Infraestructures

L'estrena d'un retard

Les autoritats estrenen avui la línia d'alta velocitat entre Barcelona, Girona i Figueres, que demà s'obrirà al públic

El projecte ha col·leccionat incompliments: les dates anunciades van ser els anys 2004, 2006, 2008 i 2012

Girona puja, per fi, al tren d'alta velo­ci­tat. Avui s'inau­gura l'últim tram de la xarxa cata­lana del TAV, entre Bar­ce­lona i Figue­res, i amb l'estació de Girona com a prin­ci­pal nove­tat. D'aquesta manera, es com­pleta una infra­es­truc­tura recla­mada insis­tent­ment per la Gene­ra­li­tat des de mit­jan dècada dels vui­tanta, i que el Con­sell de Minis­tres havia decla­rat pri­o­ritària el 1988. És una estrena que arriba després d'acu­mu­lar retards i incom­pli­ments con­ti­nus: la pri­mera data pro­mesa per l'Estat espa­nyol va ser el 2004. Després es va pas­sar al 2006 i més tard al 2008, per aca­bar l'any 2012. I no serà fins avui, dia 8 de gener de 2013, que es posarà en ser­vei ofi­ci­al­ment la línia Madrid-Sara­gossa-Bar­ce­lona-Fron­tera Fran­cesa al com­plet.

I a par­tir de demà, ja hi cir­cu­la­ran cada dia nou trens per sen­tit entre Figue­res, Girona i l'estació de Sants a Bar­ce­lona, un ser­vei que ofe­reix Renfe allar­gant la línia que fins ara con­nec­tava Bar­ce­lona amb Madrid. Quant a les con­ne­xi­ons inter­na­ci­o­nals cap al nord, s'haurà d'espe­rar encara a l'abril. Ales­ho­res es pre­veu ini­ciar els ser­veis con­junts entre Renfe i la SNCF entre Bar­ce­lona i París, ja que men­tres­tant qui vul­gui fer aquest recor­re­gut haurà de con­ti­nuar trans­bor­dant a l'estació de Figue­res-Vila­fant.

L'acte d'inau­gu­ració d'avui con­sis­tirà en un tren per a les auto­ri­tats que a les 11 sor­tirà de l'estació de Sants de Bar­ce­lona. A les 11.55 arri­barà a Figue­res, on es des­co­brirà una placa com­me­mo­ra­tiva, i de seguida es tor­narà a pujar al tren en direcció a Girona. Allà, a dos quarts d'una, es farà l'acte ins­ti­tu­ci­o­nal, pre­si­dit pel príncep Felip i amb la presència del pre­si­dent del govern esta­tal, Mari­ano Rajoy; el de la Gene­ra­li­tat, Artur Mas; la minis­tra de Foment, Ana Pas­tor, i el con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Santi Vila. També par­larà l'alcalde de Girona Car­les Puig­de­mont, que podrà inter­ve­nir gràcies a un canvi de pro­to­col d'última hora. Coin­ci­dint amb l'esde­ve­ni­ment, diver­ses enti­tats han con­vo­cat actes de pro­testa per tota mena de motius: con­tra la monar­quia, con­tra aquest model de trans­port, per expro­pi­a­ci­ons... De fet, ahir mateix par­tits com ara ERC, ICV i la CUP ja van cri­ti­car diver­sos aspec­tes de la línia
i la inau­gu­ració.

En tot cas, la posada en ser­vei del TAV entre Bar­ce­lona, Girona i Figue­res repre­senta un pas més en les comu­ni­ca­ci­ons a Cata­lu­nya, amb un tra­jecte que ara que­darà reduït a la mei­tat. D'això se n'espera un impor­tant impacte social, turístic i econòmic a mitjà ter­mini.

Més enllà de la inau­gu­ració, encara que­den pen­dents obres cab­dals vin­cu­la­des a l'alta velo­ci­tat, sobre­tot en tot allò refe­rent a les mer­ca­de­ries, com ara con­nec­tar els ports i cen­tres logístics, l'ample euro­peu fins a València pel Medi­ter­rani, l'estació de la Sagrera de Bar­ce­lona i fer sub­ter­rani el tren con­ven­ci­o­nal a Girona.

LA DATA

04.2013
Entraran en servei
les línies internacionals. Fins aleshores s'haurà de fer transbord a Figueres.

LA XIFRA

20
freqüències
a la setmana de trens de mercaderies hi ha actualment pel túnel del TAV que travessa els Pirineus.

Dos anys del túnel internacional

Ara ha fet dos anys de la posada en servei del tram internacional de la línia del TAV, entre Figueres i Perpinyà, i que inclou el túnel entre la Jonquera i el Pertús. A finals de desembre del 2010 van començar a funcionar els trens de la SNCF –l'operador ferroviari francès– entre aquestes dues ciutats, per treure partit d'un tram que ja estava acabat des del febrer del 2009. Aquest tram és una concessió a l'empresa TP Ferro, que el va construir i s'encarrega de gestionar-lo, i s'han hagut de recuperar els costos amb un peatge que es cobra als trens que hi circulen. El retard en la construcció de la línia entre Barcelona i Figueres va fer que, per compensar la concessionària, l'Estat li hagi pagat cada any una indemnització, i també que s'hagi construït el tercer rail per a ample europeu entre Girona i l'estació de Figueres-Vilafant. Aquesta obra va permetre que cada dia dos trens enllacin Barcelona i Girona amb l'estació als afores de Figueres, i connectin amb el tren de la SNCF que fa el recorregut fins a París. A part, també va permetre el pas de trens de mercaderies en ample europeu des del port de Barcelona. Actualment, hi circulen unes vint freqüències setmanals, amb destinació a Ludwigshafen, Milà i Anvers.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.