Política

política

Illa recluta Romero i Paneque i l’exconseller de Junts Sàmper

El pre­si­dent Sal­va­dor Illa s’emporta el seu nucli dur a la Gene­ra­li­tat. Amb el fins ara gerent de l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona Albert Dal­mau com a futur home fort del govern i con­se­ller de Pre­sidència, Illa també incor­pora a l’exe­cu­tiu la fins ara mà dreta seva al Par­la­ment, Alícia Romero, que serà la con­se­llera d’Eco­no­mia i Hisenda i l’encar­re­gada de nego­ciar el finançament sin­gu­lar català assi­mi­la­ble al con­cert econòmic de tu a tu amb la vice­pre­si­denta i minis­tra d’Hisenda del govern de Pedro Sánchez, María Jesús Mon­tero. El pinyol del 133è pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat es com­pleta amb la giro­nina Sílvia Pane­que com a super­con­se­llera de Ter­ri­tori i Tran­sició Ecològica i Habi­tatge i a més por­ta­veu, i la incor­po­ració ja anun­ci­ada en el debat elec­to­ral previ al 12 de maig de Núria Par­lon com a con­se­llera d’Inte­rior. La sor­presa exògena és la presència de l’exdi­ri­gent de Junts i excon­se­ller d’Inte­rior amb Quim Torra Miquel Sàmper, que assu­mirà la car­tera d’Empresa i Tre­ball ara sota la batuta d’Illa. Menys sor­pre­nent tot i pro­ve­nir també de l’era con­ver­gent és que el soci­al­cristià Ramon Espa­da­ler assu­meixi la con­se­lle­ria de Justícia i Qua­li­tat Democràtica com a quota d’Units per Avançar. El por­ta­veu del Par­la­ment Euro­peu Jaume Duch, al seu torn, serà el con­se­ller d’Unió Euro­pea i Acció Exte­rior.

Dos càrrecs d’ERC a bord

A més d’incor­po­rar dos naci­o­na­lis­tes cata­lans de dre­tes, Illa fa una picada d’ullet a ERC i recluta dos càrrecs repu­bli­cans del govern sor­tint de Pere Ara­gonès: Fran­cesc Xavier Vila, actual secre­tari de Política Lingüística, serà el con­se­ller de la nou­nada car­tera de Política Lingüística, i Sònia Hernández Ama­dor, fins ara direc­tora gene­ral de Patri­moni Cul­tu­ral a les ordres de Natàlia Gar­riga, serà la suc­ces­sora de la seva cap com a nova con­se­llera de Cul­tura. Política Lingüística és un depar­ta­ment de nova cre­ació que ERC va impo­sar al PSC en l’acord d’inves­ti­dura i el ges­ti­o­narà tot i no ser en el govern.

A Edu­cació, Illa hi situa Est­her Niubó, res­pon­sa­ble sec­to­rial del PSC en la matèria i pri­mera secretària del PSC a Cas­tell­de­fels, i Recerca i Uni­ver­si­tats és per a Núria Mont­ser­rat. Al plan­ter del món local, el pre­si­dent hi recluta també Eva Menor, exal­cal­dessa de Badia del Vallès, que assu­mirà Igual­tat i Femi­nis­mes. La met­gessa Olga Pané, exge­rent de l’hos­pi­tal del Mar, serà la con­se­llera de Salut. L’eco­no­mista bar­ce­lo­nina Mónica Martínez Bravo, experta en inves­ti­ga­ci­ons sobre igual­tat d’opor­tu­ni­tats i doc­tora en eco­no­mia pel MIT i lli­cen­ci­ada en eco­no­mia per la Pom­peu Fabra, serà la nova con­se­llera de Drets Soci­als i Inclusió. Agri­cul­tura és per a Oscar Ordeig, i la pri­mera con­se­lle­ria d’Esports és per a l’exju­ga­dor de bàsquet Berni Álva­rez.

‘Super­con­se­llera’ i la veu

Si bé Albert Dal­mau serà l’home fort del govern i Alícia Romero serà la dona de la legis­la­tura perquè té la car­peta del finançament i de la con­do­nació dels 15.000 mili­ons de deute del fons de liqui­di­tat autonòmica (FLA), la cara més visi­ble del govern d’Illa és Sílvia Pane­que, super­con­se­llera d’un macro­de­par­ta­ment que té el repte de com­plir la pro­mesa de cons­truir 55.000 habi­tat­ges pro­te­gits i ges­ti­o­nar la divisió amb ERC i els comuns sobre les infra­es­truc­tu­res del país. Pane­que, a més, serà el ros­tre que posi veu als acords del govern en l’habi­tual roda de premsa dels dimarts.

Missió a Par­lon i Tra­pero

Un altre focus estarà en Par­lon. L’alcal­dessa de Santa Coloma des del 2009 arriba a Inte­rior amb Josep Lluís Tra­pero com a nou cap dels Mos­sos i en ple huracà intern pel fracàs de l’equip d’Edu­ard Sallent a l’hora de com­plir l’ordre del jutge Pablo Lla­rena de dete­nir Car­les Puig­de­mont.

Pujol, Mas i ara amb Illa

A la sor­presa que Illa situï a Empresa un home com Sàmper, que va ser lle­ial a Torra abans d’acos­tar-se al PSC i que és advo­cat de l’exi­liat Lluís Puig, s’hi suma la plus­marca olímpica d’Espa­da­ler, que va ser con­se­ller de Medi Ambi­ent (2001-2003) amb Jordi Pujol i d’Inte­rior (2012-2015) amb Artur Mas i que ara serà de nou con­se­ller amb un ter­cer pre­si­dent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.