Una aposta encertada
Els correspondrà als experts fer una anàlisi en profunditat del que l'edició d'aquest any del Mobile World Congress, de la rellevància dins del sector i dels efectes que ha tinguts sobre l'economia i la projecció de la ciutat de Barcelona. En tot cas ja hi ha dades que ens permeten aproximar-nos a la dimensió de l'esdeveniment. Amb tota la prevenció necessària que cal quan es fan servir números així, a l'engròs, s'ha de tenir present que estem parlant d'un esdeveniment que durant quatre dies ha aplegat gairebé 80.000 visitants que s'afegeixen al personal que han desplaçat les 1.700 empreses expositores i als 3.400 periodistes acreditats provinents d'arreu del món.
Les estimacions econòmiques dels efectes del congrés sobre Barcelona diuen que aquesta edició ha significat un impacte superior als 350 milions d'euros que va deixar l'any passat, i que durant la vigència del contracte per organitzar la fira –que va del 2013 al 2018– ascendirà als 3.500 milions. Ara que hi ha una lògica sensibilitat per mesurar com es tradueixen les magnituds econòmiques dels números als llocs de feina s'han de posar també en valor les 7.720 contractacions temporals directes. Es fa difícil anar més enllà amb exactitud però cal tenir present que les estimacions afirmen, a partir de l'estudi del comportament dels congressistes, que cada visitant gasta entre 1.000 i 1.200 euros durant la seva estada. Només amb aquesta dada podrem entreveure la gran repercussió que això té també de forma molt important en sectors com ara l'hostaleria i la restauració, però també en el comerç i en altres serveis.
Però si alguna cosa significa el Mobile World Congress és una projecció internacional de primer ordre i vinculada a valors que cotitzen a l'alça. Les tecnologies de la informació i la comunicació són un entorn creixent de negoci que signifiquen oportunitats de futur associades a la universalització de les relacions interpersonals i a la participació social sense posar en risc la sostenibilitat. A més a més, algunes de les empreses capdavanteres a nivell mundial han aprofitat la seva presència a Barcelona per fer el llançament dels seves novetats. És el cas de Samsung, que ha presentat el Galaxy 5, o de Whatsapp, que ha aprofitat l'esdeveniment per anunciar als seus usuaris que en breu passarà a oferir un servei gratuït de trucades de veu. I per si això fos poc, tot plegat ha passat pocs dies després de la gran notícia de l'any: la compra de Whatsapp per part de Facebook per l'astronòmica xifra de 19.000 milions de dòlars. Calien més motius per convertir en esdeveniment mundial la conferència prevista a Barcelona de Mark Zuckerberg, màxim executiu i fundador de Facebook?
Avui comencem a fer balanç d'una cita acotada en el temps, però Barcelona ha passat a ser capital del mòbil tot l'any. La fundació de la Mobile World Capital està bolcada a impulsar tot tipus d'iniciatives vinculades a la comunicació i a la mobilitat. D'això se'n poden beneficiar les empreses del sector, els nous emprenedors i el conjunt de la ciutadania. Barcelona s'ha situat ja al capdavant de tots els rànquings de smart cities.
Si tot plegat és una realitat és gràcies a una aposta decidida no exempta de risc. No va faltar qui va criticar que l'Ajuntament participés de forma decidida en una subhasta en la qual es va haver de fer front a competidors tan difícils com eren Amsterdam, Colònia, Milà, Munic i París. Per fer possible l'organització del congrés, l'Ajuntament va posar d'acord Generalitat i Estat perquè fessin les aportacions econòmiques necessàries. Més enllà de l'esdeveniment puntual, ni que sigui cíclic, hi ha l'oportunitat i l'obligació d'aprofitar aquest impuls perquè actuï de força centrífuga per tal que les empreses s'instal·lin en el nostre entorn. La tradició industrial del nostre model econòmic també pot tenir i ha de tenir un lloc en aquest sector. Ara que es comença a parlar de la necessitat d'allargar la fira més enllà del 2018 caldria treballar per fer irrefutable l'argumentque Barcelona s'ha convertit en el lloc natural on s'ha de fer.