L'Escola d'Art de Tortosa s'especialitza en la restauració de patrimoni científic

A partir de la col·laboració amb l'Observatori de l'Ebre, l'entitat ha treballat amb institucions científiques de tot l'Estat

Sismògrafs, epec­tro­goniòmetres, teles­co­pis –un de l'Obser­va­tori de l'Ebre amb el qual es va foto­gra­fiar un eclipsi de lluna de prin­cipi del segle XX– i algun cer­cle meridià. Aquests són alguns dels 22 apa­rells històrics que des del 1994 fins a l'actu­a­li­tat ha res­tau­rat el taller de res­tau­ració de l'Escola d'Art de la Dipu­tació, a Tor­tosa. Al marge d'haver recu­pe­rat un patri­moni científic impor­tant, l'experiència del taller de res­tau­ració de Tor­tosa ha ser­vit també per crear escola i esta­blir uns cri­te­ris i meto­do­lo­gies de tre­ball molt específiques, ja que actu­al­ment a l'Estat no hi ha pràcti­ca­ment cap escola ni cap facul­tat on s'ense­nyen tècni­ques de res­tau­ració d'ins­tru­men­tal científic. «S'ense­nya sobre­tot res­tau­ració de mate­rial arqueològic, etnològic o pictòric», argu­menta Carme Cle­mente, la direc­tora de l'Escola d'Art de Tor­tosa. D'aquí ve que aquesta escola s'haja con­ver­tit –sense obli­dar el Museu de la Ciència de Ter­rassa– en un refe­rent al país i a l'Estat pel que fa a res­tau­ració de patri­moni científic. Es va començar res­tau­rant objec­tes de l'Obser­va­tori de l'Ebre i després, a través dels con­tac­tes d'un dels científics que hi tre­ba­lla­ven, Josep Batlló, s'hi van afe­gir l'Obser­va­tori Fabra, l'Ins­ti­tuto Geográfico Naci­o­nal i, més recent­ment, la Facul­tat de Física i Química de la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona. A més, s'han pre­sen­tat diver­ses ponències i comu­ni­ca­ci­ons en tro­ba­des científiques d'alt nivell. «És un tipus de res­tau­ració que reque­rix molta pre­cisió, minu­ci­o­si­tat i conei­xe­ments de mecànica», argu­menta Cle­mente.

El pri­mer que cal és des­mun­tar la peça en qüestió, nete­jar-la, fer-li els trac­ta­ments que calga i després tor­nar-la a mun­tar. «Són obres d'art, peces per­fec­tes i a l'hora de res­tau­rar-les hem de fer recerca i deci­dir l'aspecte final i si han de fun­ci­o­nar o no», apunta Cle­mente.

Recons­trucció

L'expert en la matèria es diu Fran­cisco Pérez-Blanco, un patòleg avi­ari que des que va dei­xar de tre­ba­llar per a l'empresa avícola Fabra, el 1995, és alumne del taller de res­tau­ració de Tor­tosa i l'encar­re­gat de res­tau­rar les peces científiques. «Sem­pre m'han agra­dat els tre­balls manu­als», diu, però la seua feina va molt més enllà de les manu­a­li­tats. Així, entre les peces més cos­to­ses i com­pli­ca­des que ha res­tau­rat, recorda el sismògraf Bosch-Omori de l'Ins­ti­tuto Geográfico Naci­o­nal, que no fun­ci­o­nava des del 1928. «Més que res­tau­rar-lo el vam recons­truir», diu. Es creu que és l'únic d'aquest tipus que queda a Europa i durant el costós procés de res­tau­ració es van haver de cons­truir en llautó mol­tes de les peces que hi fal­ta­ven, tor­na­vi­sos inclo­sos. Pérez-Blanco les va dis­se­nyar en plan­ti­lles de cartró basant-se en foto­gra­fies d'un catàleg Bosch-Omori. Al final el sismògraf va fun­ci­o­nar i tot.

«És com fer de detectiu»

Francisco Pérez-Blanco explica que el que més l'atrau de la seua feina de restaurador és «fer de detectiu». Així, explica que la Facultat de Física i Química va portar a l'Escola d'Art una màquina d'Atwood –per mesurar la gravetat– de finals del segle passat totalment desmuntada. «A mesura que anava netejant les peces em vaig adonar de com funcionava», afirma mentre busca entre les seues llibretes plenes de dibuixos fets amb llapis dels objectes que ha restaurat. Actualment treballa en la restauració de dos baròmetres de mercuri també de la Universitat de Barcelona. Són de fusta enguixada i a la part del guix hi ha dibuixada amb tinta i a mà l'escala. «Quan van arribar eren negres de tan bruts com estaven de taques i fongs, especialment la part central», diu. La majoria d'aquests instruments científics que ara es restauren fa anys que han estat abandonats i alguns han perdut part de les seues peces perquè les han reaprofitat per a altres instruments. Des de l'Escola d'Art es vol crear consciència de la necessitat de preservar-los.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.