Opinió

Full de ruta

En perill

Qui ens ho havia de dir que rebríem el 2018 amb el retorn d’aquelles sensacions mai no oblidades però ja desades al calaix de la història de tantes famílies?

Enguany han tor­nat sen­sa­ci­ons i sen­ti­ments que cre­iem superats i reser­vats a ocu­par pàgines d’una història que no s’havia de repe­tir mai més. Fes­tes de Cap d’Any allu­nyats de casa, sepa­rats dels éssers esti­mats, amb aque­lla tris­tor perenne que –en el fons– hom sap que pot­ser no mar­xarà mai.

Les famílies de Jordi Cui­xart, Jordi Sànchez, Oriol Jun­que­ras i Joa­quim Forn, d’una banda, i Car­les Puig­de­mont, Clara Pon­satí, Toni Comín, Merit­xell Ser­ret i Lluís Puig, d’una altra banda, tor­nen a expe­ri­men­tar, en ple segle XXI, les matei­xes emo­ci­ons que tants milers de famílies van haver d’ento­mar any rere any a par­tir de 1939. Ales­ho­res, com avui, els moments més durs eren sem­pre els de les fes­tes de Cap d’Any. Aixe­car les copes en una terra llu­nyana, amb les absències dels fami­li­ars repre­sa­li­ats pun­xant els cors sense clemència, amb l’espe­rança d’una justícia real que fos capaç de posar fi a la repressió, l’empre­so­na­ment i l’exili.

Qui ens ho havia de dir que rebríem el 2018 amb el retorn d’aque­lles sen­sa­ci­ons mai no obli­da­des però ja desa­des al calaix de la història de tan­tes famílies? L’Estat ha des­fer­mat una repressió que encara està escal­fant motors. La inde­pendència fallida del 27 d’octu­bre ens ha dei­xat en mans d’un Estat que no té cap intenció d’aixe­car el peu del coll de Cata­lu­nya. Es pre­pa­ren cen­te­nars de noves impu­ta­ci­ons, amb penes de fins a 30 anys per delic­tes ine­xis­tents. L’auto­go­vern romandrà suspès amb una inter­venció econòmica que con­tro­larà cada des­pesa, cada fac­tura, cada paga­ment. La cul­tura patirà l’apli­cació sibil·lina d’una nor­ma­tiva tri­butària dis­se­nyada per des­truir les indústries cul­tu­rals cata­la­nes. L’escola cata­lana ja està tocada de mort amb una eina molt pode­rosa: la por, que fa que molts mes­tres i pro­fes­sors se sen­tin amenaçats per deman­des poten­ci­als per delic­tes d’odi i adoc­tri­na­ment. Estem en perill, i ho esta­rem men­tre siguem una auto­no­mia espa­nyola.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia