MOTOR / FÓRMULA 1

Els difusors són del tot legals i s'inicia la cursa per imitar-los

La incògnita és saber qui reacciona més ràpid i té ja la rèplica a punt a Xangai

Tot queda com estava i Button i Brawn encara són més favorits a la Xina

Tadashi Yamashina
PRESIDENT DE TOYOTA F1
«Estic content que aquest tema sigui ja passat, perquè ens podrem centrar en la competició. Però he de recordar que durant el procés de construcció del difusor vam consultar a la FIA i mai no vam tenir cap dubte sobre la legalitat del nostre cotxe»
«Hauria estat molt més fàcil que aquests tres equips s'haguessin adaptat a la resta»
Ross Brawn
PROPIETARI DE BRAWN GP
«Estem satisfets amb la decisió. Amb aquesta decisió, el cas queda tancat. Respectem el dret de qualsevol rival a qüestionar qualsevol dels nostres dissenys a través dels canals adequats»
Pat Symonds
DIRECTOR D'ENGINYERIA DE RENAULT
«Podríem tenir alguna cosa a punt per a la primera cursa a Europa, però no esperem miracles, tres dècimes per volta. Per guanyar les altres tres i posar-nos a l'altura dels cotxes que porten aquest difusor caldrà un replantejament de la part posterior»
«Hauria estat molt més fàcil que aquests tres equips s'haguessin adaptat a la resta»
Norbert Haug
DIRECTOR TÈCNIC DE MERCEDES
«El que alguns han fet en nou mesos, la resta no ho podem fer en nou setmanes. El nostre esperit esportiu ens diu que ara toca treballar i acceptar aquest desafiament, però necessitarem temps»

Finalment, la FIA va validar els difusors de doble rampa de Brawn, Toyota i Williams com a mínim per la resta de la temporada i va donar el tret de sortida a la cursa per imitar-los, que encapçalaran els equips amb més potencial econòmic i tecnològic. A falta de detalls del veredicte del tribunal d'apel·lació de la FIA, la màxima expectació és saber quins d'aquests set equips–inclosos els que reclamaven, Ferrari, Red Bull, Renault i BMW– tindran a punt aquest mateix cap de setmana la versió del difusor inspirada en el dels tres dominadors de l'inici del campionat. De moment, i tenint en compte les particularitats de Xangai, Brawn i Jenson Button continuen sent els màxims favorits.

Tothom mira Ferrari. Pel seu potencial i pel desastrós inici de campionat. Ahir l'equip italià es va fer l'ofès amb la FIA –fins fa poc habitualment favorable als seus requeriments– i, tot i una declaració en què s'explica que fer un nou difusor els obliga «a modificar aspectes fonamentals de l'F60», ja s'ha difós que la setmana passada Marc Gené va provar a l'aeroport italià de Vairano un nou frontal i el nou difusor, que podrien estrenar a Xangai. Räikkönen va donar una altra pista: «Al meu cotxe li falta velocitat. A Xangai tindrem algunes peces noves, tot i que no les hem pogut provar en circuit.»

Se'ls gira feina.

En canvi, altres fonts opinen que Ferrari i Red Bull, per la particular configuració de la suspensió posterior, necessitaran més temps per fer el nou disseny i parlen d'estrenar-lo en el GP de Turquia (7 de juny), un mes més tard que McLaren, BMW i Renault, que podrien tenir a punt un paquet complet a Montmeló (10 de maig), si bé no és descartable que el difusor en si el tinguin preparat abans. A l'advocat de Renault se li va escapar ahir a París que ja el tenien a punt per a Xangai, però Pat Symonds ho va ajornar fins a Montmeló. Sospitosament, ahir a Xangai hi havia més monoplaces amagats sota una lona que de costum.

I és que la gràcia del difusor de doble rampa és que té un orifici suplementari a la base (en el punt de contacte amb el fons pla), que és el que accelera el flux de l'aire cap enrere i augmenta l'efecte de ventosa. Fer aquest difusor és relativament senzill, però per aprofitar els seus avantatges la caixa de canvis ha d'interferir el mínim possible en el pas de l'aire (i les de Brawn són les més estretes). Redissenyar una caixa de canvis ja no és tan fàcil, i també implica redissenyar tota la suspensió posterior (en un F-1 va subjectada al canvi) i això ja són paraules majors.

Això sí, els nous dissenys només es podran verificar en el túnel de vent, en simuladors, o fent proves més o menys representatives (no es pot rodar en circuit). Renault pot tenir avantatge en aquest aspecte, perquè des del 2008 treballa molt en els càlculs de dinàmica de fluids (CFD) per dissenyar les seves peces. Malgrat tot, Brawn no està de braços plegats i ja anuncia que a Catalunya (10 de maig) tindrà un nou paquet aerodinàmic que esperen que els faci 4 o 5 dècimes per volta més ràpids.

LA FITXA

Circuit de Xangai
Llargada:
5.451 metres
Voltes:
56 (305,066 km)
Revolts:
10 (5 esq. / 5 dreta)
Últims guanyadors
2008 Lewis Hamilton (McLaren)
2007 Kimi Räikkönen (Ferrari)
2006 Michael Schumacher (Ferrari)
2005 Fernando Alonso (Renault)
Mundial 2009. Pilots
1r J. Button (Brawn-Mercedes)
15
2n R. Barrichello (Brawn-Mercedes)
10
3r J. Trulli (Toyota)
8,5
4t T. Glock (Toyota)
8
5è N. Heidfeld (BMW)
4
6è F. Alonso (Renault)
4
7è N. Rosberg (Williams-Toyota)
3,5
8è S. Buemi (Toro Rosso-Ferrari)
2
Mundial 2009. Constructors
1r Brawn-Mercedes
24
2n Toyota
16,5
3r BMW Sauber
4
4t Renault
4


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.