Transport
Sense contacte i sense data
El pagament intel·ligent a la xarxa de transport públic metropolità es fa esperar
Renfe anuncia la posada en marxa d’un sistema d’accés a rodalies de Barcelona amb targeta bancària però tampoc no precisa per a quan
Pagar el transport públic sense contacte s’ha convertit en una prioritat arran de la crisi sanitària. Tot i això, encara s’haurà d’esperar per poder-ho fer. Renfe ha anunciat aquesta setmana la posada en marxa d’un sistema per a l’accés a la xarxa de rodalies de Barcelona mitjançant pagament directe als torns amb targeta bancària, sense necessitat d’adquirir prèviament el bitllet en taquilles o a les màquines d’autovenda. El nou sistema, anomenat Cronos, permetrà accedir a l’andana d’una manera més ràpida i còmoda. S’evitaran les cues per comprar el bitllet i, al mateix temps, suposarà una forma de pagament més sostenible i respectuosa amb el medi ambient perquè, en no generar el títol de transport o el tiquet corresponent, s’estalvia paper. A més, redueix el risc de possibles contagis en evitar l’ús d’efectiu i el contacte físic, i reduir el temps en el qual els viatgers estan a l’estació per adquirir els bitllets i per passar pels torns.
El Cronos, que només serà vàlid per a bitllets senzills, admet targetes de crèdit o dèbit sempre que siguin sense contacte. Per fer-ho possible, Renfe adaptarà tecnològicament totes les estacions de rodalies amb la instal·lació de lectors EMV (Europay, Mastercard i Visa) per al pagament amb targetes amb xip sense contacte. Està previst mantenir l’opció, en cas que la targeta no funcioni correctament o no sigui l’adequada, d’obtenir el bitllet a les taquilles o a les màquines d’autovenda.
El viatger estarà obligat a validar la targeta bancària en iniciar el viatge i en acabar-lo, passant-la pel torn o validadora corresponent, per determinar el trajecte efectuat i, per tant, l’import a abonar. Si no es valida la targeta a l’inici o al final del trajecte, el sistema carregarà l’import corresponent al doble d’un bitllet senzill del màxim de nombre de zones. El sistema permet un nombre il·limitat d’accessos mitjançant targeta bancària, sempre que tots els viatgers es desplacin amb el mateix origen i destinació, i que la validació a l’entrada i a la sortida es faci amb la mateixa targeta o dispositiu.
Un cop ha donat a conèixer les bondats del nou sistema, Renfe ha precisat que no hi ha data fixada perquè comenci a funcionar i no ha volgut donar terminis. L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) també ha deixat de posar data a l’entrada en funcionament de l’esperada T-Mobilitat, el sistema integrat de pagament que ha de substituir tots els títols de transport públic actuals i amb què cada usuari pagarà en funció dels recorreguts i la freqüència amb què faci servir el transport públic.
Tot i que s’ha anunciat en nombroses ocasions l’entrada en funcionament del sistema i mai s’han arribat ni a posar en marxa les primeres proves pilot, la crisi sanitària del coronavirus ha representat el darrer motiu de retard. A final del juny, Pere Torres, director de l’ATM, anunciava que cap a mitjan juliol podria estar enllestit el calendari per començar a provar la T-Mobilitat. Ara, tot torna a estar enlaire i, segons l’ATM, no es tornarà a anunciar cap data fins que no hi hagi la certesa que es podrà complir el calendari. L’accés al transport públic sense contacte continua sense data.