Política

Pugna política per la capital

Tots els partits fixen la mirada en Amposta, on CiU governa amb majoria des del 1987

El Montsià és la comarca ebrenca on ICV té més representació

CiU i PSC són els únics partits que presentaran candidatura als 12 pobles

La majoria de partitscreuen que el futur de
la comarca està en la diversificació econòmica

La pugna per Amposta mar­carà sens dubte les elec­ci­ons muni­ci­pals del 22 de maig al Montsià. Tots els par­tits tenen l'ull sobre la capi­tal de comarca, on CiU porta 24 anys gover­nant, 20 dels quals amb majo­ria abso­luta. Els con­ver­gents aspi­ren a reva­li­dar aquesta majo­ria abso­luta, que ni el suport de CiU al pla hidrològic del PP, el 2003, ni el relleu de l'històric líder Joan Maria Roig per l'actual alcalde Manel Ferré, el 2007, van acon­se­guir fer tron­to­llar. Ara bé, en aques­tes elec­ci­ons la cor­po­ració pas­sarà dels 17 als 21 regi­dors i això pot fer can­viar una mica la cor­re­lació de for­ces, segons explica el pre­si­dent comar­cal de CiU, Pere Vidal, regi­dor també a l'Ajun­ta­ment d'Amposta. “Crec que ho acon­se­gui­rem però ho tenim com­pli­cat”, diu, cons­ci­ent que per­dre la majo­ria abso­luta pot dei­xar CiU fora del govern muni­ci­pal. Tant el PSC com EA-ERC, els altres dos par­tits amb repre­sen­tació al con­sis­tori i que són a l'opo­sició, veuen ara una opor­tu­ni­tat per al canvi. El des­gast de gover­nar tants anys i el males­tar dels cons­truc­tors locals per les recents adju­di­ca­ci­ons d'obra pública ali­men­ten encara més les espe­ran­ces dels dos par­tits. També les altres for­ces polítiques que històrica­ment havien tin­gut repre­sen­tació muni­ci­pal a Amposta, PP i ICV, aspi­ren a millo­rar els resul­tats amb l'incre­ment de regi­dors i poder tor­nar a entrar a l'Ajun­ta­ment.

Fora de la capi­tal només CiU i PSC pre­sen­ta­ran llista als 12 pobles de la comarca. Ara bé, caldrà veure què passa a Alca­nar, on l'actual can­di­dat, Ricard Bort, s'enfron­tarà a un judici per pre­va­ri­cació el pro­per 17 de febrer per la pre­sumpta con­do­nació de mul­tes de trànsit el 2005 quan era alcalde. Fis­ca­lia demana nou anys d'inha­bi­li­tació a ell i a dos exre­gi­dors soci­a­lis­tes més, i no està clar qui el relle­varà si no es torna a pre­sen­tar de can­di­dat. També a la Sénia les aigües hi estan una mica revol­ta­des per als soci­a­lis­tes, que han hagut d'afron­tar unes primàries entre l'actual alcalde, Víctor Pla, i el regi­dor d'Hisenda, Juan José Royo. Mal­grat això, el secre­tari comar­cal del PSC al Montsià, Fran­cesc Miró con­fia a reva­li­dar les sis alcal­dies que els soci­a­lis­tes tenen a la comarca, incre­men­tar el nom­bre de con­se­llers comar­cals i con­ser­var el Con­sell Comar­cal, on gover­nen amb un pacte amb ERC des del 2003 i tenen la pre­sidència. La Galera és l'únic muni­cipi de la comarca on no tenen repre­sen­tació –només els fal­tava un vot per acon­se­guir-ho– una situ­ació que estan con­vençuts de redreçar, mal­grat el resul­tat de les autonòmiques.

Per la seua banda, el pre­si­dent comar­cal de CiU, Pere Vidal, es mos­tra espe­rançat en què el bon resul­tat de les autonòmiques es repe­tirà a les muni­ci­pals i els per­metrà recu­pe­rar el Con­sell Comar­cal del Montsià, on tenen nou con­se­llers, un més que el PSC. Tot i que és la força política més votada del Montsià (10.258 vots res­pecte als 9.504 dels soci­a­lis­tes), CiU només té tres alcal­dies, les tres per majo­ria abso­luta. “L'única manera de tin­dre l'alcal­dia és gua­nyar per majo­ria abso­luta i això és molt com­pli­cat”, afir­mava Vidal, tot denun­ci­ant que la volun­tat dels seus rivals polítics, prin­ci­pal­ment les for­ces del tri­par­tit, ha estat durant aquests últims vuit anys “exter­mi­nar” política­ment CiU. “S'han fet pac­tes anti­na­tu­rals per pren­dre'ns l'alcal­dia, tot i ser la força política més votada”, argu­men­tava Vidal, citant l'exem­ple de la Galera, on ERC i PP han pac­tat diver­ses legis­la­tu­res con­se­cu­ti­ves i s'han alter­nat l'alcal­dia. CiU té gai­rebé lli­gats tots els can­di­dats del Montsià.

