Infraestructures

Caiguda lliure de l'aeroport de Girona

El 2014 es tanca amb un total de 2, 1 milions de passatgers que han passat per la infraestructura de Vilobí, un 21% menys que l'any anterior

El mes de desembre torna a ser el pitjor dels últims anys, amb només 49.130 passatgers

Un total de 2.160.646 passatgers van passar l'any 2014 per les instal·lacions de l'aeroport de Girona; és a dir, un 21% menys que l'any anterior, el 2013, la qual cosa suposa una pèrdua de 576.221 passatgers en un any. Les dades difoses ahir per Aena confirmen el que ja es preveia des de diversos àmbits gironins: que les xifres de l'aeroport empitjoren any rere any i que, aquest desembre passat, s'ha tocat fons, amb només 49.130 passatgers –un 24,7% menys que el desembre del 2013– i se situa com la xifra més baixa mensual dels darrers anys, des que el 2002 la companyia Ryanair va començar a apostar per l'aeroport de Vilobí d'Onyar.

Les mateixes estadístiques d'Aena també indiquen que la caiguda en el nombre de passatgers del 2014 és una de les més importants des que el 2009 va començar la davallada. Només el 2011 es van registrar unes pitjors dades, ja que la caiguda va ser d'un 38,2% i es va passar de la franja superior dels 4 milions de passatgers als 3 milions justos. Ara, el 2014, tot just se superen els 2 milions. En sis anys, des del 2008 –any àlgid en nombre d'usuaris– amb 5.509.308 passatgers, la caiguda ha estat d'un 60,7%.

Pel que fa a les companyies que han operat durant el 2014 a Girona, malgrat els esforços per diversificar-les, Ryanair continua en la posició més destacada, amb un total de 1.904.790 passatgers; pràcticament la totalitat. La resta es reparteixen entre companyies com ara Wizz Air Ukraine –31.911 passatgers– o d'altres que només operen alguns mesos l'any –temporada d'estiu– com ara Transavia Holland –108.672 passatgers–, o Thomson Airways –40.431 passatgers–.

La crisi, però sobretot la progressiva disminució del nombre de vols d'aquesta empresa a l'aeroport gironí, s'ha traduït en el descens sense aturador del nombre de passatgers. Aquesta temporada d'hivern només està oferint 16 rutes –un 20% menys que la temporada anterior– i la companyia ha tret algunes connexions històriques, com ara les de Londres (tant Stansted com Luton) o París Beauvais, que havia ofert des del principi. A l'estiu es van oferir 69 destinacions.

La competència del Prat

“Les dades contrasten amb l'exultant eufòria de l'aeroport de Barcelona, que ha batut rècords”, afirmava ahir el president de l'Associació d'Hostaleria de Girona i Radial, Josep Carreras, que, un cop més, lamentava la situació de l'aeroport gironí i acusava les administracions de no tenir suficient voluntat política per solucionar la situació. La decisió de la companyia irlandesa d'abandonar progressivament Girona per instal·lar-se a Barcelona i la consegüent davallada del nombre de passatgers també és indicada pel director del Patronat de Turisme Girona Costa Brava, Ramon Ramos, que, no obstant això, insisteix que, sortosament, la disminució del nombre de vols “no ha comportat la davallada del turisme” a la demarcació, tal com han indicat també les últimes estadístiques en turisme.

Més mercaderies

L'altra banda de la moneda, pel que fa als registres del 2014, és en el transport de mercaderies. L'estadística d'Aena reflecteix que durant l'any passat es van transportar des de l'aeroport gironí un total de 90.364 tones. Això representa una crescuda del 97,3% respecte de l'any anterior. Si es comparen aquestes dades amb les del 2013, llavors es van transportar 45.809 tones, cosa que representava una davallada del -65,8% respecte del 2012.

D'altra banda, la pèrdua del nombre de passatgers també s'ha notat en infraestructures vinculades a l'aeroport, com ara el pàrquing, pràcticament sense ús a excepció d'una de les quinze plantes, o la pèrdua de llocs de treball. Segons els sindicats, els últims tres anys hi ha hagut una baixada d'un 54% en el nombre de treballadors.

La disminució també ha afectat bars, empreses de lloguer de cotxes o taxistes que operaven en la que va ser “la base del sud d'Europa” de Ryanair.

LA XIFRA

21%
menys
de passatgers han passat per l'aeroport de Girona l'any 2014, respecte del 2013.

LA FRASE

L'administració no ha tingut la voluntat de solucionar el problema
Josep Carreras
PRESIDENT DE L'ASSOCIACIÓ D'HOSTALERIA GIRONA I RADIAL.

Perpinyà intenta atreure part del mercat

De la mateixa manera que molts usuaris de Perpinyà i la Catalunya del Nord es desplaçaven a Girona per aprofitar l'oferta de vols que tenia l'aeroport de Vilobí alguns anys enrere, ara l'aeroport de Perpinyà-Ribesaltes, intenta aprofitar la davallada de l'aeroport gironí per atreure part de la clientela gironina. Els intents són modestos, ja que les infraestructures de l'aeroport rossellonès són menys desenvolupades que les de la demarcació de Girona: és un aeroport –de gestió mixta publicoprivada–, concebut per a 700.000 passatgers. El 2013, el trànsit total de passatgers només era de 366.500 passatgers i l'objectiu és arribar als 500.000 passatgers els pròxims anys, apuntant al gruix de població i turistes que es mouen entorn de la Costa Brava. Aquest estiu del 2015 (del juny a l'agost), l'aeroport de Perpinyà-Ribesaltes ha anunciat sis destinacions: Dublín (Air Lingus), Birmingham (Ryanair), Southampton (Flybe), Nantes (Volotea), i l'última que ha estat anunciada aquesta setmana, Eivissa (Air Nostrum –filial d'Iberia–). Aquestes rutes s'afegiran a les tres que es proposen de manera regular durant tot l'any des de Perpinyà: París-Orly (Hop!), Charleroi-Brussel·les (Ryanair), i Londres-Stanted (Ryanair). Per altra banda, l'aeroport de Carcassona (a uns 200 Km de Girona, el doble de la distància amb Perpinyà), també ha anunciat per l'estiu l'obertura d'una ruta Carcassona-Alacant, al País Valencià.

E. carrera



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia