Les ADF alerten del perill que suposen els arbres caiguts que hi ha als boscos

Els voluntaris forestals del Penedès es preparen per a una temporada «llarga i dura»

Des del dia 1 de juny les fei­nes per reti­rar els arbres que van caure arran del tem­po­ral de vent del 24 de gener pas­sat han dis­minuït. La uti­lit­zació de moto­ser­res pot gene­rar gus­pi­res, i per poder con­ti­nuar tre­ba­llant-hi cal un permís espe­cial que atorga la Gene­ra­li­tat. Tot i l'intens tre­ball que s'ha fet durant aquests cinc mesos, encara hi ha bos­cos plens d'arbres cai­guts que no han pogut ser reti­rats –la pri­o­ri­tat de les admi­nis­tra­ci­ons i els volun­ta­ris ha estat fins ara nete­jar els late­rals dels camins– i s'han con­ver­tit en un com­bus­ti­ble perillós que s'afe­geix a l'aug­ment de sota­bosc pro­vo­cat per l'aug­ment de les plu­ges a l'hivern, sobre­tot a les zones pro­pe­res a Font-rubí i Pon­tons.

Les ADF van expli­car dilluns, pre­ci­sa­ment el dia en què començava el ter­mini de pro­hi­bició total de fer foc al bosc, que con­fien que aquesta cam­pa­nya d'estiu sigui tan bona o millor que l'any pas­sat, quan es van cre­mar 6,8 hectàrees –la xifra més baixa dels dar­rers cinc anys–, però aler­ten que la presència dels arbres cai­guts, el fet que hi con­tinuï havent abo­ca­dors incon­tro­lats i «punts de perill» a les línies elèctri­ques són ele­ments que fan que s'hagi d'extre­mar la vigilància. El pre­si­dent de la Fede­ració d'ADF del Penedès-Gar­raf, Jordi Canals, acom­pa­nyat de l'equip direc­tiu dels volun­ta­ris, va expli­car dilluns que «com que els incen­dis no s'apa­guen a l'estiu, sinó a l'hivern», fins ara s'han estat fent obres per con­di­ci­o­nar camins, for­mi­go­nar els trams pen­dents, s'han nete­jat i pre­pa­rat punts d'aigua al bosc, s'ha fet for­mació contínua als volun­ta­ris i s'ha con­trac­tat amb diners de la Dipu­tació i dels ajun­ta­ments setze infor­ma­dors que es repar­ti­ran en nou uni­tats per vigi­lar les zones bos­co­ses de dinou muni­ci­pis.

LES DADES

Incendis del 2008
L'any passat al Penedès –Alt i Baix Penedès i Garraf– hi va haver 31 incendis que van calcinar 6,8 hectàrees, el 69% de les quals van ser a l'Alt Penedès.
Equipament ADF
La federació d'ADF del Penedès està integrada per 26 ADF que mobilitzen 450 voluntaris i tenen capacitat per portar 161.900 litres en cas d'incendi. Les ADF disposen al territori de dos tècnics forestals, un vehicle lleuger 4x4, dos vehicles pesants 4x4, un centre de comunicacions, vuit desbrossadores i quatre motoserres. A més, disposen de 94 vehicles privats.
Punts febles
Continua havent-hi «punts de perill» a les línies de Fecsa, zones amb aboca- ments i, tot i que hi ha hagut una alta hidratació del bosc a l'hivern, no plou prou des del maig i hi ha molts arbres caiguts al sotabosc per les ventades.

Capacitat de reacció

Les ADF són els equips que arriben més aviat als focs i també el cos que té més capacitat de reacció. L'equip que integra el grup de control va voler deixar-ho clar dilluns donant a conèixer, a través d'una presentació amb projector, tot l'equipament de què disposen i el volum de gent que mobilitzen cada estiu. Les ADF disposen de tres vehicles propis i més de 90 vehicles que utilitzen els voluntaris per a ús privat que permet portar fins a les zones on hi pugui haver un incendi fins a 161.900 litres, «més que no pas els bombers de tota la demarcació», deien. Pel que fa a la distribució territorial, la comarca amb més voluntaris és l'Alt Penedès, amb 295 efectius; la segueix el Garraf, amb 100 voluntaris, i finalment hi ha el Baix Penedès, amb 55 efectius. Tot i així, al Garraf hi ha menys ADF que al Baix Penedès.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.