Infraestructures i serveis

Cadena d’errors en el xoc de trens

Errades humanes i tècniques van generar la topada frontal a Castellgalí

Es trigarà tres dies a reobrir el servei

Calvet demana que es talli la línia si no és segura

Una cadena d’erra­des, huma­nes i tècni­ques, expli­ca­rien la topada mor­tal de dos trens de Renfe, diven­dres, a Cas­tell­galí. A l’espera de l’informe dels Mos­sos, del jut­jat de Man­resa i de la com­pa­nyia fer­roviària esta­tal, tot fa pen­sar en una unió d’errors en què no es va detec­tar el perill que sig­ni­fi­cava que un com­boi de la línia R12 cir­culés més de 7 quilòmetres per la via contrària des de Man­resa i cap a Sant Vicenç de Cas­te­llet, fins a topar amb el de la R4 que pujava cap a Man­resa. La morta era la con­duc­tora d’aquest segon com­boi, de 26 anys.

El con­se­ller de Ter­ri­tori, Damià Cal­vet, va atri­buir el xoc fron­tal a “la con­ca­te­nació d’erra­des huma­nes i dels sis­te­mes de segu­re­tat i senya­lit­zació”, i va insis­tir en la “manca d’inver­si­ons de Renfe i Adif a Cata­lu­nya”. Des del traspàs par­cial de Roda­lies, ara fa deu anys, l’Estat ha acom­plert només el 12% de les inver­si­ons pre­vis­tes en el pla de Roda­lies, que pujava a 4.000 mili­ons. “Aquest acci­dent s’hau­ria pogut evi­tar amb més inver­si­ons”, lamen­tava Cal­vet ahir, ja que “a la xarxa fer­roviària cata­lana hi falta una injecció impor­tant d’inversió”. Cal­vet adme­tia que sem­pre hi poden haver acci­dents, però “quan n’hi ha i es repe­tei­xen a la mateixa zona, s’ha d’ana­lit­zar per què pas­sen”. “Un xoc fron­tal és una situ­ació molt greu”, va sen­ten­ciar, i va pro­po­sar no repren­dre el ser­vei entre Sant Vicenç i Man­resa fins que no se’n garan­teixi la segu­re­tat, després dels dos acci­dents mor­tals en qua­tre mesos.

El minis­tre, pilo­tes fora

Per la seva banda, el minis­tre de Foment, José Luis Ábalos, adme­tia que la cir­cu­lació i la xarxa fer­roviària a les línies R4 i R12, “tal com estan, depe­nen molt del fac­tor humà”. Ábalos va visi­tar les tas­ques de reti­rada dels com­bois de les vies, que tri­ga­ran tres dies, i que obli­ga­ran a tenir tallada la cir­cu­lació entre Man­resa i Sant Vicenç fins dimarts. El minis­tre no des­car­tava “la con­ca­te­nació d’errors humans” en aquest acci­dent, tot i que va voler sepa­rar-ho de la falta de man­te­ni­ment: “No té res a veure amb les inver­si­ons a roda­lies. Atri­buir-ho a la falta de millo­res és pre­ci­pi­tat.” Ábalos reco­nei­xia ahir, a l’estació de França de Bar­ce­lona, que “és evi­dent la neces­si­tat de moder­nit­zació de tota la línia fèrria a Espa­nya, tal com ens l’hem tro­bat des del govern ante­rior”. No va recor­dar, però, els anys que els minis­tres de Foment per­ta­nyien al seu par­tit soci­a­lista i van man­te­nir l’escassa inversió fer­roviària a Cata­lu­nya.

Els infor­mes hau­ran d’esta­blir per què el com­boi de la R12 va can­viar de via a Man­resa, perquè no va adver­tir el con­trol cen­tral d’aquest fet, i com és que el sis­tema de segu­re­tat no va impe­dir al com­boi de la R4 que pujava coin­ci­dir en la mateixa via.

El tram no dis­posa del sis­tema de segu­re­tat de detecció automàtica de dos com­bois en un mateix tram, que atura el sub­mi­nis­tra­ment elèctric a tots dos, per exem­ple. El sis­tema s’usa en trams de via única, com els de més a l’oest de la R12, entre Man­resa i Lleida, a banda i banda de l’estació de Calaf.

Un cen­te­nar de per­so­nes van resul­tar feri­des, tot i que ahir ja només n’hi havia dotze d’ingres­sa­des en dife­rents hos­pi­tals, i tres d’elles de caràcter greu. Cinc dels afec­tats són a l’hos­pi­tal Mútua de Ter­rassa; tres, al Vall d’Hebron; dos, al Con­sorci Sani­tari Ter­rassa, i dos, a l’Alt­haia de Man­resa, i no es tem per les seves vides.

Els tècnics de Renfe i Adif van començar a reti­rar els objec­tes de les vies i a començar les tas­ques per recalçar els com­bois i remol­car-los. “Neces­si­tem 40 hores per encar­ri­lar i reti­rar els trens, i després Adif neces­sita dis­set hores més per repa­rar els danys que s’han produït a la infra­es­truc­tura”, deta­llava el por­ta­veu de Renfe, Anto­nio Car­mona. Ahir es va començar ja a reti­rar la catenària perquè un camió taller pogués entrar a tre­ba­llar. Aquest vehi­cle s’encar­re­garà de tor­nar a col·locar a les vies els sis vagons que a causa de l’impacte van sor­tir-ne. L’ope­ració és sem­blant a la que es va fer a Vaca­ris­ses el mes de novem­bre pas­sat, després que un com­boi des­car­rilés a causa d’una eslla­vis­sada. En aquell sinis­tre va morir un veí de Cas­tell­bell i el Vilar. Es dona la cir­cumstància que les peces que van ser des­mun­ta­des de l’acci­dent mor­tal del novem­bre a Vaca­ris­ses encara estan dipo­si­ta­des sobre el marge de la via.

LES FRASES

La concatenació d’errades i la manca d’inversions han causat l’accident
Damià Calvet
conseller de territori

LES XIFRES

No descartem la unió d’errades, però en cap cas per la falta d’inversions
José Luis Ábalos
ministre de foment
6
vagons hi ha fora de les vies al lloc del sinistre. Les dues capçaleres estan encastades l’una en l’altra.
7
quilòmetres va circular el comboi de la R12 cap a Sant Vicenç per la via contrària.

Indignació al Bages i manifestació

Els usuaris de Renfe que s’atrevien ahir a agafar el tren exemplificaven la indignació dels viatgers al Bages. Els autobusos substitutoris circularan des de Manresa a Sant Vicenç, tot i que una campanya per les xarxes socials els anima a no pagar cap bitllet. La mostra palpable del malestar pels dos accidents mortals i el mal servei és la manifestació convocada per demà al vespre a l’estació de Manresa. L’alcalde de Castellgalí, Cristòfol Gimeno, exposava ahir a peu de via la seva indignació: “Ens sentim impotents a l’hora de reivindicar la falta d’inversions i la deixadesa envers les nostres infraestructures, i per això protestarem contra Renfe.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia