Infraestructures

Girona i el Maresme, units de nou per tren 20 anys després

El nou servei de rodalies es posa en marxa amb pocs usuaris

Alcaldes de la línia i el conseller viatgen en tren i es fan la foto oficial d'inauguració

Una quinzena d'alcaldes i regidors participen en l'acte

Com va recor­dar ahir el con­se­ller de Ter­ri­tori, Santi Vila, era una pro­mesa elec­to­ral en cada cam­pa­nya política, però ha cal­gut que pas­ses­sin 20 anys per tor­nar a tenir trens direc­tes entre la línia de Girona i la de Bla­nes i el Maresme. Vila va pre­si­dir ahir l'enge­gada ofi­cial del nou ser­vei de roda­lies de Girona acom­pa­nyat de la majo­ria d'alcal­des de les esta­ci­ons del tra­jecte, tant de l'Alt Empordà, el Gironès i la Selva inte­rior com de Bla­nes i el Maresme. La imatge donava fe que es trac­tava d'un “moment històric”, com van des­ta­car les auto­ri­tats. A par­tir d'ahir, cada dia 16 trens de dilluns a diven­dres (vuit en cada sen­tit) per­me­tran recu­pe­rar aquesta con­nexió directa i també aug­men­tar molt les freqüències de tren a les esta­ci­ons giro­ni­nes. De moment, ahir, en els com­bois del matí hi viat­ja­ven pocs pas­sat­gers, però cal donar marge a la nova línia.

La comi­tiva ini­cial de l'acte inau­gu­ral va sor­tir de Figue­res a les 7.59 h en el que havia de ser el segon tren en sen­tit sud de la nova línia RG1. En rea­li­tat va ser el pri­mer a fer el tra­jecte, perquè el que havia de ser el pri­mer havia tin­gut una ava­ria. Vila anava acom­pa­nyat del dele­gat del govern, Eudald Casa­desús, i del sub­de­le­gat del govern espa­nyol, Juan Manuel Sánchez-Bus­ta­mante, a més del direc­tor de Roda­lies de Renfe, Miguel Pérez, i de l'alcal­dessa de Figue­res, Marta Felip. Al llarg del recor­re­gut fins a Bla­nes van anar pujant la majo­ria d'alcal­des del tra­jecte. Així, s'hi van incor­po­rar els bat­lles de Cama­llera, Celrà, Girona, For­nells, Riu­de­llots, Cal­des i Tor­dera. A Bla­nes, es van tro­bar amb l'alcalde de la ciu­tat i també amb la comi­tiva pro­vi­nent del Maresme, amb els alcal­des de Mataró, Cal­des d'Estrac, Arenys, Canet i Sant Pol, i regi­dors de Mal­grat, Santa Susanna i Cale­lla. Un cop tots junts a Bla­nes, foto de grup ofi­cial i decla­ra­ci­ons de les prin­ci­pals auto­ri­tats.

Ser­vei molt recla­mat

Vila va des­ta­car que se satis­feia una recla­mació històrica. “Des de Bla­nes i el Maresme se'ns deia que la con­nexió amb Girona i Figue­res els era molt necessària per raons acadèmiques i també econòmiques i turísti­ques. Ara el que hem de fer és saber-ho apro­fi­tar i enfor­tir uns lli­gams que no s'hau­rien d'haver tren­cat mai”, va afir­mar el con­se­ller.

L'alcalde de Girona, Car­les Puig­de­mont, va dir que era una “vella aspi­ració” dels giro­nins con­nec­tar-se a un ter­ri­tori “molt pro­per per raons cul­tu­rals i econòmiques però que pel que fa a comu­ni­ca­ci­ons era encara inex­pli­ca­ble­ment llunyà”. Va par­lar de “tei­xir una col·labo­ració molt més enllà d'una sim­ple pro­xi­mi­tat tem­po­ral” i va esmen­tar els molts estu­di­ants de la UdG de la Selva Marítima i el Maresme.

L'alcal­dessa de Figue­res, Marta Felip, va insis­tir a par­lar de “moment històric”. “Avui ens donem la mà entre l'Alt Empordà i la Selva i el Maresme”, va subrat­llar, i va des­ta­car que n'espera un “resul­tat turístic”, ja que reben molts auto­bu­sos de turis­tes d'aques­tes zones i ara hi haurà també la con­nexió amb tren. Per la seva banda, l'alcalde de Bla­nes, Josep Marigó, va recor­dar el “via­cru­cis” fer­ro­vi­ari quan era estu­di­ant de la UdG: “Des del punt de vista social i edu­ca­tiu és un avenç impor­tantíssim.” Final­ment, l'alcalde de Mataró, Joan Mora, va des­ta­car que fins ara Maçanet era “una bar­rera de comu­ni­cació” i que una banda i altra “eren ciu­tats i ter­ri­to­ris que havien vis­cut una mica d'esquena, pro­ducte d'una fron­tera que avui ha cai­gut”.

LES FRASES

7
euros
és el preu dels bitllets Figueres-Blanes i Girona-Mataró. El Girona-Blanes val 4,10 i el Figueres-Mataró, 9,10.

LES XIFRES

16
trens
(8 per sentit) de dilluns a divendres és l'oferta inicial de la línia Figueres-Girona-Blanes-Mataró.
Suposarà un abans i un després. Hi ha un intercanvi comercial, turístic i cultural cada cop més important
Carles Puigdemont
ALCALDE DE GIRONA
Anar a Girona era un viacrucis, que ara ja és història. Estem a un pas de la frontera, del TAV i de l'aeroport
Josep Marigó
ALCALDE DE BLANES
Esperem unes relacions laborals amb la Selva i el Maresme més fluides i també un augment de turisme
Marta Felip
ALCALDESSA DE FIGUERES
Si el 2013 va ser l'any de l'alta velocitat, el 2014 ha de ser el de les rodalies, que és un servei de proximitat
Santi Vila
cONSELLER DE TERRITORI
Avui cau una vella frontera. El camí de ferro ens portarà de forma directa a Girona i Figueres
Joan Mora
ALCALDE DE MATARÓ

El primer tren, avariat minuts després

L'inici del servei de rodalies de Girona va ser accidentat. El primer tren, el que va sortir a les 5.59 h de Figueres, va tenir un trajecte curt: només una parada. A Vilamalla va tenir una avaria mecànica. Només hi anaven quatre viatgers i Renfe va fer que un tren de mitjana distància que passava just després es parés a recollir-los. El director de Rodalies de Renfe, Miguel Pérez, va explicar que havia estat “una avaria de tracció en una unitat de doble composició” i va destacar que s'havia “actuat ràpidament”. També el conseller Vila va remarcar la diligència de Renfe i va deixar clar que “hi ha una sèrie d'imponderables que poden passar sempre”. Tot i això, va admetre que hi ha “una causa més estructural”: “Hi ha un problema de fons, que fins i tot amb la ministra molts cops hem verbalitzat en públic. Durant molts anys no s'havia invertit en infraestructura. Ara hem d'anar recuperant el temps perdut.” Però va insistir: “Encara que tinguéssim el millor dels serveis possibles, sempre podria haver-hi alguna incidència.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.