trànsit
infraestructures
La variant de Calldetenes afronta els últims retocs
La rotonda d'enllaç amb l'N-141d més pròxima a l'eix transversal ja és operativa, l'enllumenat també i s'hi estan col·locant els semàfors
L'objectiu és que la variant es pugui posar en funcionament dilluns que ve
L'obra de la variant de Calldetenes afronta la recta final i tot indica que es podrà obrir al trànsit dilluns que ve. Així ho va manifestar en el ple municipal d'aquest mes de setembre l'alcalde del municipi, Marc Verdaguer (CiU). “Els treballs s'han intensificat molt i aquesta setmana es preveu que s'hi treballi molt fort. Oficiosament ens han dit que es podrà obrir el dia 12 de setembre”, va afirmar l'alcalde, responent a la pregunta del regidor d'ERC Sergi Tarrés. Malgrat que l'Ajuntament hagi rebut aquesta informació, ahir el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat no es va mullar a l'hora de dir una data de posada en funcionament de la variant de Calldetenes.
Aquests darrers dies s'ha pogut veure més moviment a la zona. Per una banda, s'han acabat de pintar diverses línies a la calçada i també s'estan col·locant els semàfors a la zona entre el barri de Sant Llàtzer i el carrer Bon Aire, responent així a la necessitat de millorar la seguretat de la via. Per l'altra, la rotonda que enllaça la variant amb la carretera N-141d més pròxima a l'eix transversal ja s'utilitza, i ahir s'hi estaven fent treballs d'asfaltatge i de destrucció de l'antic traçat, que quedarà en desús. Verdaguer també va explicar que des d'aquest dilluns ja funciona l'enllumenat de les tres rotondes que formen la variant.
Els camions, per fora
El principal objectiu de la variant de Calldetenes és treure el trànsit, sobretot de camions de gran tonatge, del centre de la població, per on s'estima que arriben a passar més de 10.000 vehicles diaris. Precisament, la voluntat de pacificar la zona del carrer Gran i l'avinguda Pau Casals va quedar clara en el ple, quan diversos regidors van demanar que s'exigís a Territori que quan s'obri la variant també hi hagin instal·lats els senyals de prohibició de pas de camions pel centre del poble. “Ja ho hem demanat, però també hem de ser conscients que caldrà un temps d'adaptació”, va explicar Verdaguer fent referència al fet que senyalitzacions turístiques com per exemple la de la ruta dels Molins s'instal·laran més endavant.
El camí s'ha allargat
Les obres de la variant, executades pel Departament de Territori i Sostenibilitat, van començar a finals d'octubre del 2014. Amb una inversió de 2,3 milions d'euros la nova via va quedar enllestida a l'abril, però abans d'obrir-la es va creure oportú fer-hi modificacions per millorar la seguretat del traçat. A través de reunions amb els veïns dels barris més pròxims a la variant es van recollir diverses propostes que s'han afegit al projecte inicial. El cost de les millores és d'uns 400.000 euros i l'ha assumit la Diputació. Ara se'n ha executat una primera fase però de cara al 2017 se'n preveu una segona. Les modificacions i la lentitud administrativa en una obra en què han intervingut la Generalitat, la Diputació i els ajuntaments de Vic i Calldetenes han provocat que l'obertura arribi amb més de mig any de retard.