Societat

Adif anul·la l’adjudicació irregular d’una obra al Prat

Infraestructures

El concurs públic per adjudicar la construcció d’una estació d’emergència del TGV al Prat de Llobregat s’ha anul·lat: deu dies després que l’AVUI destapés que l’equipament, oficialment pendent d’adjudicar, ja estava gairebé construït i que el procés de licitació era, per tant, fictici. L’empresa pública Adif, adscrita al ministeri de Foment, va publicar la decisió al BOE de dimarts, 9 de setembre, el dia abans de la data fixada per obrir les ofertes de les empreses que s’havien presentat al concurs.

D’aquesta manera s’ha evitat que s’hagués de fer públic quantes i quines empreses s’havien presentat a la convocatòria, quan tots els indicis apuntaven a una adjudicació a dit a la firma Isolux-Corsán.

Els mateixos portaveus d’Adif a Catalunya van admetre, el 29 d’agost, que aquesta empresa havia començat a treballar en l’equipament a la tardor, mesos abans que el 4 de juny es convoqués el concurs legal. “Si s’hagués esperat al final del tràmit administratiu, els treballs subterranis de l’estació d’emergència haurien obligat a alterar els horaris de pas del tren”, al·legaven. Segons aquesta versió, aquesta urgència va fer que Adif aprofités el marge legal de tota obra pública per ampliar el pressupost del tram del TGV que s’estava construint al Prat per encarregar a l’empresa que hi treballava, Isolux-Corsán, l’inici de l’estació d’emergència o PAET.

Tanmateix, els portaveus no tenien cap explicació pel fet que la part d’obra ja construïda continués constant en el projecte tret a concurs el 4 de juny, al qual ha tingut accés l’AVUI. Si l’adjudicació no estava pactada amb Isolux-Corsán, podia passar que una altra empresa guanyés el concurs i trobés la meitat de la feina feta, de manera que part dels treballs es pagaria dues vegades.

El preu màxim de licitació havia de ser de 18 milions d’euros, IVA inclòs, i no quedava clar quina part ja estava executada. Era evident que la part de l’equipament situat en superfície estava gairebé completada: les fotografies ho evidencien. Però no se sabia en quin estat es trobava la planta subterrània.

L’anul·lació del concurs fa que aquests interrogants es mantinguin. Com a motiu per suspendre la licitació, al BOE només hi consta una frase: “Raons d’interès general”. Els portaveus d’Adif no han pogut donar cap explicació més, tot i que l’AVUI els ha demanat que concretessin quines són aquestes raons “d’interès general”. Tampoc se sap com ni quan s’acabarà l’obra.

Interpel·lació al Senat
La primera explicació pot arribar dimarts que ve, al Senat. La senadora de CiU Montserrat Candini interpel·larà sobre el cas la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, en la sessió de control al govern.

Candini havia presentat l’anunci d’interpel·lació dilluns, el dia abans que es publiqués la suspensió de la licitació irregular. A la vista de les noves dades, la senadora manté la petició i l’ampliarà verbalment per preguntar a la ministra també per aquesta anul·lació sobtada. Queda pendent la petició de compareixença al Congrés del president d’Adif, Antonio González, presentada pel diputat de CiU Pere Macias pel mateix motiu. ERC i ICV també han demanat explicacions sobre el cas amb preguntes escrites.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.