Infraestructures i serveis

infraestructures

El Govern denuncia que la falla de Gavà s’ha repetit a Rodalies per dèficit inversor

L’executiu apunta que la manca de tallafocs davant el curtcircuit de Montcada va causar incendis als túnels de Barcelona per sobrecàrrega com a Gavà

Acusa al ministre i Renfe de desviar l’atenció cap als robatoris i la responsabilitat cap als Mossos

El govern català en fun­ci­ons denun­cia que el greu inci­dent de diu­menge a Roda­lies repe­teix el patró del de Gavà perquè la xarxa elèctrica no està pre­pa­rada per evi­tar la sobrecàrrega al llarg de la línia quan hi ha un curt­cir­cuit. Diu­menge, un intent de roba­tori de cable de coure a Mont­cada hau­ria cau­sat que un dels cables entrés en con­tacte amb els de la línia pro­vo­cant un curt­cir­cuit que va incen­diar l’encla­va­ment fer­ro­vi­ari. Fins aquí l’inci­dent entra­ria dins de la nor­ma­li­tat, segons l’exe­cu­tiu. El que no els sem­bla nor­mal és que la sobrecàrrega acabi pro­vo­cant dos incen­dis suc­ces­sius a la ins­tal·lació elèctrica dels túnels de Bar­ce­lona, situ­ats a quilòmetres de distància de Mont­cada. El govern admet que aquesta hipòtesi no és fruit de la inves­ti­gació sinó de la con­sulta a experts i tècnics, que apun­ten que es podria haver repe­tit l’inci­dent de Gavà, on la manca de talla­focs elèctrics va fer que la cai­guda d’un cable de catenària sobre el sis­tema electrònic acabés cal­ci­nant tot l’encla­va­ment de Gavà que con­trola la cir­cu­lació.

El Govern ha llançat aquesta hipòtesi per res­pon­dre a Renfe i al minis­tre de Trans­ports, Óscar Puente, que ahir van defu­gir tota res­pon­sa­bi­li­tat sobre el mal fun­ci­o­na­ment endèmic de Roda­lies i van posar l’èmfasi en els sovin­te­jats roba­to­ris de cable de coure a les vies de tren. El minis­tre va pre­sen­tar un informe que con­clou que a Cata­lu­nya es pro­du­ei­xen la majo­ria d’inci­dents fer­ro­vi­a­ris per causa dels roba­to­ris de Roda­lies, un argu­ment que s’afe­gia al del matí del direc­tor de Renfe Roda­lies, segons el qual la res­pon­sa­bi­li­tat dels roba­to­ris al llarg de la línia fer­roviària és dels Mos­sos d’Esqua­dra i no de l’orga­nisme titu­lar i ges­tor de la xarxa, Adif.

“Men­tre els usu­a­ris patei­xen un cal­vari, al minis­tre i res­pon­sa­bles de Renfe els hem vist tras­pas­sar la res­pon­sa­bi­li­tat a la poli­cia. Resul­tarà que la manca d’inversió sis­temàtica a Roda­lies serà ara una manca de Mos­sos”, ha estat la res­posta d’aquest matí de la por­ta­veu del govern, Patrícia Plaja. L’exe­cu­tiu troba inau­dit que Renfe i el minis­tre desviïn l’atenció cap als roba­to­ris i la res­pon­sa­bi­li­tat dels Mos­sos i denun­cia que, des del 2010, l’Estat només ha inver­tit a Roda­lies 1 de cada 2 euros pre­vis­tos i que això suposa una desin­versió acu­mu­lada de 3.690 mili­ons. Un roba­tori de cable o una ava­ria pot pro­vo­car pro­ble­mes al ser­vei però, segons Plaja, en el cas de Roda­lies “una mínima incidència es con­ver­teix en una odis­sea que s’allarga i s’allarga i s’allarga”. Per començar, el govern català recorda que a les vies de Roda­lies en la major part de quilòmetres no hi ha “tan­ques con­tra el van­da­lisme”. El govern va més enllà i Plaja revela que a la línia de Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat (FGC) de l’Anoia-Llo­bre­gat es va pro­duir també l’altre dia un roba­tori de cable: “En vint minuts tor­nava a fun­ci­o­nar la cir­cu­lació”. L’exe­cu­tiu ha fet una com­pa­ra­tiva de la ràtio de delic­tes (roba­to­ris o actes vandàlics) a les vies de FGC i Adif. Per cada mil quilòmetres de vies a la xarxa d’Adif es pro­du­ei­xen 184 delic­tes men­tre a les vies de FGC, 29.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia