Política

mar bàltic

Bulgària diu que el trencament del cable va ser un accident i no un sabotatge

Les autoritats sueques estan investigant els fets, que s’han repetit ja en diverses ocasions des del passat mes de novembre

La naviliera estatal búlgara Navibulgar, propietària del Vezhen, el vaixell requisat per Suècia sota sospita de sabotatge d’un cable submarí, ha assegurat aquest dilluns que el trencament es va produir per accident.

La companyia ha indicat que el trencament del cable va ocórrer en circumstàncies de forts vents i onatges en la zona, i que l’àncora del vaixell, el Vezhen, es va deixar anar i va caure al fons del mar.

Aleksandr Kalchev director executiu de la Companyia Naviliera Estatal, Navibulgar, ha reconegut que és possible que el vaixell hagi provocat el trencament del cable, però ha explicat que no s’havia tractat d’un sabotatge, segons informa l’emissora pública BNR. “És possible que hi hagi hagut negligència per part de la tripulació, encara que ho dubto, l’àncora havia d’estar ben assegurada”, ha agregat.

El vaixell havia salpat del port rus d’Ust-Luga, a l’oest de Sant Petersburg, diversos dies abans i estava navegant entre l’illa sueca de Gotlàndia i Letònia en el moment en què es creu que va trencar el cable submarí.

En la seva pàgina web, l’empresa búlgara ha dit que no té informació sobre cap acció intencionada per part de la tripulació del Vezhen que pogués haver causat l’incident. Kalchev ha assenyalat que la tripulació està formada per vuit ciutadans búlgars i nou de Birmània.

“Representants armats de la Guàrdia Costanera sueca van abordar el vaixell i es van comportar de forma lleugerament agressiva”, ha assenyalat el directiu.

Les autoritats sueques han iniciat aquest dilluns les investigacions al vaixell, que va ser requisat el diumenge com a sospitós de sabotatge a un cable submarí que pertany a la radiotelevisió pública de Letònia LVRTC.

L’avaria va ser detectada a uns 130 quilòmetres de la localitat letona de Ventspils, en aigües internacionals, però en zona econòmica exclusiva sueca.

Les sospites es dirigeixen a la denominada ‘flota russa en l’ombra’, formada per vaixells que Rússia usa per a eludir les sancions occidentals contra les seves exportacions de petroli per la invasió d’Ucraïna.

Bulgària és un país membre de l’OTAN i de la Unió Europea.

Des del passat mes de novembre, aquests fets s’han repetit en diverses ocasions, i això va motivar que l’OTAN decidís incrementar la vigilància al mar Bàltic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia