Les aerolínies ‘low cost’, no tan impunes
La multa de 179 milions d’euros que ha imposat el govern espanyol a cinc aerolínies de baix cost –amb Ryanair acaparant el 60% de la sanció– és un primer pas per revertir una situació d’abusos que havia sortit de mare i que s’havia consolidat en les pràctiques comercials amb total impunitat, com cobrar per l’equipatge de mà, per reservar seients contigus per acompanyar menors, per imprimir el bitllet o no admetre pagaments en metàl·lic. Les aerolínies low cost van impulsar la democratització del turisme de trànsit aeri –amb costos en termes mediambientals, de gentrificació i d’accés a l’habitatge de les destinacions turístiques, tot sigui dit– però fa temps que es van decantar per estratègies comercials poc transparents, de manera que els preus reals acabaven sent molt distants dels de reclam. La reacció de les companyies davant la multa ha estat anunciar que hi presentaran recurs –ben legítim– i un penós pretext que revertir les pràctiques abusives deixarà l’Estat espanyol en mala posició perquè serà l’únic indret on estaran prohibides. És probable que un dels efectes de la multa –com deixen entreveure les aerolínies– sigui una pujada de preus perquè ja no es podrà cobrar en segona instància uns serveis ja qualificats d’abusius. En tot cas, benvingut sigui l’increment de tarifes de les low cost si és en benefici de la transparència. Potser serà la manera de visualitzar que el low cost de vint anys enrere ja no és viable perquè tot té un preu i no es pot operar per sota dels costos. En tot cas, els antecedents d’incompliments obliguen els organismes competents a estar alerta. En primer lloc, perquè les aerolínies no caiguin en la temptació d’estalviar costos per la via d’escanyar els treballadors amb les condicions laborals o d’especular amb el manteniment o la seguretat. I també perquè, a banda de pagar les sancions, cal que les empreses rectifiquin les conductes que les han motivat. Els 179 milions de multa són el que són, però l’autèntic benefici per a l’usuari només es produirà si les aerolínies estableixen preus realistes i són transparents en les seves condicions. Hauria estat millor que la decisió del Ministeri de Drets Socials i Consum fos concertada amb Brussel·les, però encara s’hi és a temps.