Opinió

Full de ruta

Productes de proximitat

La crisi canviarà la forma de treballar i de fer turisme, però també ha d’ajudar a prendre consciència sobre de quina manera consumim

Fa alguns dies, la meva dona va veure a Face­book que una empresa de for­mat­ges de la petita població de Llo­rac, a la Conca de Bar­berà, feia una pro­moció de venda arran dels efec­tes nega­tius que havien patit per la sus­pensió de la set­mana medi­e­val de Mont­blanc. Són molts els petits pro­duc­tors cata­lans que aquests dies ho estan pas­sant mala­ment perquè el seu canal de venda està tan­cat, perquè era la res­tau­ració, amb bars, res­tau­rants i hotels fora de ser­vei, i les fires, gene­ra­lis­tes o sec­to­ri­als, que des de Sant Jordi i fins a l’octu­bre omplen mul­ti­tud de pla­ces del país. Vam fer un pen­sa­ment i vam com­prar una de les cis­te­lles de for­mat­ges que ofe­rien, con­vençuts que, si podíem aju­dar un pro­duc­tor local, s’havia de fer i també, òbvi­a­ment, per la gran relació que hi ha a casa meva amb el for­matge, de qual­se­vol mena. Qua­ranta-vuit hores després de pagar la comanda teníem els for­mat­ges a casa... i ja no en que­den ni les engru­nes!

El comerç ano­me­nat de pro­xi­mi­tat o de quilòmetre zero ha cres­cut tant en els dar­rers temps que fins i tot les prin­ci­pals cade­nes de dis­tri­bució ja tenen apar­tats sota aquesta deno­mi­nació. Aquests pro­duc­tes són més sans perquè el temps que passa entre la seva recol·lecció o pro­ducció i l’arri­bada a casa és menor, però, a més, són molt més sos­te­ni­bles ja que la seva pet­jada ecològica acos­tuma a ser menor. Dic acos­tuma perquè la pet­jada també ha de sumar la gene­ració de C02 de la seva pro­ducció, però el que més en genera és el trans­port de la mer­ca­de­ria. És a dir, no es el mateix la pet­jada ecològica d’un kiwi aus­tralià que d’una pera de tem­po­rada de Lleida. A més que, el kiwi, perquè no arribi a Cata­lu­nya podrit, s’haurà collit ben verd. Els teòrics asse­gu­ren que la crisi del coro­na­vi­rus can­viarà mol­tes coses en la nos­tra soci­e­tat, com ara la forma de tre­ba­llar i de fer turisme, però també esta­ria bé que ajudés tot­hom a pren­dre consciència sobre la forma com con­su­mim.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia