Economia
Deficiències en la inspecció encareixen els aliments
Els empresaris d'alimentació diuen que els punts d'inspecció fronterera no compleixen els horaris establerts per la llei
Les deficiències en la inspecció sanitària dels aliments de fora de la UE en la seva arribada al port i l'aeroport de Barcelona provoca que molts empresaris hagin d'entrar els seus productes frescos des d'altres punts de l'Estat, decisió que comporta un sobrecost pel transport fins a Mercabarna en camió que acaba pagant el consumidor final a la botiga, segons l'Associació de Concessionaris de Mercabarna, Assocome, que aglutina 776 empreses.
Segons els empresaris d'alimentació de Barcelona, els punts d'inspecció fronterera (PIF) del port i l'aeroport no compleixen els horaris establerts per la llei, de 24 hores per al Prat i fins a les 8 del vespre al port, i només treballen de 9 a 14 hores i de 8.30 a 15 hores, respectivament. Aquest incompliment s'explica perquè el govern central, de qui depenen els PIF, no hi inverteix prou recursos i al·lega falta de veterinaris per fer les inspeccions. La paralització de les mercaderies genera pèrdues econòmiques als empresaris que importen productes frescos, com peix o fruita, i això els obliga a utilitzar vies alternatives, com els PIF de Vitòria, Madrid i fins i tot Rotterdam, i a haver de portar després els productes fins a Mercabarna en camió.
Entre 10 i 15 cèntims més
El periple que han de fer els empresaris per aconseguir portar els seus productes al consumidor final, amb el transport addicional, n'encareix el preu final entre 10 i 15 cèntims el quilo, segons els empresaris, que també denuncien que les instal·lacions del PIF del port de Barcelona són insuficients i obsoletes.
Les empreses de Mercabarna van importar l'any passat més de 300.000 tones de fruita i 19.000 de peix de fora de la UE, que han de passar pels PIF; aquesta xifra anirà en augment, segons l'Assocome.
Poca vocació opositora
El gerent de l'Assocome, César González, explica que el problema s'ha vist agreujat els darrers anys per l'augment de la importació de fora de la UE, "sobretot des de la resolució del febrer del 2006", que ampliava l'horari dels PIF, perquè va crear unes expectatives que no s'han complert. Un altre problema és que "a Catalunya no hi ha vocació opositora i els veterinaris han de venir de fora. I com que els salaris no són gaire alts i a Barcelona la vida és cara, quan poden marxen", segons el gerent de l'Assocome, que explica que la solució passa per millorar els sous dels funcionaris dels PIF.
González explica també que, entre el port i l'aeroport de Barcelona, només hi ha 14 places de veterinari, de les quals "només estan ocupades 8 o 9" i la resta són vacants creades per baixes, cadascuna de les quals "triga entre un any i un any i mig" a cobrir-se.
L'Assocome intentarà parlar amb el president de la Generalitat, José Montilla, perquè faci de mediador entre els empresaris i l'administració central, ja que els PIF depenen alhora dels ministeris d'Administracions Públiques, Sanitat i Consum i Economia i Hisenda.
Segons els empresaris d'alimentació de Barcelona, els punts d'inspecció fronterera (PIF) del port i l'aeroport no compleixen els horaris establerts per la llei, de 24 hores per al Prat i fins a les 8 del vespre al port, i només treballen de 9 a 14 hores i de 8.30 a 15 hores, respectivament. Aquest incompliment s'explica perquè el govern central, de qui depenen els PIF, no hi inverteix prou recursos i al·lega falta de veterinaris per fer les inspeccions. La paralització de les mercaderies genera pèrdues econòmiques als empresaris que importen productes frescos, com peix o fruita, i això els obliga a utilitzar vies alternatives, com els PIF de Vitòria, Madrid i fins i tot Rotterdam, i a haver de portar després els productes fins a Mercabarna en camió.
Entre 10 i 15 cèntims més
El periple que han de fer els empresaris per aconseguir portar els seus productes al consumidor final, amb el transport addicional, n'encareix el preu final entre 10 i 15 cèntims el quilo, segons els empresaris, que també denuncien que les instal·lacions del PIF del port de Barcelona són insuficients i obsoletes.
Les empreses de Mercabarna van importar l'any passat més de 300.000 tones de fruita i 19.000 de peix de fora de la UE, que han de passar pels PIF; aquesta xifra anirà en augment, segons l'Assocome.
Poca vocació opositora
El gerent de l'Assocome, César González, explica que el problema s'ha vist agreujat els darrers anys per l'augment de la importació de fora de la UE, "sobretot des de la resolució del febrer del 2006", que ampliava l'horari dels PIF, perquè va crear unes expectatives que no s'han complert. Un altre problema és que "a Catalunya no hi ha vocació opositora i els veterinaris han de venir de fora. I com que els salaris no són gaire alts i a Barcelona la vida és cara, quan poden marxen", segons el gerent de l'Assocome, que explica que la solució passa per millorar els sous dels funcionaris dels PIF.
González explica també que, entre el port i l'aeroport de Barcelona, només hi ha 14 places de veterinari, de les quals "només estan ocupades 8 o 9" i la resta són vacants creades per baixes, cadascuna de les quals "triga entre un any i un any i mig" a cobrir-se.
L'Assocome intentarà parlar amb el president de la Generalitat, José Montilla, perquè faci de mediador entre els empresaris i l'administració central, ja que els PIF depenen alhora dels ministeris d'Administracions Públiques, Sanitat i Consum i Economia i Hisenda.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.