Infraestructures

Un futur negre per als projectes viaris pendents

El nou pont sobre el Ter a Girona té tots els números per retardar-se per les retallades econòmiques

El túnel de Toses, l'N-260, el tram nord de l'N-II o les variant de Ripoll i Olot encara no tenen termini

Si les retallades de Foment pel pla de reajustament econòmic afecten de ple les obres a mig fer, les que encara estan tot just en fase de tramitació prèvia poden retardar-se molt més del previst. L'Estat té a les comarques gironines molts projectes de millora de la xarxa viària, en disposició d'executar-se durant els propers anys, i fins i tot amb partides pressupostàries programades a mitjà termini. Com quedaran a partir d'ara és la incògnita que es resoldrà segurament en els propers pressupostos.

La rescissió del contracte de les obres de desdoblament de l'N-II entre Medinyà i Orriols, que ja s'estaven executant, ha estat un primer cop que pot anar seguit d'altres. Els diputats del PSC al Congrés i també el govern treballen ara amb l'objectiu que el Ministeri de Foment faci marxa enrere i, com a mínim, que inclogui aquestes obres en el pla de col·laboració entre l'administració pública, les constructores i les entitats financeres per desenvolupar projectes els propers anys amb la fórmula del peatge a l'ombra. Però el mateix ministre Blanco explicava dijous que, a part dels anuncis que va fer, en seguiran d'altres que afectaran els terminis de desenes d'obres, que es reprogramaran. El diputat al Congrés del PSC Àlex Sáez admetia que probablement alguna d'aquestes seria de les comarques gironines, si bé no s'anunciaran fins més endavant. La que té més números per resultar afectada és el nou pont sobre el Ter a Girona, on es va començar a treballar fa poc. De fet, l'alcaldessa de Girona, Anna Pagans, reconeix que aquesta és una hipòtesi que està sobre la taula: “No ens ho han dit, però sembla que hi podria entrar. Si es retardés uns mesos o un any ho podríem entendre”, va dir, si bé va insistir que el més important és no afectar els treballs del TAV per la incidència que tenen en la mobilitat de Girona. Del pas subterrani del tren convencional, no hi ha notícies, si bé del TAV Foment ha insistit que es complirà el termini del 2012.

De la resta d'obres viàries de la demarcació, sembla que finalment aquest any s'adjudicaran els trams de l'N-II entre Caldes i Tordera. N'hi havia que ahir definien, molt encertadament, la carretera com “un poema”. Si es complís aquesta promesa, i Foment s'avingués a reprendre el tram Medinyà-Orriols, podria recuperar alguns bocins de la credibilitat perduda durant tots aquests anys en què la carretera ha estat més protagonista pels retards, incompliments, obres aturades i polèmiques que no pas pels trams executats. Els trams nord hauran d'esperar uns anys més.

Darrere l'N-II hi ha moltes carreteres que fan cua, i que el subdelegat del govern Francesc Francisco-Busquets va assegurar fa tot just un any que estarien acabades el 2015, o el 2016 com a molt tard: el desdoblament des de l'A-2 fins a l'aeroport de Girona, el desdoblament de l'N-260 entre Besalú i Figueres, el túnel de Toses amb la variant de Ribes de Freser inclosa, i el condicionament del tram entre Olot i Ripoll amb les variants d'aquestes dues ciutats i també de Sant Joan de les Abadesses. Per exemple, de Ripoll encara s'està pendent de definir el traçat definitiu, i l'alcaldessa, Teresa Jordà, explicava ahir que encara no els han convocat a una reunió prevista per abans de l'estiu.

Nadal creu que Foment veu Girona “com un cul-de-sac”

El conseller reitera que cal buscar una solució per no deixar el tram de l'N-II pendent
O.Mas / J.Puigbert

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va afirmar ahir a Figueres, sobre el nou fre a les obres de l'N-II, que “un dels problemes és que el Ministeri de Foment veu Girona com un cul-de-sac, quan l'hauria de veure com la porta d'entrada a Europa”. A més, va explicar que ahir al matí havia parlat amb el ministre Blanco per reclamar-li solucions per al tram entre Medinyà i Orriols, com ara la fórmula d'inversió mixta que es farà als trams de la Selva. Segons Nadal, abandonar el tram amb les obres a mig fer reprodueix els errors que s'han comès a la Selva, on ha passat el mateix. Finalment, va destacar que ahir el president del govern estatal, José Luis Rodríguez Zapatero, s'havia compromès a revisar les rescissions, i a buscar solucions a l'N-II.

Els empresaris i els alcaldes rebutgen la decisió sobre l'N-II

El Grup Impuls per Girona ho qualifica de “bestiesa” i els alcaldes estan cansats
Oriol Mas

El Grup Impuls per Girona, que agrupa les patronals i les cambres gironines, va emetre ahir un comunicat duríssim, titulat Rèquiem per l'N-II. Consideren que amb decisions com aquesta no s'ajuda a sortir de la crisi, que cal “acabar d'un cop l'interminable desdoblament de la vergonyosa carretera que ens uneix amb Europa”, i que la falta d'inversió a la via ha frenat el creixement de la demarcació.

D'altra banda, els altres dos alcaldes afectats per les obres van ser durs. El de Bàscara, Lluís Lloret, va dir: “Estem cremats, perquè això vol dir allargar més el pas de camions dins el poble”, mentre que el de Sant Julià de Ramis, Narcís Casassa, va dir que ara el tram “semblarà un camp de batalla”. Els de Vilademuls i Viladasens també van criticar ahir la decisió.

La Generalitat acaba tres obres gironines

La Generalitat ha acabat els últims dies, coincidint amb l'època turística més forta de l'estiu, tres obres viàries a la demarcació de Girona, dues de les quals serveixen precisament d'accés a la Costa Brava. La primera és la millora del ferm i altres treballs de condicionament de la C-31 a Pals, on s'ha actuat en un tram d'1,3 quilòmetres i s'hi han invertit 732.000 euros. Els treballs de conservació també han servit per estabilitzar talussos, netejar cunetes i millorar les barreres de seguretat, entre d'altres. També s'ha actuat a les carreteres C-252 i C-31 entre Ultramort, Verges i la Tallada d'Empordà, amb un projecte que ha consistit sobretot en la millora del ferm, tant de la via principal com dels accessos als camins existents. A més, s'ha completat del tot l'obra de la rotonda de Verges. Tot plegat ha costat 500.000 euros. Finalment, l'última de les actuacions és la millora del paviment a la C-26 de Ripoll, que s'ha rehabilitat i reforçat en un tram de 2,2 quilòmetres amb una inversió de 640.000 euros. Tot aquest seguit d'obres formen part del programa de millora i conservació de la xarxa viària, que desenvolupa el departament de Política Territorial i Obres Públiques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia