Urbanisme

Tortosa estripa el nou pla territorial

L'Ajuntament aprova 26 esmenes al document «intervencionista, limitador i centralista» que ha proposat la Generalitat

La regi­dora d'Urba­nisme, Merit­xell Roigé, va recor­dar que la Gene­ra­li­tat no ha accep­tat cap dels sug­ge­ri­ments que li havia pre­sen­tat l'Ajun­ta­ment de Tor­tosa per millo­rar l'esbor­rany del nou pla ter­ri­to­rial de les Ter­res de l'Ebre. Les al·lega­ci­ons del con­sis­tori es fona­men­ten bàsica­ment en els sug­ge­ri­ments igno­rats, i han estat agru­pa­des en 26 punts. Roigé va repas­sar les al·lega­ci­ons més des­ta­ca­des.

L'àmbit dels Ports.

El nou pla ter­ri­to­rial no espe­ci­fica els paràmetres urbanístics de la zona urbana dels Ports, i remet al docu­ment ante­rior. Amb tot, no té en compte que els ajun­ta­ments de Tor­tosa, Roque­tes i Alfara de Car­les, d'acord amb el pla ter­ri­to­rial ara vigent, han ini­ciat els tràmits per redac­tar un pla espe­cial de millora de la zona urbana del massís. Tor­tosa con­si­dera que cal­dria ajus­tar la defi­nició de la par­cel·la edi­fi­ca­ble a cri­te­ris més ade­quats a la rea­li­tat, i incor­po­rar els cri­te­ris urbanístics del pla ter­ri­to­rial vigent a la nor­ma­tiva del pla en tràmit.

El tram­via i l'eix fer­ro­vi­ari.

En el pla ter­ri­to­rial s'ha pre­vist una reserva de sòl al cen­tre de Tor­tosa per enca­bir el traçat del futur tram­via del ter­ri­tori, tot i que només es pre­ve­uen 150.000 euros per redac­tar un estudi. L'Ajun­ta­ment creu que aquesta reserva hipo­te­ca­ria l'apro­fi­ta­ment urbanístic dels ter­renys de Renfe, i demana que el pro­jecte s'adapte a les neces­si­tats de Tor­tosa quan estiga més con­cre­tat. A més, abans es pre­veia un tram­via fins a Amposta i Santa Bàrbara, però ara el traçat només arriba fins a Roque­tes. En canvi, el pla ter­ri­to­rial no dibuixa el traçat del nou eix fer­ro­vi­ari fins a Móra d'Ebre.

Port flu­vial a l'Horta de Sant Vicent.

El pla ter­ri­to­rial no ha pre­vist la cons­trucció de la infra­es­truc­tura flu­vial pro­jec­tada al pla par­cial de l'Horta de Sant Vicent, i per tant al nou pla d'orde­nació urbana muni­ci­pal (POUM). Segons Roigé, «Tor­tosa neces­sita un port flu­vial», però el pla ter­ri­to­rial no l'ha reco­llit, entre les pro­pos­tes per fomen­tar la nave­gació al riu Ebre.

Una nova subes­tació elèctrica.

En el pla ter­ri­to­rial es pre­veu la cons­trucció de dues noves subes­ta­ci­ons a l'Ebre, però no la que Tor­tosa havia sug­ge­rit al marge dret del riu, tot pre­ve­ient els nous eixam­ples al barri de Fer­re­ries i el crei­xe­ment urbanístic de Roque­tes.

L'ane­lla ciclista i la via verda.

«Al pla ter­ri­to­rial no hi surt l'ane­lla ciclista que hem pre­vist nosal­tres, per con­nec­tar la via verda del Baix Ebre amb l'ane­lla ciclista del Delta», va lamen­tar la regi­dora d'Urba­nisme. Roigé va remar­car que la Gene­ra­li­tat sí que ha dibui­xat als plànols l'ane­lla ciclista del Delta, però en canvi no ha tin­gut en compte la seua con­nexió, a través de Tor­tosa i vore­jant el riu per tot el marge esquerre, amb la via verda del Baix Ebre, com recull el nou POUM.

La inun­da­bi­li­tat i altres cri­te­ris urbanístics.

