Opinió

Un sofà a la riba

La final

Els xiulets de demà respondran a una altra forma d'expressió popular

Demà es jugarà un par­tit de fut­bol que, molt pro­ba­ble­ment, serà més que un par­tit de fut­bol. El pit­jor esce­nari pos­si­ble per a la pit­jor final que alguns podien ima­gi­nar. Tot allò que hom suposa que ha de pas­sar en un matx d'aques­tes carac­terísti­ques –la con­fron­tació de les afi­ci­ons, la riva­li­tat duta als extrems– es con­ver­tirà, al llarg del dia, en una con­fra­ter­nit­zació que es clourà amb l'anun­ci­ada, molt pro­ba­ble i unànime xiu­lada als símbols de l'Estat espa­nyol. Després –si no hi ha cap dal­ta­baix– es jugarà el par­tit i gua­nyarà qui hagi de gua­nyar, i cadascú ani­marà els seus, en un ambi­ent que, ine­vi­ta­ble­ment, bas­cu­larà cap a rei­vin­di­ca­ci­ons sobi­ra­nis­tes. Una cir­cumstància tal no ha agra­dat gens als comen­ta­ris­tes espor­tius, als polítics i a mol­tes per­so­nes que han posat el crit al cel i han tit­llat d'anti­de­mocràtica la pre­vi­si­ble demos­tració col·lec­tiva de totes dues afi­ci­ons –la basca i la cata­lana– en con­tra de les estruc­tu­res esta­tals repre­sen­ta­des pel monarca del regne i per l'himne que sonarà quan s'asse­gui a la llotja. Han dit, de nou, que no té cap sen­tit bar­re­jar el fut­bol i la política, i que un acte d'aquest tipus –vist per tot Espa­nya i retransmès a molts països– és indig­nant i ver­gonyós, i que no té cabuda en un estat democràtic. Fins i tot han anun­ciat, insi­nuat o adver­tit que una “agressió” d'aquest cali­bre podria pro­vo­car la sus­pensió del par­tit i el tan­ca­ment de l'estadi.

El fut­bol, ens agradi o no, és un feno­men de mas­ses i, com a tal, ten­deix a l'exa­ge­ració. Els extrems de la corda es tiben i el movi­ment es con­cen­tra en con­cep­tes clars i nítids, sense mati­sos. La política és un joc de gri­sos, però els crits i els xiu­lets de demà res­pon­dran a una altra forma d'expressió popu­lar. També res­pec­ta­ble, perquè no deixa de ser la màxima inten­si­tat d'un accés, un paro­xisme que, essent exces­siu, no deixa de ser simp­tomàtic. I, rere els símpto­mes, sem­pre hi ha, latent o no, una mor­bo­si­tat real.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.