Opinió

A la tres

Mentides elèctriques

“Hi ha d’haver més mobilitat electrificada, però no com la promouen. És més operatiu moure’s amb electricitat obtinguda d’un petit motor de gasolina. Un generador de tota la vida

Sento que les ven­des de vehi­cles elec­tri­fi­cats, en lloc de créixer expo­nen­ci­al­ment, és com si esti­gues­sin tocant sos­tre, i els sabe­ruts de torn s’atre­vei­xen a dir que és per culpa de la falta de car­re­ga­dors. De nega­ci­o­nista no en tinc res, però no m’empasso les veri­tats immu­ta­bles dels que s’auto­a­no­me­nen verds i ten­deixo a sos­pi­tar de les piru­e­tes dels governs. Per això ja fa temps que no m’empasso la infal·libi­li­tat que comu­ni­ca­dors diver­sos, enga­nyats de les xar­xes i urba­ni­tes pro­gres diuen que tenen quan afir­men que “el cotxe elèctric” és l’única mobi­li­tat via­ble. I es que­den tan amples. Com si tots els “cot­xes elèctrics” fos­sin iguals. Com si no fos evi­dent que si demà un terç de la mobi­li­tat exigís recàrrega no hi hau­ria xarxa que resistís la nova demanda (això sí, les MAT, com més lluny millor). Sobren dog­mes, sobra ide­o­lo­gia i falta conei­xe­ment.

No deu ser que les ven­des es fre­nen perquè l’equació preu-auto­no­mia-temps de recàrrega-reci­clatge és irre­so­lu­ble de manera satis­factòria? Són els governs, amb la UE més papista que el papa al cap­da­vant, els que han por­tat al caire de l’abisme la indústria de l’automòbil escurçant ter­mi­nis de les nor­ma­ti­ves d’emis­si­ons i com­pro­me­tent la ren­di­bi­li­tat indus­trial. Van apro­fi­tar l’escàndol de la mani­pu­lació del software dels motors dièsel del grup Volkswa­gen per pre­sen­tar el gasoil –para­digma de l’eficiència entre els com­bus­ti­bles fòssils– com el nou geno­cida del segle XXI. L’estretíssima relació –no només a l’Estat espa­nyol– entre els governs i les empre­ses del sec­tor elèctric tanca el cer­cle de les sos­pi­tes.

Hi haurà més mobi­li­tat elec­tri­fi­cada, però no com la pro­mo­uen. La solució més rao­na­ble i ope­ra­tiva –i els cons­truc­tors ho adme­ten– és que, en lloc de cas­ti­gar un cotxe amb 300 qui­los de bate­ries –sobre­cost, des­gast, reci­clatge... i car­re­gar-les durant hores, val més pro­pul­sar-los amb l’elec­tri­ci­tat gene­rada per un petit motor de gaso­lina que fun­ci­oni en el rang de màxima eficiència i amb mínimes emis­si­ons. Tants revolts per aca­bar en un gene­ra­dor de tota la vida...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.