Administracions

administracions

Barcelona desplega el Pla de Barris amb 315 actuacions previstes fins al 2028

Es rehabilitaran cinc instituts-escola a Nou Barris i es farà un reforç perquè més biblioteques obrin a l’agost

L’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona ha començat a des­ple­gar el Pla de Bar­ris, que pre­veu un total de 315 actu­a­ci­ons fins al 2028 en pro­jec­tes, equi­pa­ments i espai públic en 27 bar­ris. El govern ja ha defi­nit la majo­ria dels pro­jec­tes, que exe­cu­tarà durant el període 2025-2028. Entre les actu­a­ci­ons que ha expli­cat el govern muni­ci­pal hi ha la reha­bi­li­tació de cinc cen­tres edu­ca­tius públics de la Zona Nord de Nou Bar­ris (Ciu­tat Meri­di­ana, Torre Baró i Vall­bona) que aquest curs han esde­vin­gut ins­ti­tuts-escola per adap­tar-los al nou for­mat i reforçar la con­tinuïtat edu­ca­tiva. També es farà un reforç perquè més bibli­o­te­ques obrin a l’agost, tant per a la lec­tura com per ser­vir com a refugi climàtic.

El mes de juny pas­sat, el govern de Coll­boni ja va anun­ciar que la ter­cera edició arri­ba­ria a més bar­ris, a un total de 27, i que es des­ti­na­rien uns 300 mili­ons d’euros fins al 2028. En un acte aquest dimarts, l’alcalde ha asse­nya­lat que el Pla de Bar­ris garan­teix que part de la riquesa sigui dis­tribuïda a la ciu­tat i per­met llui­tar con­tra les desi­gual­tats amb actu­a­ci­ons des de l’escola o la comu­ni­tat. “Comen­cem a fer les polítiques que han d’evi­tar o cro­ni­fi­car les futu­res desi­gual­tats”, ha indi­cat. El bat­lle també ha apro­fi­tat la seva inter­venció per valo­rar posi­ti­va­ment la volun­tat del Govern de des­ple­gar la Llei de bar­ris i ha asse­gu­rat que Bar­ce­lona ja és “a la cua” perquè algu­nes polítiques muni­ci­pals puguin ser “reforçades” pels fons pro­vi­nents de la Llei de bar­ris de la Gene­ra­li­tat.

El Pla de Bar­ris 2025-2028 inclou un total de 13 plans de barri -amb un únic pla per tot Ciu­tat Vella- i 2 plans sin­gu­lars: el pla sin­gu­lar de bar­ris de mun­ta­nya i el de la Marina. En total són 27 bar­ris de 7 dis­tric­tes i es pre­veu que les actu­a­ci­ons per­meti que fins a 438.000 per­so­nes puguin bene­fi­ciar-se’n. Dels 300 mili­ons d’euros pre­vis­tos, 40 serien aquest 2025, dels quals 40 per a espai públic i equi­pa­ments i 10 per acci­ons de caire social.

En el cas dels bar­ris de mun­ta­nya -les Pla­nes, Sant Genís dels Agu­dells, Mont­bau, i la Tei­xo­nera- les inter­ven­ci­ons se cen­tra­ran sobre­tot a millo­rar l’espai públic i reduir les desi­gual­tats que pro­voca l’oro­gra­fia com­plexa que tenen. Així, es pri­o­rit­za­ran l’acces­si­bi­li­tat i la con­nexió amb ser­veis i equi­pa­ments i fer un espai públic més inclu­siu amb actu­a­ci­ons com ara la ins­tal·lació d’un ascen­sor per sal­var el des­ni­vell exis­tent en algun punt i faci­li­tar la mobi­li­tat de les per­so­nes grans o amb pro­ble­mes de mobi­li­tat.

Ade­quació de cen­tres edu­ca­tius i noves bres­sol

Les 315 actu­a­ci­ons pre­vis­tes, ha dit, són molt trans­ver­sals, ja que van des de la reforma urbana dels bar­ris amb actu­a­ci­ons a l’espai públic fins a altres de tipus social, edu­ca­tiu o cul­tu­ral. En con­cret, ha des­ta­cat l’ade­quació i reha­bi­li­tació de cinc cen­tres edu­ca­tius a la Zona Nord de Nou Bar­ris. “Ade­qua­rem física­ment els cinc cen­tres”, ha dit sobre les esco­les que aquest curs han esde­vin­gut ins­ti­tuts-escola. Coll­boni ha fet val­dre que gràcies al fet que els joves no han de mar­xar del barri per con­ti­nuar els estu­dis s’evita l’aban­do­na­ment esco­lar.

