El POUM de Pals preveu la direcció única en l'eix urbà
El ple dóna el primer vistiplau al nou pla d'ordenació urbanística, que no es resoldrà fins al pròxim mandat
La regidora Maite Servià (CiU) diu que corregeix defectes i s'adapta a la realitat
El nou pla d'ordenació urbanística municipal (POUM) de Pals va efectuar un pas decisiu ahir al vespre amb l'aprovació inicial del projecte que va tenir els vots favorables dels grups del govern (CiU 4 i Junts 3), els contraris dels tres regidors no adscrits i l'abstenció de la regidora del PSC. Ara, el POUM, el document que marca les directrius urbanístiques futures del municipi, quedarà a exposició pública durant 45 dies hàbils perquè tothom el pugui consultar i presentar-hi les al·legacions.
El pla urbanístic vigent data de l'any 1986 i necessitava una adequació a la realitat urbanística actual. La regidora d'Urbanisme, Maite Servià, va fixar-se dos grans objectius en la confecció del nou POUM: corregir defectes i adequar-ho a la realitat. Les actuals normes urbanístiques ja permeten un gran creixement urbanístic, per això, assegura Servià, ampliar-lo no s'ha previst . “De fet, només es permeten crear 84 nous habitatges, que són fruit de correccions i de completar racons.”
En el POUM que l'equip de govern planteja hi ha “molta restricció i consciència mediambiental, que ha canviat molt des del 1986 fins ara”. Servià afirma que han intentat incloure molts detalls que els vilatans han posat sobre la taula durant el procés de participació ciutadana: “Ens han demanat, per exemple, que es vetlli perquè els edificis començats s'acabin, que es corregeixin els límits dels parcs naturals amb els camps de golf o que es rebutgi preveure el creixement a la zona industrial.”
El carrer Enginyer Algarra, l'eix viari del poble, vol convertir-se en el vial comercial de la població, readaptant-se a un sol sentit, amb una bossa d'aparcament al nord i una altra al sud.
Servià afirma que el nou POUM prioritza els eixos comercials, donat que, assegura, “el motor del poble són les empreses turístiques hoteleres i de serveis, per això, es planifica pensant a dinamitzar el carrer Enginyer Algarra fent modificacions normatives que permetin que els locals comercials es puguin construir a més profunditat de cap a cap”.
Les noves claus de planificació actuals permeten que s'assenyalin en els POUM les zones destinades a aparcament. “S'han situat bosses noves d'aparcament fruit de cessions anticipades de terreny a través de convenis amb particulars com és el cas de la zona centre i també a punta i punta d'Enginyer Algarra”, descriu Servià.
Sense previsió de futur
El portaveu dels tres no adscrits (Compromís) Joan Trias va recordar que cal visió a llarg termini i que aquest POUM “no en té”. A més va afirmar que el govern s'ha pres “a la lleugera la participació ciutadana” i que s'està fora de termini en l'entrega del pla. “A més al govern li és igual la demora i renuncien a cobrar les compensacions a què tenen dret”, els va retreure. La regidora del PSC Marisol Perea va queixar-se del poc temps per analitzar el document que havia tingut i va evitar l'anàlisi fins haver-lo pogut revisat.