tribunals
sentència
Nou revés al pagament de quotes pels amarradors als canals d'Empuriabrava
El TSJC anul·la l'acte que avalava el cobrament de les quotes per part de la concessionària
L'associació de propietaris ho interpreta com una victòria
Port Empuriabrava (empresa concessionària de la marina d'Empuriabrava) fa anys que lluita per cobrar quotes de manteniment als propietaris d'amarradors de la marina, mentre l'Associació de Propietaris d'Empuriabrava s'hi oposa negant la legitimitat de la concessionària per cobrar quotes. Ara, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya acaba d'emetre una sentència que els propietaris descontents interpreten com una victòria: el TSJC ha anul·lat l'acte administratiu per mitjà del qual el director general de Transports i Mobilitat aprovava el pressupost de manteniment de la Marina d'Empuriabrava del 2013 i convalidava les actuacions dutes a terme per la societat Port Empuriabrava, SA. El Tribunal considera que aquella aprovació era competència de la Subdirecció de Ports i Aeroports i no pas del Director General de Transports i Mobilitat. Per l'Associació de Propietaris d'Empuriabrava (APE), amb aquesta sentència d'anul·lació ja no hi ha cap base legal per exigir el pagament de quotes als usuaris, que quedaran exempts de contribució fins a la nova aprovació d'un pressupost. No només això sinó que l'APE considera que s'obre la porta per a poder reclamar la devolució de tots els imports pagats indegudament pels usuaris els últims anys, i que a Concessionària haurà de retirar totes les demandes interposades contra els propietaris d'amaradors que no pagaven la quota. Des del 2013 l'APE s'oposa al pagament d'aquestes quotes considerant que els criteris establerts no són els correctes, que hi ha ànim de lucre i qüestionen que l'APE no sigui un dels interlocutors per definir aquestes quotes.
Error de forma
Fonts de la concessionària i de la comunitat d'usuaris de la marina però, limiten la sentència del TSJC a una anul·lació de “forma”. Segons aquestes fonts, el tribunal només estableix que la persona que va validar el pressupost del 2013 no era la correcta i que caldrà corregir aquest error, però sense qüestionar el pagament de les quotes.
A Empuriabrava hi ha una xarxa de 23 quilòmetres de canals navegables, al llarg dels quals hi ha 4.700 amarradors i menys del 60% dels propietaris paguen la quota en concepte de manteniment i vigilància dels canals que els reclama la concessionària. El 2014, per exigir aquests cobraments, Port Empuriabrava va començar a denunciar judicialment els impagaments, bloquejant fins i tot amarradors als propietaris que no pagaven.
Gestió privada o municipal
L'Associació de Propietaris d'Empuriabrava també fa una crida fa a les tres parts involucrades en la gestió dels canals (Ajuntament, Generalitat i la concessionària Port Empuriabrava), perquè posin fi a l'embolic que dura d'ençà set anys a la marina. Segons l'APE, per sortir de la situació actual cal una gestió transparent i democràtica de la Marina d'Empuriabrava, sense cap tipus d'ànim de lucre, directe o encobert: “Instem la societat concessionària a cedir immediatament la gestió i el manteniment a l'Ajuntament sense cap tipus de contrapartida, a la Generalitat que autoritzi el canvi de model de gestió i a l'Ajuntament que l'assumeixi amb plenes garanties de transparència i amb participació decisiva, democràtica i majoritària dels veïns i usuaris en el nou sistema de gestió municipal”, diu l'APE en el seu comunicat.
Coincidint amb la celebració del cinquantenari d'Empuriabrava, l'Ajuntament de Castelló d'Empuriabrava avançava que aquestes negociacions a tres bandes segueixen el seu curs i es podrien concretar en un nou model de gestió d'aquí a final d'any. Per la seva banda, però, Port Empuriabrava sempre ha dit que disposa d'una concessió fins al 2030 i que no pensa renunciar-hi.