Infraestructures i serveis

Els accessos a l’AP-7, prioritaris

El col·lapse a la sortida de Girona sud, entre els principals reptes després de l’alliberament de peatges

La Cambra i la Diputació portaran les seves propostes al Ministeri

“S’ha d’ento­mar ja la des­a­pa­rició del peatge de Girona sud.” El pre­si­dent d’orde­nació del ter­ri­tori de la Cam­bra de Comerç, Àlex Gila­bert, ho té clar a l’hora de mar­car alguns dels rep­tes que s’obren a la xarxa giro­nina a con­seqüència de l’alli­be­ra­ment dels peat­ges i, entre aquests, des­taca el cas dels acces­sos a Girona sud. La rotonda que dis­tri­bu­eix el trànsit entre els vehi­cles que entren o sur­ten de l’auto­pista i la resta de vies –com la con­nexió amb Salt– era fins ara ja un cul d’ampo­lla impor­tant per a molts vehi­cles, però l’estudi encar­re­gat per la Cam­bra de Girona i la Dipu­tació de Girona encara augura un col·lapse més gran.

“Els enllaços de la vari­ant de l’auto­pista de Girona, tot i ser de recent cons­trucció, van ser dis­se­nyats igual­ment sota el cri­teri d’una auto­pista de peatge, que ten­deix a abo­car tots els vehi­cles cap a una única platja d’esta­ci­ons de paga­ment. Com a con­seqüència d’aquesta con­cepció, quasi tots els enllaços de l’àrea de Girona pre­sen­ten deficiències, com és el cas de la sor­tida número 6 –Girona nord–, on la con­nexió amb la C-66 i l’N-II resulta com­pli­cada, o bé la sor­tida número 7 –Girona sud–, on tot el trànsit de l’auto­pista va a parar a una rotonda, on es creen grans col·lapses que arri­ben fins a la xarxa urbana de Salt. A més, la manca de con­nec­ti­vi­tat amb les vies que van cap a l’inte­rior del ter­ri­tori (Bes­canó-Anglès) obliga també els vehi­cles a cre­uar els car­rers de Salt”, deta­lla l’estudi L’alli­be­ra­ment dels peat­ges a l’AP-7. Efec­tes, rep­tes i opor­tu­ni­tats, encar­re­gat per la Cam­bra de Comerç i la Dipu­tació de Girona, que, a prin­ci­pis de mes, ja va avançar les seves con­clu­si­ons i que pre­veia un aug­ment del 15% de mit­jana de la cir­cu­lació de vehi­cles per l’AP-7 un cop alli­be­rada de peat­ges.

La millora dels acces­sos com el de Girona sud és una de les pri­o­ri­tats que es deta­llen en un estudi que defensa una visió “més glo­bal i ter­ri­to­rial” de les infra­es­truc­tu­res giro­ni­nes o, com diu el mateix Gila­bert, “una xarxa viària que tin­gui una mobi­li­tat intel·ligent i sos­te­ni­ble”. També es con­si­dera pri­o­ri­tari com­ple­tar l’accés número 1, de la Jon­quera, on també es deta­llen zones col·lap­sa­des i on, de fet, ja hi ha un ter­reny reser­vat, o també el des­do­bla­ment de la ronda de Figue­res ja que alli­be­rar l’AP-7 no aju­darà que es pugui arri­bar a pobla­ci­ons com Roses o, en el cas de la Costa Brava Sud, la zona de la Tor­dera, on l’N-II tam­poc està des­do­blada i això aju­da­ria a millo­rar els acces­sos a la Costa Brava sud.

Altres enllaços que es pro­po­sen són a Figue­res oest, a la zona del TAV; un altre a Medinyà i Sant Jordi Des­valls que con­necti amb la Gi-633, i un altre que con­necti direc­ta­ment amb l’Eix Trans­ver­sal. A més, l’estudi con­si­dera que cal aca­bar els tres acces­sos que ja s’han començat a la Jon­quera, a Vila­de­muls i a For­nells de la Selva. Final­ment, també pre­veu fer millo­res en altres de la demar­cació. “Hem de mirar que es comu­ni­qui de manera cor­recta amb la resta de ter­ri­tori”, remarca Gila­bert.

