Guerra a Europa
Alemanya sospita que els talls de cables submarins al Bàltic són sabotatges
El ministre alemany de Defensa, Boris Pistorius, qualifica d’“accions híbrides” els danys a dues línies de telecomunicacions entre Finlàndia i Alemanya, d’una banda, i Suècia i Lituània, de l’altra
La policia finlandesa obre una investigació sobre el trencament del cable C-Lion1 i Lituània i Suècia no descarten el sabotatge
El ministre alemany de Defensa, Boris Pistorius, ha defensat aquest dimarts la hipòtesi que els trencaments de dos cables de telecomunicacions submarins al Bàltic han estat sabotatges.
En declaracions als mitjans, recollides per l’agència Efe, Pistorius ha apuntat que els danys detectats dilluns en un línia submarina entre Finlàndia i Alemanya, així com en un altra que connecta Suècia i Lituània, són “un clar senyal que alguna cosa està passant aquí”. “Ningú no es creu que aquests cables s’hagin tallat sense voler i tampoc vull creure en les versions que es tracta d’àncores que, casualment, han causat danys a aquests cables”, ha afirmat el ministre alemany abans de la reunió dels titulars de Defensa de la Unió Europea (UE) a Brussel·les.
Malgrat no saber d’on prové, Pistorius s’ha mostrat convençut que es tracta d’una “acció híbrida”. “I també hem de suposar, sense saber-ho, s’entén, que es tracta d’un sabotatge”, ha apuntat.
En aquest sentit, ha indicat que Europea s’ha de plantejar una “defensa global” més enllà de la militar per fer front a l’amenaça que representa Rússia, i que “no és només militar, sinó també híbrida”.
Segons ell, aquests casos que han afectat cables de telecomunicacions posen de manifest que, més enllà de les capacitats militars, en els propers anys caldrà tenir “especial cura” en protegir les infraestructures i ser capaços de reaccionar “de manera ràpida, competent i adequada” a aquests atacs.
Investigacions en marxa
De fet, les autoritats sueques ja han obert una investigació preliminar per sabotatge en relació amb les avaries dels dos cables submarines. “La tipificació del delicte és en l’actualitat la de sabotatge”, ha confirmat la fiscalia sueca. El fiscal Henrik Söderman ha explicat que hi ha “una investigació preliminar en marxa” i, de moment, “no hi ha més informació sobre el cas”.
Finlàndia i Lituània també han obert les respectives investigacions per aquestes incidències. El Centre Nacional de Gestió de Crisis lituà (NKVC) ha assenyalat que no descarta un possible sabotatge com a causa de l’avaria del cable de telecomunicacions que connecta Lituània i Suècia. Els danys en aquesta línia han reduït aproximadament un terç la capacitat de transmissió de dades i altres telecomunicacions, per bé que el trànsit s’ha pogut desviar a altres connexions submarines, segons ha explicat el responsable de l’NKVC, Vilmantas Vitkauskas. Segons ell, encara és aviat per determinar quin tipus de dany ha patit el cable, però ha apuntat que els experts relacionen el succés més amb una acció humana accidental o deliberada que amb un fenomen natural. La fiscalia general de l’estat lituana també ha obert una investigació, però no ha fet comentaris al respecte.
En paral·lel, l’Oficina Nacional d’Investigació de Finlàndia (KRP) ha anunciat aquest dimarts que ha començat a investigar les causes del trencament del cable de telecomunicacions submarí C-Lion1, que uneix Hèlsinki i la ciutat alemanya de Rostock, i que les autoritats alemanyes no dubten a qualificar de sabotatge. El primer ministre finlandès, Petteri Orpo, s’ha mostrar més prudent i no ha volgut pronunciar-se sobre la naturalesa del tall del cable entre el seu país i Alemanya fins que les autoritats acabin les seves investigadors. No obstant, ha admès que és cert que s’han produït “massa d’aquests incidents”. La ruptura d’aquest cable de fibra òptica d’alta capacitat, l’únic que connecta Finlàndia amb Europa central, s’ha produït a uns set-cents quilòmetres de Hèlsinki, al sud-est de l’illa sueca d’Öland, dins la zona econòmica exclusiva de Suècia, per la qual cosa les autoritats sueques també participen en la investigació.
La ruptura del C-Lion1 és la tercera avaria d’una infraestructura finlandesa clau en poc me´s d’un any. A l’octubre de 2023 també van resultar danyats el gasoducte submarí Balticonnector i un cable de comunicacions, tots dos entre Finlàndia i Estònia. Ara per ara la hipòtesi més probable és que aquests trencaments fossin provocats per l’àncora d’un vaixell mercat xinès, el Newnew Polar Bear, que anava cap a Sant Petersburg, tot i que encara es desconeix si va ser una acció deliberada o un accident, com defensa la Xina.