política
Paneque revela que el 24% dels trens de Rodalies estan fora de servei
La consellera de Territori de la Generalitat, Sílvia Paneque, ha revelat que el 24% del material rodant de Rodalies inventariat no està operatiu en aquests moments, d’acord amb una estimació elaborada per la Generalitat i Renfe. Així ho ha expressat durant la seva intervenció al ple monogràfic sobre les incidències de Rodalies al Parlament, on ha detallat que “la diagnosi ens mostra que tenim molt combois inutilitzats” i que el nombre de vehicles actual és “insuficient”.
Segons Paneque, la "manca estructural" de trens i el seu envelliment està provocant cancel·lacions, congestió i retards reiterats. En aquest punt, ha citat l'adquisició de trens nous actualment en fabricació a la planta d'Alstom a Santa Perpètua de Mogoda. El primer ja fa setmanes que està en circulació de proves durant les nits i està previst que a principis de l'any que ve es comenci a incorporar les noves unitats al ritme de tres o quatre nous al mes fins als 110 previstos.
A més, recull, l'ACN, ha assenyalat que la manca de material impedeix que es pugui oferir un servei amb composicions dobles. En total, la consellera ha citat una desena de "punts crítics" que dificulten el funcionament normal del servei. Per exemple, s'ha referit a la capacitat insuficient dels dos túnels que travessen Barcelona -de Passeig de Gràcia i Plaça Catalunya- amb 14 i 18 trens en hora punta i ha comentat que s'està treballant per augmentar la capacitat operativa fins a 24 trens per hora.
També ha citat els trams de via única pendent de desdoblar, com el tram entre Parets i la Garriga de l'R3, unes obres que han de començar a principis d'estiu; els trams saturats i cisallaments que dificulten l'operativa; l'augment de l'incivisme o la "descoordinació" a l'hora de facilitar la informació sobre les incidències i que haurien de permetre els usuaris a buscar alternatives en cas d'incidències inevitables.
Un altre dels "punts crítics" que ha enumerat és la falta de personal de conducció i del personal ferroviari als tallers i la manca de manteniment als ascensors i escales mecàniques. En aquest sentit, ha detallat que de 264 ascensors i escales mecàniques, 109 estan fora de servei i ha afegit que es treballa perquè aquests equipaments estiguin operatius abans d'acabar l'any.
A banda, ha destacat les "incidències sobrevingudes" per problemes en els sistemes de senyalització i circuits de via, entre d'altres, per manca de manteniment. Per tot plegat, Paneque ha reconegut que les incidències s'han multiplicat per 2,5 i que les queixes dels usuaris són "comprensibles" i que són justificades.
Pel que fa a la falta de personal, Paneque ha anunciat que la Generalitat ha signat tres acords amb escoles de maquinistes per formar nou personal. La consellera també ha defensat que “Catalunya mereix un sistema ferroviari fort”, i que “res del que passa a Catalunya és aliè al Govern. No és el moment de buscar culpables, volem trobar solucions”.