Opinió

Tribuna

Les dones als camps nazis

“És essencial recordar aquestes dones i les seves lluites perquè són font d’inspiració per a les dones i per a tota la societat..., reivindicar el seu llegat és defensar la llibertat, els drets humans i la justícia

Avui, 27 de gener, és el Dia Inter­na­ci­o­nal de Com­me­mo­ració en Memòria de les Vícti­mes de l’Holo­caust, perquè en aquesta data les tro­pes soviètiques van alli­be­rar el camp de con­cen­tració i exter­mini nazi d’Auschwitz-Birke­nau. Autènti­ques atro­ci­tats (depor­ta­ci­ons il·legals, tor­tu­res cons­tants, assas­si­nats en massa...) van con­ver­tir l’Holo­caust dut a terme pel govern nazi en un dels geno­ci­dis més ter­ri­bles de la història de la huma­ni­tat. Perquè aquesta data no tan sols vol home­nat­jar totes les per­so­nes que van morir als camps de con­cen­tració nazis, sinó també pre­ser­var la memòria històrica, essen­cial per no repe­tir l’hor­ror que va supo­sar aquest epi­sodi per a la història de la huma­ni­tat.

Posar nom, vet­llar per la memòria de totes aques­tes per­so­nes que van viure aquest autèntic infern, és una de les millors garan­ties per crear resiliència col·lec­tiva i allu­nyar-nos de les ide­o­lo­gies de l’odi. Avui que es com­me­mora el 77è ani­ver­sari de l’alli­be­ra­ment dels camps de con­cen­tració i exter­mini de l’Ale­ma­nya nazi, dei­xeu-me que em cen­tri en la rea­li­tat de les dones que van viure aquest exter­mini. I és que, com deia Neus Català, “les depor­ta­des són les obli­da­des dels obli­dats”. Perquè les dones, com ella mateixa afe­gia, patien una doble dis­cri­mi­nació. Eren i seguei­xen sent les grans silen­ci­a­des, i quasi no hem esco­tat les seves veus.

De fet, els jueus eren el prin­ci­pal objec­tiu de per­se­cució i mort però les dones, jue­ves o no, eren sot­me­ses també a una per­se­cució única i bru­tal. Tot i que en molts camps hi havia àrees desig­na­des a dones, Ravensbrück va ser el camp de con­cen­tració més gran creat tan sols per a dones i que curi­o­sa­ment ha que­dat als mar­ges de la història. En aquest camp de tre­ball i final­ment d’exter­mini, hi havia dones jue­ves (però no la majo­ria), pre­so­ne­res polítiques, dones gita­nes, dones amb pro­ble­mes de salut men­tal, pros­ti­tu­tes... o qual­se­vol dona que era con­si­de­rada inútil pels nazis.

I és que a l’Ale­ma­nya nazi el sis­tema patri­ar­cal estava també gover­nant. De fet, els crims que allà es prac­ti­ca­ven eren específics per a dones, perquè tenien un clar biaix de gènere. Explo­ra­ci­ons gine­cològiques vexatòries i dolo­ro­ses, la nuesa uti­lit­zada per humi­liar-les, la violència sexual pre­sent de forma cons­tant (fins i tot algu­nes dones rela­ten com en el moment de ser alli­be­ra­des pels soviètics van ser vio­la­des pels matei­xos mili­tars), la pros­ti­tució forçada, les este­ri­lit­za­ci­ons... i altres expe­ri­ments humans sal­vat­ges com injec­tar-los gèrmens de sífilis a la medul·la espi­nal. Dones emba­ras­sa­des que es tro­ba­ven mor­tes amb les pan­xes ober­tes o sot­me­ses a avor­ta­ments forçats. Nadons aca­bats de néixer que eren assas­si­nats llençant-los en l’aire, o dei­xant-los morir de gana deli­be­ra­da­ment...

Les dones amb mai­nada petita eren sovint les pri­me­res a ser selec­ci­o­na­des per gase­jar-les als camps d’exter­mini. Sot­me­tre-les doble­ment era l’objec­tiu clau perquè eren dones, aquells éssers infe­ri­ors que s’havien atre­vit a opo­sar-se als homes. Les dones que havien llui­tat a la Resistència havien de ser doble­ga­des perquè una dona que des­a­fi­ava el seu poder havia de ser doble­ment alliçonada, com a dis­si­dent i com a dona. No podien supor­tar que les dones els des­a­fi­es­sin.

Per això és tan impor­tant recor­dar aques­tes dones com a llui­ta­do­res, amb molt coratge i super­vi­vents. Els relats d’aques­tes dones estan car­re­gats d’emo­ci­o­na­li­tat i soro­ri­tat. De fet, algu­nes rela­ten com aquest ager­ma­na­ment emo­ci­o­nal entre elles els va sal­var la vida. A tall d’exem­ple, expli­ca­ven que per sobre­viure van deci­dir agru­par-se en grups de cinc. Així for­ma­ven “les famílies”, per sen­tir-se acom­pa­nya­des, per poder sen­tir l’escalf d’algú que t’estima, que et cuida, que està pen­dent de tu. Alhora tenien l’experiència de for­mar part d’un grup pri­mari, on una abraçada en un moment de màxima des­es­pe­rança supo­sava un bàlsam per a les seves ànimes. Una carícia, un “estar allà” els donava la vida, una vida emo­ci­o­nal que tenien molt clar que era indis­pen­sa­ble per poder sos­te­nir tota la resta.

És essen­cial recor­dar aques­tes dones i les seves llui­tes perquè són fonts d’ins­pi­ració per a les dones, però també per a tota la soci­e­tat. Perquè nosal­tres som qui som gràcies a elles. Perquè la seva història és en defi­ni­tiva la nos­tra història. I perquè rei­vin­di­car el seu lle­gat suposa defen­sar la lli­ber­tat, els drets humans i la justícia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia