Societat

aiguat

La tragèdia al País Valencià s’agreuja

El nombre de morts pels efectes de la dana ja puja a 155 enmig d’unes imatges de devastació al territori insòlites

El dany sobre les infraestructures és colossal i eren milers els veïns que ahir continuaven sense serveis bàsics

Les crítiques al govern de Mazón per la gestió de la crisi creixen i ja s’anuncien accions de protesta

“Això és una catàstrofe i sobrevivim una mica com podem”, explica una veïna de l’Horta Sud

Amb el pas de les hores, la catàstrofe del País Valencià va adqui­rint tona­li­tats cada cop més tràgiques, sin­te­tit­za­des, sobre­tot, en el nom­bre de vícti­mes. L’últim recompte ofi­cial fet públic ele­vava fins a 155 els morts com a con­seqüència dels efec­tes de la dana, i als quals s’hi han de sumar tres més d’altres punts de l’Estat espa­nyol, més els des­a­pa­re­guts, que es comp­ten per dese­nes. De fet, i com un dego­teig maca­bre, durant tota la jor­nada d’ahir es va anar infor­mant de la tro­ba­lla de més cadàvers, com els vuit que van ser loca­lit­zats en un mateix garatge de la peda­nia de la Torre, a prop de València capi­tal. Mal­grat que en les últi­mes hores el govern de Car­los Mazón ha optat per una política de fer públi­ques amb comp­ta­go­tes les dades sobre la tragèdia, la població de Pai­porta, a l’Horta Sud, es con­firma com una de les més cas­ti­ga­des tant pel que fa a vícti­mes com pels incomp­ta­bles danys pro­vo­cats per la gota freda.

La de la devas­tació, pura i dura, és una de les imat­ges que il·lus­tra­ven el que està vivint, i patint, el País Valencià. Segons va expli­car ahir el minis­tre de Trans­ports, Óscar Puente, encara és aviat per quan­ti­fi­car l’abast econòmic dels danys oca­si­o­nats per la dana, però ja va adver­tir que són “molt greus” només a les car­re­te­res i infra­es­truc­tu­res bàsiques, i que “cos­tarà molt de temps, esforç i diners” refer-los. El via­ducte de Quart de Poblet o la xarxa de roda­lies, amb tres de les seves cinc línies fora de ser­vei, són només alguns exem­ples d’aquests estralls, jun­ta­ment amb l’AVE que enllaça amb Madrid, que s’espera que s’esti­gui tres set­ma­nes parat ja que, lite­ral­ment, han des­a­pa­re­gut 1,2 quilòmetres de via engo­li­des per l’aigua i encara hi ha túnels per on pas­sen els trens que estan com­ple­ta­ment negats. Pel que fa a la xarxa viària, encara són mol­tes les vies afec­ta­des, més de cent, començant per diver­sos trams de l’A-3 –l’auto­via que uneix València i Madrid–, l’A-7 –que tra­vessa tot el Medi­ter­rani– o l’AP-7, així com l’N-3, N-322, N-330 i N-332 al seu pas per Picas­sent, Alcúdia, Requena, Utiel, Bunyol, Sueca, Sagunt, Beni­faió, Xest, Alge­mesí o Alzira, entre d’altres, ja sigui per des­per­fec­tes direc­tes o per la quan­ti­tat ingent de vehi­cles que hi han que­dat aban­do­nats.

De fet, el tras­bals majúscul en les comu­ni­ca­ci­ons ha pro­vo­cat també pro­ble­mes d’abas­ti­ment en no pocs super­mer­cats, amb cues de gent a les entra­des per mirar de com­prar pro­duc­tes de pri­mera neces­si­tat, aigua sobre­tot. Per cen­te­nars es podien comp­tar ahir els tes­ti­mo­nis anònims que dona­ven fet de la duresa de la situ­ació que estan vivint els afec­tats fins i tot en el seu dia a dia més quo­tidià. Un de tants era el de l’Imma Esplu­gues, una veïna de Catar­roja, a la comarca de l’Horta Sud, que expo­sava que a casa no tenien sub­mi­nis­tra­ment d’aigua –com uns 366.000 habi­tants d’una vin­tena de muni­ci­pis que es tro­ben en aquesta mateixa situ­ació–, llum o gas, i que en el cas dels domi­ci­lis veïns situ­ats sobre­tot a peu de car­rer, l’aigua ho ha fet malbé gai­rebé tot. “Això és una catàstrofe i sobre­vi­vim una mica com podem”, expli­cava l’Imma, que també rela­tava que a casa encara tenen el garatge inun­dat, però que encara no n’han pogut treure l’aigua perquè la pri­o­ri­tat, ara, per als equips d’emergència és res­ta­blir la nor­ma­li­tat a la xarxa viària. “No podem fer gaire res més que espe­rar, no podem sor­tir i no tenim aigua. L’hem d’anar a bus­car en gar­ra­fes i fer una cua d’hores”, afe­gia Esplu­gues, que també expo­sava que la tragèdia la viuen cada minut molt a prop: “Sabem que ha mort molta gent de per aquí, i només de pen­sar-hi és hor­rorós”, reblava.

Com passa, però, en situ­a­ci­ons de crisi com aquesta, ha estat la mateixa població que s’ha orga­nit­zat de manera més o menys espontània per arti­cu­lar xar­xes de suport a peu de car­rer. I no ho tenen fàcil, ja que, per reblar el clau, encara hi ha uns 140.000 cli­ents de tele­fo­nia fixa sense cober­tura a tot el País Valencià, i als quals s’hi havien de sumar entre 200.000 i 250.000 de mòbil que també con­ti­nu­a­ven sense ser­vei. Més dura, però, era la situ­ació per a 447 per­so­nes que, segons el Ser­vei d’Emergències del País Valencià, al mig­dia con­ti­nu­a­ven allot­ja­des en albergs per la impos­si­bi­li­tat mate­rial de poder tor­nar a casa.

A tot això, la polèmica sobre com ha ges­ti­o­nat aquesta crisi el govern de Car­los Mazón, el mateix que ahir anun­ci­ava la mobi­lit­zació de l’exèrcit espa­nyol davant la mag­ni­tud de la tragèdia, ja comença a pujar de to. En l’epi­cen­tre de les crítiques hi ha el mateix pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, per haver donat mis­sat­ges erràtics sobre l’evo­lució de la tem­pesta, com la len­ti­tud a l’hora de donar les aler­tes o pren­dre deci­si­ons, com ara sus­pen­dre les clas­ses en pobla­ci­ons on la situ­ació era molt crítica, o el col·lapse en el telèfon 112 d’atenció a les emergències. Tant és així, que més d’una vin­tena d’orga­nit­za­ci­ons soci­als, cíviques i sin­di­cats han con­vo­cat una mani­fes­tació a València el pròxim 9 de novem­bre a les 6 de la tarda.

En aquest con­text, el govern català ha acti­vat els seus pro­to­cols i manté acti­vada l’alerta del pla Inun­cat, i demana a la ciu­ta­da­nia evi­tar els des­plaçaments tant dins les Ter­res de l’Ebre com els des­ti­nats a aquesta zona del sud de Tar­ra­gona. Així es va acor­dar en una reunió del comitè de segui­ment sobre la dana cele­brada ahir a la tarda.

67.000
clients
continuaven ahir a la tarda sense electricitat ni gas a la zona com a conseqüència dels efectes del temporal. Igualment, a última hora de la tarda també hi havia registrades 102 incidències a la xarxa d’alta tensió i en quedaven pendents d’arreglar 137 més a la de baixa tensió.
39
persones
van ser detingudes només en un dia per la Policía Nacional —i almenys set més per la Guàrdia Civil— acusades de participar en actes de pillatge en establiments afectats per la dana, com ara una joieria de València d’on es van endur 80 peces valorades en 30.000 euros. La fiscalia ja va fer saber que demanaria l’ingrés a presó per a tots ells.

Les fortes pluges activen les alertes a les Terres de l’Ebre

A les Terres de l’Ebre, les fortes pluges van provocar que s’enfonsés part del sostre d’una escola i molts centres educatiu van suspendre les classes. La circulació de trens de l’R16 entre l’Aldea-Amposta i Tortosa va estar interrompuda per acumulacions d’aigua a l’altura de Campredó i el temporal també va obligar a suspendre el servei a l’R17 entre Tarragona i Salou-Port Aventura. Protecció Civil havia enviat a la una del migdia un missatge de mòbil a la població de les comarques del Baix Ebre, el Montsià i la Terra Alta –després s’hi va afegir la Ribera d’Ebre– ja alertant que en les properes tres hores es podien produir episodis de pluges torrencials. En l’avís es demanava a la població extremar les precaucions i evitar desplaçaments innecessaris, a més de reclamar-li que no es transités prop de rieres, torrents i barrancs. Al matí, Protecció Civil també havia recomanat a tots els habitants de Castelló que es confinessin a casa. La Generalitat Valenciana, a través del Centre de Coordinació d’Emergències, havia enviat un missatge de mòbil per alertar la població que l’emergència per la dana continuava activa i que la seva zona és la més afectada: li demanava que es quedés a l’interior dels domicilis “en zones elevades” i que, si són a l’exterior, “es resguardin en llocs alts”. També instava a no circular per les carreteres, en un missatge difós a les 11.50 hores, poc després que l’Aemet apugés el nivell d’alerta de taronja a vermell, el màxim, a l’interior, litoral nord i sud de Castelló.

Feijóo aprofita per atacar Sánchez, a qui Mazón dona les gràcies

El líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, va visitar ahir el País Valencià, on va aprofitar per criticar el govern espanyol i el seu president, Pedro Sánchez, per no haver-lo informat, segons ell, de la crisi. Quan va dir tot això, Feijóo estava acompanyat del cap de govern valencià, Carlos Mazón, que també es va veure amb el president espanyol i a qui li va dedicar paraules de gratitud per la seva “proximitat” i “presència ràpida” a la zona. Al seu torn, Sánchez va prometre “tots els recursos que calguin” per a la reconstrucció i per trobar els desapareguts. En referència a les crítiques per la resposta de la Generalitat a la catàstrofe, Mazón es va limitar a dir que el seu executiu va complir tots els protocols sense fer cap referència a l’enviament de l’alarma als ciutadans al voltant de les vuit del vespre de dimarts, hores més tard que l’Aemet ja hagués enviat l’alarma roja. Mazón també va anunciar un decret d’ajudes als damnificats de 250 milions que seran complementaris als que activin altres administracions com l’Estat . Seran ajudes d’un mínim de 6.000 euros per afectat, “directes, exprés, sense burocràcia”, per arreglar cases o comprar mobles. El govern valencià ja ha demanat a la UE que activi el fons de solidaritat i pensa sol·licitar ajudes especials que complementin aquest fons.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.