Infraestructures

La crisi frena el Tramcamp

La situació econòmica fa que el govern es replantegi la creació d'un tramvia al Camp de Tarragona, l'estudi del qual s'havia presentat fa un any

El Parlament l'insta a no abandonar el projecte i a fixar-ne un calendari enguany

El Tram­camp ha entrat en via morta fins i tot abans d'arren­car. El que era el pro­jecte estel·lar per a la millora de la mobi­li­tat a l'àmbit cen­tral del Camp de Tar­ra­gona, un tram­via que comu­niqués Tar­ra­gona amb Reus i l'aero­port, per una banda, i Vila-seca, Salou i Cam­brils, per l'altra, ha estat desat en un calaix pels nous res­pon­sa­bles del govern, en espera de temps millors per a les finan­ces públi­ques. I és que, mal­grat que la idea ori­gi­nal par­teix ja de l'ante­rior època de CiU, la difícil situ­ació econòmica de la Gene­ra­li­tat ha fet per­dre entu­si­asme per un pro­jecte l'estudi infor­ma­tiu del qual avui tot just fa un any pre­sen­tava a Tar­ra­gona, a so de bombo i pla­te­rets, el lla­vors secre­tari de Mobi­li­tat, Manel Nadal, amb uns objec­tius molt ambi­ci­o­sos (42 km de línia, 30 dels quals de nova cons­trucció, repar­tits entre cinc trams, 30 esta­ci­ons i més de dotze mili­ons de viat­gers pre­vis­tos per al 2026) i una inversió esti­mada, uns 580 mili­ons d'euros, que ha esde­vin­gut ara el seu prin­ci­pal llast.

Refor­mu­lar el pro­jecte

El govern actual, de fet, en cap moment ha qüesti­o­nat la idea d'un tram­via al Camp, i el mateix dele­gat, Joa­quim Nin, ha insis­tit que “és una de les eines estratègiques i de futur per al ter­ri­tori, jun­ta­ment amb tot el que fa referència al trans­port col·lec­tiu i la mobi­li­tat de les ciu­tats”. Això sí, des que va pren­dre pos­sessió tam­poc no ha ama­gat que el pro­jecte ha que­dat al ralentí, ja que es veu massa ambiciós per a la con­jun­tura finan­cera actual, i ha apos­tat per donar-se un temps pru­den­cial per refor­mu­lar-lo de manera més rea­lista, par­lant-ne si convé ober­ta­ment amb els agents del ter­ri­tori, per avançar més en tas­ques de pla­ni­fi­cació i tra­mi­tació prèvia que no pas en lici­ta­ci­ons i adju­di­ca­ci­ons d'obra real, a què gai­rebé ja renun­cia aquesta legis­la­tura. “Plan­te­jar-se ara grans infra­es­truc­tu­res és com­pli­cat, perquè cada euro ha de tenir un retorn pro­duc­tiu, i pel cost que pot tenir és impos­si­ble afron­tar el Tram­camp de cop ”, refle­xi­ona Nin.

En el mateix sen­tit, el dele­gat de Ter­ri­tori, Cèsar Puig, admet que el tram­via “reque­reix més estudi” en el marc del pla direc­tor urbanístic de l'àmbit cen­tral del Camp (ara mateix en fase d'al·lega­ci­ons per als ajun­ta­ments després que el novem­bre pas­sat s'aprovés ini­ci­al­ment per segon cop), dins del qual “s'aca­barà de rede­fi­nir”. “L'estudi infor­ma­tiu és un punt de par­tida, però cal tenir en compte la situ­ació econòmica i aca­bar de reto­car el traçat”, apunta, i admet: “Aquesta legis­la­tura hi haurà altres pri­o­ri­tats, així que l'objec­tiu ara serà defi­nir-lo, veure la via­bi­li­tat també del man­te­ni­ment i tro­bar una solució defi­ni­tiva”.

El Par­la­ment, a favor

La situ­ació, això sí, no ha pas­sat inad­ver­tida als socis de l'ante­rior tri­par­tit, que han acon­se­guit arren­car alguns com­pro­mi­sos a CiU en forma de reso­lu­ci­ons par­la­mentàries. Després d'algu­nes pre­gun­tes pre­sen­ta­des al març pel grup d'ICV, en què recor­dava al govern que el pro­jecte de sis­tema tram­vi­ari del Camp figura com a pri­o­ri­tari en el Pacte Naci­o­nal per a les Infra­es­truc­tu­res i l'ins­tava a defi­nir qui­nes acci­ons farà per desen­vo­lu­par-lo, la comissió de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat del Par­la­ment apro­vava el 25 de maig una pro­posta de reso­lució del PSC, esme­nada per CiU, que ins­tava el govern a rati­fi­car el pro­jecte com una pri­o­ri­tat a Tar­ra­gona, esta­blir un calen­dari “abans de final d'any” per al seu desen­vo­lu­pa­ment i con­ti­nuar “sense demora” l'estudi infor­ma­tiu en procés per fer, “segui­da­ment”, la redacció del pro­jecte i l'adju­di­cació de les obres. En aquest sen­tit, la moció insta el govern a “fer les pre­vi­si­ons finan­ce­res i pres­su­postàries necessàries” per tirar enda­vant el pro­jecte... Una altra cosa serà que hi trobi diners.

LA DATA

29.07.10
És el dia
que el DOGC publicava l'estudi informatiu per implantar un sistema tramviari al Camp de Tarragona.

LA XIFRA

578,8
milions
és la inversió estimada per implantar el tramvia, 84,5 dels quals per al primer tram entre Salou i Cambrils.

Bel: “El tramvia és l'AVE català”

El catedràtic d'economia de la Universitat de Barcelona i expert en infraestructures Germà Bel no s'ha estat de criticar, en les seves darreres visites a Tarragona, la idea del Tramcamp. I és que, per ell, la recuperació de la fórmula del tramvia “és l'AVE català”, amb referència al gran dispendi amb un rendiment gairebé nul que l'alta velocitat ha significat al conjunt de l'Estat. “Cal donar a cada cosa la importància que té, i no cada vegueria ha de tenir aeroport i tramvia, ni cada capital ha de tenir de tot en matèria de transport”, sosté. Segons ell, “el tramvia està bé en ciutats amb centres amb moltes illes de vianants, però quan es pot girar bé són millor els autobusos, com a Roma o Istanbul”. Bel lamenta que “moltes decisions es prenen sense prou informació de futur”, i recorda el gran cost que tindria, ja que “amb poc ús no es recupera la inversió”, si bé es congratula que “amb la crisi l'avantatge és que el projecte ja és passat al Camp de Tarragona”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.