Al Besòs i el Maresme també hi ha pre­vist un nou cen­tre de for­mació d’adults, millo­rar els patis de dues esco­les i cul­mi­nar millo­res en una altra. A més a més, es pro­jec­ta­ran noves esco­les bres­sol muni­ci­pals als bar­ris de la Marina del Prat Ver­mell, el Raval i el Besòs i el Maresme. Con­cre­ta­ment, la inversió pre­vista pel Pla de Bar­ris per trans­for­mar cen­tres edu­ca­tius a través del Con­sorci d’Edu­cació de Bar­ce­lona és d’11,5 mili­ons d’euros.

El regi­dor del Pla de Bar­ris, Lluís Rabell, ha asse­gu­rat que en el cas de la Marina ho tenen pre­sent perquè pre­ve­uen amb anti­ci­pació el desen­vo­lu­pa­ment del barri, on es pre­veu que arri­bin prop de 30.000 habi­tants nous els pro­pers anys. Per això, ha dit, el pla pre­veu situar “els mar­ca­dors dels equi­pa­ments i neces­si­tats futu­res del barri”, com per exem­ple les esco­les bres­sol.

Més bibli­o­te­ques ober­tes a l’agost

També des­taca d’entre les actu­a­ci­ons pre­vis­tes l’ober­tura de més bibli­o­te­ques durant el mes d’agost i també la set­mana de Nadal per man­te­nir l’oferta d’espais cul­tu­rals i la lec­tura o l’estudi en temps de vacan­ces però també per ofe­rir més refu­gis climàtics durant l’agost. Aquest estiu, es pre­veu que durant l’agost se sumin a les bibli­o­te­ques que ja obrien un total de sis bibli­o­te­ques més. Poste­ri­or­ment, i de manera pro­gres­siva, s’ani­ran incor­po­rant al pro­grama sis bibli­o­te­ques més.

Els dar­rers estius alguns grups muni­ci­pals i també veïns s’havien quei­xat que calien més refu­gis climàtics a la ciu­tat i havien apun­tat, pre­ci­sa­ment, que alguns dels refu­gis que l’Ajun­ta­ment comp­tava no obrien durant el mes d’agost, un dels moments més calo­ro­sos de l’estiu a Bar­ce­lona. A més, aquest estiu es pre­veu una pri­mera experiència pilot d’ins­tal·lació d’ombres esta­ci­o­nals en alguns emplaçaments.

Vin­cu­lat estric­ta­ment a la lec­tura, també des­taca d’entre les actu­a­ci­ons la con­ti­nu­ació d’algu­nes que ja han demos­trat bons resul­tats. Un exem­ple és el reforç de la com­prensió i l’hàbit lec­tor amb la con­so­li­dació del pro­jecte Menja Lli­bres, que s’ampliarà a tots els Cen­tres de Ciu­tat Vella, o el pro­grama Pro­me­teus. Coll­boni ha des­ta­cat que pro­gra­mes com el Menja Lli­bres també fomenta l’ús del català i ha asse­gu­rat que cal pen­sar noves estratègies per rein­tro­duir un ús de la llen­gua com a “cohe­si­o­na­dor social”.

Trans­for­ma­ci­ons a Ciu­tat Vella

Aquesta ter­cera edició desen­vo­lupa, per pri­mera vegada, un únic pla de bar­ris per a tot el dis­tricte de Ciu­tat Vella. Incor­pora la Bar­ce­lo­neta; Sant Pere, Sant Cate­rina i la Ribera; i el Gòtic Nord. Entre les actu­a­ci­ons pre­vis­tes al dis­tricte des­ta­quen algu­nes actu­a­ci­ons a l’espai públic.

Per exem­ple, es pre­veu reur­ba­nit­zar el car­rer Pepe Rubi­a­nes a la Bar­ce­lona actu­ant en una superfície de 6.700 m2 per millo­rar-ne l’acces­si­bi­li­tat, la mobi­li­tat, l’enllu­me­nat, els espais d’estada o el verd, entre altres. També des­ta­quen la trans­for­mació de la plaça del Vuit de març i els entorns del futur nou CAP del Gòtic.

A més a més, es reur­ba­nit­zarà el car­rer de la Prin­cesa, el pri­mer gran pro­jecte que es relli­garà amb la nova Via Laie­tana i que inclou la redacció dels pro­jec­tes de reur­ba­nit­zació dels car­rers Fer­ran i Jaume I. També es pre­veu poten­ciar l’eix ram­bla del Raval-Dras­sa­nes com a eix “cívic i ciu­tadà” i pro­moure la trans­for­mació dels entorns de la plaça Blan­querna.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.