De reüll
Campanyes ‘fake’
El govern espanyol i plataformes digitals com ara Facebook han anunciat la creació de grups d’especialistes per detectar i desactivar les mentides que circularan per les xarxes socials –sobretot a WhatsApp– durant la pròxima campanya electoral.
És veritat que de falsedats se n’han fet córrer sempre, però també ho és que els nous canals digitals les propaguen a una escala i a una velocitat fins ara mai vistes sense que cap control ho pugui impedir. En teoria, aquesta nova policia de la veritat hauria de servir per desintoxicar la campanya, neutralitzant dades i notícies fabricades, però no crec que pugui desemmascarar informacions interessades o manipulacions subtils, ni esborrar insults, ni desfer prejudicis instal·lats en els substrats més profunds de les mentalitats. I és que, a més de caçar fake news, potser seria l’ocasió, també, de repensar les campanyes electorals, que, lluny de generar debat i reflexió, no aporten cap valor afegit. Ara que es parla tant de desafecció política i de la crisi de la democràcia representativa, potser seria un bon moment per revisar la manera com ens relacionem governants i governats, començant per acceptar que, abans que targets del màrqueting electoral, els votants som també ciutadans i ens mereixem alguna cosa més que consignes buides i missatges simplistes que busquen només l’adhesió acrítica. Però això potser no interessa.