, va iniciar unes converses amb Fixe que van acabar amb la unió de totes dues marques l'any 2009. A final de març del 2011 el nou grup va incorpor Alien Cams, una marca dels EUA que s'havia deixat de fabricar i gràcies a l'adquisició, l'any passat va ser el motor principal de creixement del grup. Amb tres marques sota un mateix paraigua, Tech Rock es va formar i fa menys de tres mesos va fer la seva última incorporació: les cordes Roca, que en període de suspensió de pagaments va ser atorgada a Tech Rock.

Segons Mariana Clusellas, de moment la prioritat ha estat “unir quatre maneres de treballar, de funcionar i equilibrar els egos de cada marca; tot sense perdre el poder de cadascuna”. Abans de mirar enfora, explica Clusellas, era fonamental “mirar-nos el melic, ja que com que el grup s'havia d'estructurar des de la base, tota decisió, fins i tot la més petita, era fonamental”. Avui els esforços de la unió han fet que Tech Rock esdevingui líder fabricant de material per a escalada a l'Estat espanyol. En paraules de la gerent de la companyia, “la fusió ha significat creixement”.

Segons les dades de l'empresa, la facturació de l'any 2008 –quan Fixe encara marxava sola– comparada amb les previsions del 2012 (amb les quatre marques), Tech Rock preveu augmentar-la fins a un 80%. A escala estatal, per tant, la competència directa de les marques catalanes són els productes estrangers. Malgrat el renom d'algunes marques d'altres estats, Clusellas assegura que en material dur d'escalada, Tech Rock ara com ara domina entre el 70% i el 80% del mercat, ja que, segons ella, tenen “bon servei i un preu molt competitiu”.

La unió de la qualitat i el prestigi de les quatre marques, afegida a l'ampliació de l'oferta de productes de Tech Rock, ha fet que el grup, tot i les circumstàncies econòmiques, estigui en ple període de creixement. Ara bé, Clusellas explica que “la crisi els toca de retruc, però els toca”. Hi pot haver la idea preconcebuda que el sector de l'escalada és un mercat fidel i disposat a gastar tant com calgui per una qüestió de seguretat. La veritat, però, és una altra. En paraules de la gerent de Tech Rock, “és un mercat molt sensible al preu i que ara, no és que escatimi més, sinó que arran de la crisi hi ha menys renovació del material”. Paral·lelament, però, el sector de l'escalada s'ha ampliat, i al tipificat amant de la naturalesa arriscat s'hi ha afegit “l'aficionat que va al rocòdrom en sortir de treballar”, cosa que obre una porta per posicionar les marques des del principi de l'afició.

Fabricació catalana

Tech Rock és present a 50 països, la facturació internacional és el 47% del total i, de fet, per ara un objectiu prioritari és expandir-se encara més de portes enfora –on hi ha més espai de creixement en comparació amb el mercat estatal–. El grup, però, encara és petit en qüestió d'estructura. Per tant, a efectes pràctics, “l'única manera de controlar els processos productius és tenir-los a prop”. Per això la fabricació és a Sant Quirze de Besora i a Santa Perpètua i estan treballant per traslladar a Catalunya la fabricació dels pocs components que els subministren productors estrangers. A més, però, segons Clusellas, per qüestió de números, amb les circumstàncies d'avui fabricar a Catalunya ja no és descabellat. En segon lloc, es guanya en servei. I el punt culminant, “la riquesa queda a casa”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.