En les al·lega­ci­ons de Tor­tosa al pla ter­ri­to­rial també es rebutja la deli­mi­tació que es fa del sis­tema hídric al llarg del curs de l'Ebre i el seu trac­ta­ment urbanístic. L'Ajun­ta­ment tor­tosí creu que cal­dria con­cre­tar els cri­te­ris d'inun­da­bi­li­tat, per evi­tar la inde­fensió dels ajun­ta­ments. Amb tot, Tor­tosa també rebutja la cre­ació de fran­ges de pro­tecció al riu, ja que la ciu­tat no podria créixer més del que ja està apro­vat al POUM. A banda, l'Ajun­ta­ment ha dema­nat que en el pla ter­ri­to­rial es puga pre­veure la cons­trucció del camp de golf a Vina­llop, així com la reserva de ter­renys per fer equi­pa­ments regi­o­nals, a la zona del Camí del Mig. En una altra al·legació es rebutja la for­mu­lació de pla direc­tors de caràcter supra­mu­ni­ci­pal tot inclo­ent zones massa àmplies. «Pot­ser cal­dria entre muni­ci­pis pro­pers com Tor­tosa i Roque­tes, però per a zones més àmplies ja hi hau­ria el pla ter­ri­to­rial», va asse­nya­lar Roigé. La regi­dora també va dir que el nou pla ter­ri­to­rial farà més com­pli­cada l'obtenció de per­mi­sos per fer cases vin­cu­la­des a explo­ta­ci­ons agràries, així com cons­truc­ci­ons aïlla­des, que hau­ran de com­plir la nor­ma­tiva d'inte­gració pai­satgística.

L'A-7 trinxa Campredó, que en el pla té categoria de «municipi»

GUSTAU MORENO

L'Ajuntament de Tortosa no vol que el pla territorial de les Terres de l'Ebre incloga el traçat de l'autovia de l'interior (A-7) que ha previst el Ministeri de Foment, ja que no es correspon amb el que van consensuar els municipis i la Generalitat. Tortosa no pot acceptar un pla territorial amb un traçat que trinxa el terme de Campredó, ja que la nova autovia suposaria una barrera per al creixement del poble. A més, Campredó quedaria separat del nucli de Font de Quinto. De fet, l'Ajuntament no creu que siga necessari incloure un traçat previst per l'Estat en un document de planificació de la Generalitat. «El govern català no està actuant amb lleialtat amb Tortosa i Campredó», va lamentar l'alcalde. Ferran Bel va afegir-hi que, si només es tracta d'un traçat indicatiu, el pla territorial hauria de «pintar-lo» per on la Generalitat i els ajuntaments van acordar. A banda, en una altra al·legació es rebutja l'obligació d'incloure un separador urbà de 500 metres que els redactors del pla territorial han dibuixat entre el raval de Sant Llàtzer i Campredó, com si Tortosa i Campredó fossin municipis diferents. «Suposem que és una errada», va ironitzar Bel.

La nova C-12 afecta Vinallop i el Canalet

GUSTAU MORENO

Un dels principals punts de fricció entre l'Ajuntament de Tortosa i la Generalitat és el traçat previst per al desdoblament de l'eix de l'Ebre (C-12), ja que el consistori alerta que la futura variant afecta greument el poble de Vinallop i la zona de xalets del Canalet, a Jesús. Com la versió anterior del document, el pla territorial ha inclòs el traçat proposat pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques, però no el que va sol·licitar Tortosa en el període de suggeriments a l'esborrany. En les al·legacions, l'Ajuntament remarca que el traçat de l'eix de l'Ebre que s'hauria de reflectir en el pla territorial és el proposat pel consistori, per unanimitat de tots els seus membres, tant a l'altura de Jesús com a la de Vinallop. En concret, l'Ajuntament reclama un traçat, en l'inici de la variant, que no divideixi en dos el poble de Vinallop, i a l'altura de Jesús, que no travessi el sector del Canalet, considerat zona urbana en el POUM. De fet, en el pla urbanístic es reserva un traçat més proper als Reguers.

Ni circumval·lació ni carretera d'Amposta

GUSTAU MORENO

«El pla territorial no ha tingut en compte la nostra previsió de fer una carretera resseguint el marge esquerre de l'Ebre, per millorar la connexió amb Amposta i Deltebre», va remarcar Meritxell Roigé. La regidora d'Urbanisme es referia a la prolongació de la carretera T-3454 des d'Amposta fins a Tortosa, una carretera que avui ja uneix Deltebre amb la capital del Montsià. En canvi, en el pla territorial es proposa utilitzar un itinerari que discorre per quatre carreteres: la T-340, l'N-340, la futura variant de l'Aldea i l'autovia de Tortosa a l'Aldea (C-42), un recorregut més «complex». A més, l'Ajuntament preveu un enllaç amb l'eix de l'Ebre (C-12) i amb l'autopista AP-7 a l'altura de Campredó. D'altra banda, el pla territorial no inclou l'anella viària per l'est de Tortosa, tot i que sí que preveu el tercer pont sobre l'Ebre. De fet, en l'anterior pla territorial i en el POUM ja es preveien la circumval·lació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.