Gran pujada dels viatgers del TAV Girona-Barcelona
Del gener al juny n'hi ha 330.000, un 37,5% més
Baixa el Figueres-Barcelona perquè ja no cal transbord a París
Les dades confirmen que el tren d'alta velocitat (TAV) s'està convertint en poc temps en un dels principals mitjans de transport entre Girona i Barcelona. Estrenat el 9 de gener de l'any passat, en el primer semestre de funcionament unes 240.000 persones van fer servir l'Avant –el servei del TAV de proximitat– entre les dues ciutats, una xifra molt notable, tot i que bastant inferior a la dels que van fer el mateix trajecte en tren convencional. Aquest 2014, en el primer semestre de l'any, els passatgers de l'Avant entre Girona i Barcelona ja han estat 330.000, segons dades facilitades per Renfe. Això suposa un espectacular increment del 37,5%. De fet, en només sis mesos aquest any el TAV entre les dues ciutats ha tingut gairebé tants viatgers com els primers nou mesos de l'any passat (del gener al setembre), quan n'hi va haver poc més de 350.000.
Passat a xifres diàries, suposa un augment d'uns 500 viatgers al dia. Així, si la mitjana del primer semestre de l'any passat era d'uns 1.325 passatgers cada dia, en els primers sis mesos del 2014 ha estat d'uns 1.825.
Descens a Figueres
Les dades ascendents de Girona contrasten amb les de Figueres, a causa dels transbords que calia fer l'any passat des de l'estació de Vilafant per anar a París. Ara els viatgers que vénen de Barcelona o Girona ja poden fer el trajecte directe. Això fa que les xifres de l'any passat entre Barcelona i Figueres fossin més altes –s'hi incloïen tots els viatgers que agafaven l'Avant fins a Figueres per allà canviar de tren– que les d'aquest any. Concretament, el primer semestre del 2013 hi va haver 160.000 passatgers i en els primers sis mesos d'aquest 2014, 135.000. Això significa un descens del 15,6%.
En el cas del trajecte entre Girona i Figueres es mantenen aproximadament les xifres de l'any passat, amb uns 18.000 passatgers, segons dades de Renfe. La dada és també positiva, ja que cal tenir en compte que també està afectada per la fi dels transbordaments.
LA XIFRA
Problemes de saturació per segon estiu
Igual que l'any passat, l'alta ocupació en alguns trens, sobretot a primera hora del matí, està arribant a la saturació i alguns passatgers –fins i tot els que tenen abonaments– es troben sense bitllet disponible fins passades unes quantes hores. A més, alguns viatgers habituals de l'Avant de les 7.20 h de Barcelona –el primer en direcció a Girona– es queixen que des del 7 de juliol s'han reduït un 50% les places de l'Avant, ja que ara aquest tren va fins a París. Des de Renfe diuen que hi ha problemes puntuals, però no en aquest tren. D'altra banda, la companyia admet també “problemes puntuals” de duplicitat de places –seients que es venen dues vegades– per problemes informàtics.