Grans projectes per a Manresa
La Fàbrica Nova passarà d’empresa tèxtil a pol que reunirà coneixement, talent i empresa
Estan en marxa les obres del polígon industrial, que l’Ajuntament espera que generi llocs de treball
Si es compten totes les inversions previstes, el govern mourà a la ratlla de 200 milions d’euros
Manresa ha estrenat l’any 2025 amb el pressupost aprovat. Parlem de gairebé 140 milions d’euros per a una població que passa per poc dels 80.000 habitants. Al govern, ERC, PSC i Impulsem. A l’horitzó hi ha un seguit de grans projectes que venen del mandat anterior. Hi ha el polígon del Pont Nou, per disposar de sòl industrial i donar oportunitat de creixement a les empreses. Hi el polígon, i hi ha el projecte de la Fàbrica Nova –un antiga empresa tèxtil que havia donat feina a milers de manresans, i que va tancar portes als anys vuitanta. I el projecte de l’Anònima, la primera fàbrica de llum de la ciutat i que és de propietat municipal des de fa una dècada. També es treballa al carrer d’Àngel Guimerà, per fer-ne illa de vianants, per reforçar el comerç i orientar la ciutat cap a un espai cada vegada més amable per als manresans. Els grans projectes de Manresa ja estan en obres, de fet. Els treballs al polígon van començar a l’octubre, i ens expliquen que ja estan molt avançats. És una inversió d’uns 20 milions d’euros. Diuen al govern municipal: “Esperem que empreses del territori puguin créixer o que empreses de fora puguin venir, que es generin llocs de treball i, per tant, que es resolgui aquesta mancança important.” En el sector industrial cal destacar una novetat i són les obres del Parc Tecnològic, que feia 12 anys que estava encallat. S’havia fet una primera fase abans de la crisi, petita, i va quedar aturat. Així s’ha mogut, diuen, un altre sòl preparat per a l’activitat empresarial. Sobre aquest projecte, comenta l’alcalde, Marc Aloy: “Vam dir que l’havíem d’activar. Ha costat molt d’esforç, és una inversió de prop de 4 milions d’euros, que està en marxa des de principis d’any, des de finals de gener.”
Següent projecte: la Fàbrica Nova. Aquesta empresa tèxtil va començar a funcionar la segona dècada del s. XX i va estar en marxa durant gairebé setanta anys. Quan va tancar, a finals dels vuitanta del segle passat, el sotrac va ser potent. Donava feina a milers de persones, dones en la seva majoria. Després de diverses vicissituds, l’Ajuntament de Manresa va adquirir els terrenys per fer-ne, novament, “un motor de transformació de la ciutat, en aquest cas des de la iniciativa pública”. L’operació està impulsada amb la col·laboració de la UPC. “Està en obres, fa molt goig, fa molta il·lusió veure que després de tants anys la Fàbrica Nova està recuperant la vida. És una inversió de 10 milions d’euros, que vam anar a buscar a Madrid.”
Disposar de 17.000 m²
El projecte de la Fàbrica Nova ara està en una primera fase, que és tota l’obra de rehabilitació de les façanes i de les cobertes, perquè tot l’edifici ja quedi tancat. També es faran totes les intervencions de caràcter tèrmic necessàries. El més imminent és el concurs per al projecte dels interiors. Estem parlant de17.000 m², un únic edifici, una sola nau. Segons el resum del projecte: “Els espais del futur pol de coneixement de la Fàbrica Nova tindran com a trets diferencials el respecte per l’alt valor històric i patrimonial, la integració d’activitats a la zona, la màxima eficiència en la gestió, una arquitectura feminista, desenvolupaments a l’avantguarda digital, una concepció general basada en l’eficiència energètica i la sostenibilitat, així com en la permeabilitat i la connexió amb l’entorn.” Formació, innovació, talent, espai per a idees noves de negoci, empreses. I destaca: “Una de les característiques essencials del projecte és el seu caràcter marcadament feminista. Les dones adquireixen centralitat en aquest projecte, tant en el disseny dels espais com en la governança o en la direcció, la conceptualització i el disseny de les activitats.” La presència feminista enllaça amb el passat de la fàbrica, en què la majoria de treballadors eren dones. Diu l’alcalde que es tracta de “donar resposta a les necessitats d’un territori en què el sector industrial és molt important, que necessitem persones ben formades, que tenim una necessitat molt gran, i sobretot de formar i retenir talent, que és un dels grans problemes que tenim a Catalunya fora de l’àmbit metropolità, que ens costa moltíssim captar i retenir talent.”
Temps de grans inversions
Marc Aloy valora positivament l’acord de govern a tres bandes, no opina el mateix de l’oposició, fonamentalment la de Junts: “Tenim una oposició que em sembla que és inèdita en la història de la democràcia de la ciutat, amb una actitud del grup de Junts –no dels altres grups– molt bel·ligerant. Ja vaig dir a l’inici del mandat que em costa molt d’entendre, quan amb Convergència i després amb Junts hem compartit vuit anys de govern a la ciutat. Tots aquests projectes que estan ara en obres els vam plantejar i els vam redactar i vam anar a buscar els diners conjuntament amb ells... No sé quina proposta tenen més enllà de dir que tot està malament i que el govern ho fa molt malament i que sobretot l’alcalde ho fa malament. Han arribat a fer el comentari que estem portant, estic portant, la ciutat a la misèria.”
Per al tripartit , el moment inversor que viu Manresa contradiu el que diu Junts per Catalunya. Expliquen que ara s’estan fent obres per valor de 111 milions d’euros a la ciutat. Però fan notar que aquesta xifra no té en compte, indiquen, projectes que no han estat licitats. Per exemple, no inclou, concreten, els 40 milions de l’operació d’integració ferroviària que la Generalitat ha de posar a licitació. Ni inclou 7 milions d’euros que s’invertiran –també aportats per la Generalitat– en l’arxiu del qual s’està fent el projecte. S’hi haurien de sumar 12 milions d’euros més que fan falta per a l pavelló del Nou Congost, del qual s’està redactant el projecte de millora i ampliació. Per a aquestes obres falta licitació i partida econòmica, però, diu Aloy: “No dubto que la tindrem.” L’Ajuntament també té la mirada posada a la històrica fàbrica dels Panyos, que s’ha de rehabilitar. L’Ajuntament destaca pel fet de picar a totes les portes. Dels 10 milions que costarà, ja en tenen 7,8. Si anem sumant euros aquí i allà, les inversions s’acosten als 200 milions. “És una bestiesa, fruit de tenir un projecte de ciutat i de treballar-lo.”