Societat
“S’han esperat a les rebaixes i es nota”
El petit comerç nota l’afluència de compradors que han esperat als descomptes d’estiu per gastar
Asseguren que les vendes dels últims mesos han estat molt fluixes per la incertesa econòmica i l’escalada de preus
Tot i la calor que torna a fer pujar de valent els termòmetres la Riera de Mataró s’omplia ahir de compradors que anaven amunt i avall carregats amb bosses. “S’han esperat a les rebaixes i es nota perquè des de divendres ha estat un no parar d’entrar gent”, explica la Rosa, encarregada de la botiga de roba Vinya Rosa, en ple centre de la capital del Maresme. Amb la botiga plena reconeixia que n’hi ha molts que “només donen un cop d’ull” però també qui aprofita els descomptes que en el seu cas són inicialment del 30%. El petit comerç com el seu ha notat de ple la frenada del consum els últims mesos en plena escalada dels preus i la incerta econòmica derivada en part de la situació bèl·lica a Ucraïna. “El febrer i el març han estat molt durs de passar”, confessa animada pel ritme de vendes de les últimes hores, que superaven les que tenia l’any passat en les mateixes dates.
Un tret de sortida de les rebaixes d’estiu que oficialment comencen l’1 de juliol, però que comencen de manera desigual per l’avançament dels descomptes que fan les grans cadenes i plataformes. “No podem lluitar contra les grans cadenes que s’avancen una setmana i ho fan rebentant-ho a meitat de preu i amb roba que es fa exclusivament per a rebaixes”, es queixa la Rosa, que avui no té previst obrir la botiga tot i que, coincidint amb els primers cap de setmana de rebaixes els establiments poden tenir obert diumenge. “No ens surt a compt; s’ha consultat per saber quins obriran i són pocs”, assenyala com a membre de la Unió de Botiguers de Mataró. Una de les clientes de la botiga voltava des de feia estona amb les filles per trobar un vestit. “Per ara anem mirant, a veure si cau res més”, deien les joves, que el cap de setmana de Sant Joan passejant per Barcelona es van trobar amb la “sorpresa” que les botigues del grup Inditex s’havien avançat a rebaixar preus amb descomptes de fins al 70%.
Entitats del sector com Barcelona Oberta i Retailcat coincideixen que un any més el comerç local i de proximitat s’hagin d’enfrontar a la campanya de rebaixes que no arrenca de manera uniforme per a tothom. Des del 2012, i tot i que el calendari oficial ho fixa en l’1 de juliol, l’inici dels descomptes està liberalitzat i els comerços són lliures de començar a aplicar-los a qualsevol moment. Malgrat l’optimisme en la temporada d’estiu, els comerços alerten d’una possible aturada en el consum a partir del setembre per l’important repunt de la inflació. El president de Retailcat, Joan Carles Calvet, ha advertit que la pujada dels preus ha impactat ja en alguns comerços, que veuen reduir els seus marges de benefici, la qual cosa pot portar-los a contenir els descomptes en aquesta temporada de rebaixes.
Les rebaixes duraran dos mesos, tot i que els comerciants coincideixen que totes les vendes es faran els primers quinze dies abans que molts comencin vacances. La situació de normalitat en aquestes rebaixes contrasta amb la de les del juliol passat, en què els establiments mantenien restriccions en els aforaments quan hi havia 5.000 contagis diaris amb la variant delta.