Política

Carme González

Alcaldessa de Piera per Sumem per Piera (PSC)

“Hem passat de manar a governar realment”

“El personal de l’Ajuntament no ha crescut en relació amb el que ha crescut la població del municipi en els últims anys”

“La pujada d’impostos a mi tampoc em va bé, però ja se sabia que entrés qui entrés al govern s’havien d’incrementar”

Les dades policials no es corresponen amb la percepció d’inseguretat que hi ha

La pie­renca Carme González ha dedi­cat la seva vida pro­fes­si­o­nal a l’auto­moció, pri­mer a SEAT i des de fa alguns anys a través de l’empresa fami­liar. Es va impli­car en política amb el PSC i des del 2015 ha fet tots els papers de l’auca: ha estat a l’opo­sició, ha estat regi­dora del govern i des de fa un any és l’alcal­dessa de Piera en un govern de coa­lició amb ERC.

Quin balanç fa d’aquest pri­mer any de man­dat?
Ha estat un any dur, però molt satis­fac­tori. És cert que alguns ja hi érem a l’ante­rior man­dat, però estàvem en un grup amb una deter­mi­nada forma de gover­nar. Ara hi ha hagut un canvi, hem pas­sat de manar a gover­nar real­ment. Som un equip, ens ho cre­iem i ho por­tem a terme. Estem fent una tasca molt gran, l’Ajun­ta­ment de Piera estava encara ins­tau­rat en l’època en què el muni­cipi tenia 5.000 habi­tants i no ens ho podíem per­me­tre.
En què con­sis­teix aquesta reor­ga­nit­zació?
És molt fàcil i molt obvi. Un ajun­ta­ment de les dimen­si­ons del de Piera comp­tava amb 72 tre­ba­lla­dors, quan als Hos­ta­lets de Pie­rola [3.000 habi­tants] en tenen un cen­te­nar. No teníem tècnics –i encara ens en fal­ten–, no teníem un orga­ni­grama..., estava tot per fer. No hem cres­cut en relació amb el que ha cres­cut la població. Hem posat ordre. Hem apro­vat un nou orga­ni­grama, tre­ba­llem per crear entre 25 i 30 noves pla­ces al llarg dels pro­pers mesos, hem incor­po­rat la figura del gerent, que en aquest ajun­ta­ment era bàsic. Si no fèiem això no podíem con­ti­nuar. També hem can­viat el sis­tema de gestió d’expe­di­ents, que ara per­met a la ciu­ta­da­nia fer tràmits online. I obri­rem l’Ofi­cina d’Atenció Ciu­ta­dana a l’antic CAP si tot va bé l’any vinent. El camí es demos­tra cami­nant i és el que estem fent.
Piera té la població dis­persa en 19 bar­ris, qua­tre pobles i el nucli prin­ci­pal. Com es tra­du­eix això en la gestió muni­ci­pal?
Ens hem pro­po­sat apro­par l’admi­nis­tració a tots els veïns. Durant molts anys hi ha hagut un mínim man­te­ni­ment, per dir-ho d’alguna manera. Per nosal­tres tots els veïns i veïnes tenen la mateixa con­dició. Per exem­ple, aquí a Piera mai s’ha lici­tat res, començarem amb els ser­veis de reco­llida d’escom­bra­ries i neteja viària, que són impor­tants per a tots els nuclis. També farem tas­ques d’asfal­tatge, però arros­se­guem falta de man­te­ni­ment de fa molts anys i rever­tir això cos­tarà. I ho farem amb cri­te­ris mar­cats pels tècnics, per tal que siguin actu­a­ci­ons al màxim d’efi­ci­ents. Una de les fites que hem acon­se­guit en el ser­vei als nuclis és tri­pli­car el nom­bre d’usu­a­ris del bus urbà. Hem reduït el preu del bit­llet a la mei­tat, perquè era molt car. Ens que­den mol­tes coses per fer en la millora de bar­ris, però una cosa rere l’altra.
Tenen pre­vis­tes més mesu­res en l’àmbit del trans­port públic?
Tenim sobre la taula estu­diar opci­ons de com­bi­nar trans­port públic i trans­port a demanda, així com poten­ciar les vies ver­des, però de moment pri­o­rit­zem el tema orga­nit­za­tiu de l’Ajun­ta­ment, que ens ha ocu­pat aquesta pri­mera part de man­dat.
El baròmetre de la Dipu­tació de Bar­ce­lona indica, basant-se en les opi­ni­ons dels veïns, que el prin­ci­pal pro­blema de Piera és la inse­gu­re­tat ciu­ta­dana. Hi està d’acord?
D’això en par­lem molt en les tro­ba­des que estem fent en els dife­rents bar­ris. Nosal­tres ens hem de moure basant-nos en les dades, i les dades poli­ci­als no es cor­res­po­nen amb la per­cepció que hi ha. El que fem és anar a les zones que ens ho dema­nen amb la poli­cia local i els Mos­sos d’Esqua­dra per tal que la ciu­ta­da­nia tin­gui infor­mació de pri­mera mà. Va molt bé perquè quan els veïns tenen opor­tu­ni­tat de par­lar amb els cos­sos de segu­re­tat, aquesta per­cepció can­via. Tot i això, tre­ba­llem en l’ampli­ació de la plan­ti­lla de la poli­cia local i en un pro­jecte de càmeres de segu­re­tat que cre­iem que és molt impor­tant.
Durant l’ante­rior man­dat, les man­can­ces a la plan­ti­lla de la poli­cia local van com­por­tar fins i tot dei­xar torns sense cobrir. En quin punt està ara el ser­vei?
El nos­tre objec­tiu és arri­bar a les 22 pla­ces. En aquests moments tenim 12 efec­tius que s’ani­ran ampli­ant en els pro­pers mesos. En l’època que comen­tes eren vuit. Ens hem tro­bat el que ens hem tro­bat, i ja està. Ara estem per l’ampli­ació, també hem millo­rat sous per tal de no estar per sota dels muni­ci­pis veïns.
En l’àmbit de la segu­re­tat, des de l’Anoia sud recla­men una comis­sa­ria de Mos­sos a l’Anoia sud. En quin punt està?
Nosal­tres no dei­xa­rem de pres­si­o­nar per aquest i altres ser­veis que con­si­de­rem que s’hagin de pres­tar a Piera per la casuística que té, com el trans­port esco­lar per exem­ple. Nosal­tres con­ti­nu­a­rem pres­si­o­nant, evi­dent­ment. Som molt tos­su­des aquí.
Fa alguns mesos va entrar en ser­vei la vari­ant de la B-224, una llarga rei­vin­di­cació del ter­ri­tori. Tenen pre­vist algun pro­jecte per al tram urbà, ara que hi han dei­xat de pas­sar molts dels vehi­cles?
És clar que volem assu­mir aquest repte i tre­ba­llar-lo amb la població. Tant de bo estiguéssim en un altre punt, però Piera no ha fet els deu­res. No tenim un espai jove, no tenim un cen­tre cívic, no tenim mol­tes coses bàsiques. Si la gent ens dona con­fiança farem mol­tes coses, però hem de ser rea­lis­tes. Tant de bo no haguéssim pas­sat aquest dar­rer any fent aquesta feina interna, però tenim el que tenim i hem de tre­ba­llar tenint en compte això.
Vostès van donar suport a Junts en una moció de cen­sura que va fer fora del govern ERC l’any 2020. El fet que hagin pac­tat amb ERC té a veure amb l’estat orga­nit­za­tiu de l’Ajun­ta­ment?
No, jo crec que hem fet el que la gent volia que féssim, un pacte entre les dues for­ces més vota­des per gover­nar. La veri­tat és que ens hem entès, no hem tin­gut cap pro­blema, des del pri­mer minut hem estat tre­ba­llant amb el nos­tre muni­cipi com a pri­o­ri­tat. No hi ha res més.
L’opo­sició con­si­dera que han incre­men­tat impos­tos per con­trac­tar un gerent i aug­men­tar els sous de l’equip de govern...
El camí es demos­tra cami­nant. La pujada d’impos­tos a mi tam­poc em va bé. Jo pago tots els impos­tos aquí, jo visc aquí i hi tinc el meu negoci i tam­poc em van bé els impos­tos. Però teníem dues opci­ons, seguir amb el model de muni­cipi que teníem o can­viar, i jo crec que la gent ha votat canvi. I el que hem de fer és demos­trar aquest canvi. Òbvi­a­ment l’opo­sició ha de fer la seva feina i dir que la pujada és el pit­jor, però ja se sabia que entrés qui entrés s’havien d’incre­men­tar impos­tos. Sort que som les esquer­res, perquè amb les dre­tes hau­rien pujat molt més.
Qui­nes són les prin­ci­pals acci­ons que tenen en car­tera per als pro­pers mesos?
En el dar­rer ple hem apro­vat incor­po­rar 12 mili­ons d’euros del roma­nent per a inver­si­ons durant els pro­pers dos anys. Començarem amb la plaça de la Creu, tres mili­ons d’euros en asfal­tatge de car­rers als dife­rents nuclis i espe­rem que un cop s’enge­gui la roda ja no s’aturi. També inver­ti­rem 2,4 mili­ons d’euros en el nou parc de segu­re­tat, un espai al polígon, de fàcil accés, per a la poli­cia local, Bom­bers, Pro­tecció Civil i ADF.
I aquí hi ani­ria la comis­sa­ria de Mos­sos que recla­men?
L’edi­fici tindrà espai sufi­ci­ent. Ho faci­li­ta­rem tot perquè no tin­guin excusa.
Un terç de l’aigua que cir­cula per les cano­na­des de Piera es perd. Què faran per resol­dre-ho?
En els pro­pers mesos ini­ci­a­rem una actu­ació d’1,3 mili­ons d’euros que resoldrà tots els pro­ble­mes de sub­mi­nis­tra­ment d’aigua en alta. Estem tre­ba­llant bé, estem tre­ba­llant de la mà dels tècnics. Amb això reso­lem un pro­blema endèmic de Piera. Un cop fet això, que inclourà la digi­ta­lit­zació de la xarxa, podrem tenir més dades sobre l’estat de la xarxa d’aigua i ens ser­virà de guia per a futu­res actu­a­ci­ons.
Totes aques­tes inver­si­ons sur­ten d’un roma­nent de tre­so­re­ria de prop de vint mili­ons d’euros. Com s’explica aquest estalvi?
Par­lem clar i català. Aquí no s’ha estal­viat res, aquí el que s’ha fet és no gas­tar. I no gas­tar no és estal­viar. Estal­viar és: jo faig el que haig de fer, em sobren diners i estal­vio. Què ens passa a Piera? Que ara ens enfron­tem a des­pe­ses més cares que les que hi hau­ria si s’hagués fet un man­te­ni­ment. Són diners que no hau­rien d’haver estat mai al banc, sinó al car­rer.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia