Societat

Fílies i fòbies a Facebook

La xarxa més popular d'internet, amb 250 milions d'usuaris, acull infinites pàgines dedicades a jocs infantils, futbolistes i personatges de la televisió

Amb 250 mili­ons d'usu­a­ris, la xarxa social Face­book dis­fruta de ser el mee­ting point més impor­tant del món, un punt de tro­bada de tot­hom per a tot­hom, on ningú ni res hi queda exclòs. Només es neces­sita una adreça de cor­reu per adhe­rir-s'hi i con­ver­tir el teu per­fil en el mur per­fecte per posar-hi pen­sa­ments i sen­ti­ments en forma de parau­les, fotos i vídeos.

Face­book, a banda de con­ver­tir-se en una pla­ta­forma per tro­bar vells cone­guts i esde­ve­nir un suport publi­ci­tari excel·lent, ha esde­vin­gut un abo­ca­dor de fílies i fòbies per­so­nals i col·lec­ti­ves.

L'adhesió a un pro­grama de tele­visió, a un men­jar, a una mania, o a un joc de la infància és pos­si­ble a Face­book. És a dir, el que fins ara es comen­tava entre amics o es guar­dava per íntim, ara es mani­festa a la xarxa.

Així s'hi pot tro­bar infi­ni­tat de clubs de fans, en dos for­mats, les pàgines i els grups, que els usu­a­ris creen i fan ser­vir indis­tin­ta­ment. I com que fer-ho és fàcil i més que barat, els grups que hi tro­bem són infi­nits i per a tots els gus­tos.

Exis­tei­xen grups dedi­cats a les rei­vin­di­ca­ci­ons soci­als locals i a les glo­bals, a admi­ra­dors d'un per­so­natge tele­vi­siu o un per­so­natge d'un poble o ciu­tat, una pel·lícula o escena d'una pel·lícula, un actor, un fut­bo­lista, sobre la millor manera de fer-se la pedi­cura o un gintònic.

De les més des­ta­ca­bles en català es poden clas­si­fi­car en qua­tre grans grups, els que fan referència a la infan­tesa, l'esport, la política i la tele­visió. De les pàgines de fans dedi­ca­des a coses que gene­ra­ci­ons sen­ce­res feien de petits des­taca pel número d'adhe­si­ons, "Jo de petit/a mirava l'Arale" amb 96.864 fans, "Jo també vaig ser súper", amb 61.467 fans, "Jo també uti­lit­zava el punxó a primària", amb 55.094 i "Jo també he plan­tat mon­ge­tes en un pot amb cotó!", amb 37.230 admi­ra­dors. Tam­poc hi fal­ten els jocs de nens de quan no hi havia ni inter­net ni plays­ta­ti­ons, "Jo també he jugat a pedra, paper i tisora", "Jo de petit feia sorra fina" i "Tocar tim­bres i mar­xar cor­rents", entre d'altres.

Quant a l'esport hi ha dese­nes de pàgines dedi­ca­des a retre home­natge a juga­dors de fut­bol i en con­tra d'alguns d'ells, per exem­ple hi ha diver­ses pàgines en des­a­cord amb el fit­xatge estre­lla del Reial Madrid, Cris­ti­ano Ronaldo.

Entre les més curi­o­ses en llen­gua cata­lana hi ha "Jo també vull saber d'on treu els diners Flo­ren­tino Pérez", "A mi també m'agrada com ves­teix Pep Guar­di­ola", el "Riiing riiiing, que hi ha l'Espa­nyol? Siii, siii, ara baixa!", amb gai­rebé 20.000 adhe­si­ons, i el "Jo també vaig dis­fru­tar amb la xiu­lada al rei d'Espa­nya", que està a cavall amb els grups dedi­cats a la política. Grups de temàtica política que per exem­ple amb el terme "català" se n'hi comp­ta­bi­lit­zen una sei­xan­tena, entre ells "Sóc català però vull pagar els matei­xos impos­tos que la resta d'espa­nyols".

La tele­visió dóna molt de joc als inter­nau­tes i no només omple el You­tube de vídeos amb talls de pífies i per­so­nat­ges curi­o­sos que des­fi­len per la petita pan­ta­lla, sinó que també genera grups a la més popu­lar de les xar­xes soci­als. La majo­ria d'ells estan vin­cu­lats a per­so­nat­ges de l'APM, pro­grama de zàping de TV3, com per exem­ple "Se ba abe un follón que no sabe ni donde sa metio" i el "Mira si es buena per­sona!". No hi fal­ten grups dedi­cats al crit més popu­lar de la tele "Ho haveu vist?!", una tren­tena, on el "Club Ho haveu vist", amb més de 70.000 segui­dors, és el que té més èxit.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.