ERC, amb 24 regi­dors, cinc con­se­llers comar­cals i tres alcal­dies, és la ter­cera força política de la comarca. Els repu­bli­cans aspi­ren a reva­li­dar els bons resul­tats de les muni­ci­pals del 2007, quan van acon­se­guir un resul­tat històric de 24 regi­dors, vuit més que el 2003 i quinze més que el 1999. Un espec­ta­cu­lar incre­ment de vots que s'explica en gran part per la posició del par­tit res­pecte a la lluita con­tra el pla hidrològic i el trans­va­sa­ment de l'Ebre. “Ens queda poc marge per créixer però con­fiem a man­te­nir-nos”, mani­fes­tava el res­pon­sa­ble comar­cal d'ERC al Montsià, Car­les González. Amposta, Alca­nar i la Ràpita són els tres muni­ci­pis del Montsià on els repu­bli­cans estan més ben posi­ci­o­nats. Tenen repre­sen­tació en tots els pobles excepte Mas­den­verge i Mas de Bar­be­rans i con­fien a man­te­nir-la i ampliar-la.

El PP se sent fort per poder incre­men­tar la seua presència després dels bons resul­tats de les autonòmiques. En pobles com la Sénia va créixer un 4,9%. Un dels rep­tes prin­ci­pals, diu la seua pre­si­denta, Isa­bel Salas, és obte­nir repre­sen­tació a Amposta, on la van per­dre el 2003, i créixer en muni­ci­pis com la Sénia i Ull­de­cona.

El Montsià és la comarca ebrenca on ICV té més pes. Hi suma vuit regi­dors i hi té un con­se­ller comar­cal. Això s'explica en gran part perquè, a diferència del que va pas­sar al Baix Ebre, quan el 2000 el PSC gai­rebé va “empas­sar-se” ICV a les Ter­res de l'Ebre “els mili­tants del Montsià van resis­tir”, diu el pre­si­dent ter­ri­to­rial del par­tit i regi­dor de Tor­tosa, Jaume For­ca­dell. Els rep­tes dels eco­so­ci­a­lis­tes són tor­nar a entrar a l'Ajun­ta­ment d'Amposta, on es pre­sen­ta­ran amb un can­di­dat d'Esquerra Unida, i incre­men­tar la presència als muni­ci­pis on són més forts: la Sénia, la Ràpita, Alca­nar i Sant Jaume, sense des­car­tar pre­sen­tar llista en algun altre muni­cipi que no han vol­gut con­cre­tar.

Totes les for­ces polítiques coin­ci­dei­xen en què la diver­si­fi­cació econòmica és clau per sor­tir de la crisi. El Montsià és una de les comar­ques que més l'ha patit, ja que una de les indústries amb més pes és la del moble, amb el clúster de la Sénia on hi ha tre­ba­lla­dors de gai­rebé tots els pobles. Els últims anys s'han pre­sen­tat nom­bro­sos expe­di­ents de regu­lació. L'agroindústria és l'altre gran sec­tor amb l'aqüicul­tura, els cítrics, l'arròs i l'oli com a refe­rents. En l'àmbit comar­cal s'està tre­ba­llant en la cre­ació d'un viver d'empre­ses i es con­si­dera pri­o­ritària l'auto­via A-7 i la poten­ci­ació del front por­tu­ari dels Alfacs entre la Ràpita i Alca­nar.

43
regidors
té CiU i les alcaldies d'Amposta, Masdenverge i Santa Bàrbara.
43
regidors
té el PSC i les alcaldies de Godall, Mas de Barberans, la Ràpita, Sant Jaume, la Sénia i Ulldecona.
24
regidors
té ERC i les alcaldies d'Alcanar, Freginals i la Galera.
11
regidors
són del PP.
8
regidors
són d'ICV i tres més són independents, dos dels quals són de la FIC.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.