El futur de l’AP-7 “és clau per al desen­vo­lu­pa­ment econòmic i social de la demar­cació de Girona”, va des­ta­car el pre­si­dent de la Dipu­tació de Girona, Miquel Noguer, que va avançat que tant ell com el pre­si­dent de la Cam­bra dema­na­ran reu­nir-se ben aviat amb la minis­tra de Trans­ports, Mobi­li­tat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, per pre­sen­tar-li el docu­ment i per “mar­car un calen­dari i anar avançant en les línies que marca l’estudi, i en com exe­cu­tar-les”.

Pel que fa a la titu­la­ri­tat de l’AP-7, el pre­si­dent de la Dipu­tació va reconèixer que esta­rien “encan­tats” que l’Estat tras­passés a la Gene­ra­li­tat la seva gestió, i pel que fa a una pos­si­ble forma de paga­ment en un futur, Noguer asse­nyala que ho valo­ra­ran “si es dona el cas” i que, de moment, només pre­ve­uen l’auto­pista com a gratuïta.

LES FRASES

És important veure com l’alliberament afecta el conjunt de la xarxa viària
Àlex Gilabert
president d’Ordenació del Territori de la Cambra
Tenim l’obligació de lliurar aquest estudi a qui és el responsable màxim de la titularitat de la carretera
Miquel Noguer
president de la diputació
S’obren una sèrie de reptes i oportunitats que cal satisfer..., i que també afecten les empreses
Jaume Fàbrega
president de la cambra de girona
Ara comença una feina per poder gaudir d’una infraestructura que va ser pensada en trets d’aprofitament
Eduard Ayach
vicepresident de la FOEG i Asetrans
Vaig viure a Figueres el que va suposar l’autopista amb Barcelona i ara, sense peatges
p
Ernest Plana
president de la foeg
Col·laboració

Teixit associatiu, empresarial i institucional

L’estudi L’alliberament dels peatges a l’AP-7. Efectes, reptes i oportunitats té el suport de la patronal de transports Asetrans i la FOEG. Durant els quatre mesos que ha durat el procés d’elaboració, s’han recollit les aportacions del teixit associatiu, empresarial i institucional de la demarcació. Per elaborar l’estudi s’han mantingut trobades amb professionals del sector del transport i amb representants de les cambres de comerç gironines, d’organitzacions sectorials, de col·legis professionals i de les diferents administracions locals. Ara, un cop elaborat el document, les institucions que l’impulsen han deixat clara la seva voluntat de fer el seguiment de la incidència de l’alliberament dels peatges, en cadascun dels àmbits analitzats, mantenint un contacte permanent amb les administracions responsables.

Abast

Fins a 649 empreses gironines afectades

El president de la Cambra de Comerç, Jaume Fàbrega, va recordar que hi ha 649 empreses que es veuen afectades “directament” per les decisions que es prenguin en relació amb l’AP-7, empreses situades tant a l’N-II com a l’autopista. “S’obre un ventall de possibilitats i de riscos”, va dir Fàbrega, que va reconèixer que, si bé l’alliberament és una “molt bona notícia”, cal “responsabilitat” per tal que afavoreixi aquestes empreses. Aquestes 649 empreses es reparteixen al llarg del territori i, segons detalla l’estudi, una bona part estan situades a la Jonquera (138 empreses), Sils (105 empreses), Riudellots de la Selva (96), Caldes de Malavella (85) o Fornells (73), entre d’altres. Pel que fa als sectors implicats, hi ha sobretot el del transport per carretera o el de la restauració, o d’altres vinculats als serveis a vehicles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia