Política

Espanya té un problema amb la justícia

L’administració de justícia és la més mal valorada entre els ciutadans i d’exemples no en falten per explicar el perquè d’aquest recel

Les altes instàncies judicials juguen massa sovint a favor d’una única manera de concebre l’Estat

La petja del poder polític deixa rastre en una institució que flaqueja en independència

Si una bona imatge val més que mil parau­les, un bon exem­ple val més que mil estadísti­ques. Això és el que va pas­sar el 17 d’abril pas­sat a la sala de vis­tes número 126 de la Ciu­tat de la Justícia de Bar­ce­lona: la magis­trada titu­lar del jut­jat d’ins­trucció 27 de Bar­ce­lona hi pre­si­dia un judici de delic­tes menors, un cas habi­tual d’acu­sa­ci­ons cre­ua­des entre ciu­ta­dans que s’esba­tus­sen on tot­hom és víctima i acu­sat a la vegada. En aquest cas la història tenia una deriva política perquè els pro­ta­go­nis­tes eren un veí de la Bar­ce­lo­neta i dos guàrdies civils impli­cats en un inci­dent produït el 2 de desem­bre al barri mari­ner de Bar­ce­lona. La versió del veí sos­te­nia que els guàrdies civils, de paisà, havien arren­cat una este­lada i que quan els va recri­mi­nar el fet l’havien agre­dit sense mira­ments. La versió dels guàrdies civils era radi­cal­ment opo­sada: el veí els havia insul­tat per la seva con­dició de guàrdies civils i els havia agre­dit men­tre els deia que mar­xes­sin de Cata­lu­nya. Els agents van decla­rar per vide­o­con­ferència des de Lleó, on estan des­ti­nats, cir­cumstància que estal­via temps i diners a les arques públi­ques perquè faci­lita aquest tipus de mitjà per fer les decla­ra­ci­ons, però el que va ser sor­pre­nent és que en aca­bar de decla­rar es va apa­gar la con­nexió i quan la jut­gessa se’n va ado­nar i la va fer recu­pe­rar va des­co­brir que els agents ja havien mar­xat i ja no eren al lloc, davant la càmera que els enfo­cava, tot i que el judici no s’havia aca­bat. Va començar ales­ho­res una escena de vode­vil, amb la magis­trada enfi­lant-se per les parets i con­tac­tant amb Lleó pre­gun­tant a l’agent judi­cial que era a l’altre cos­tat del fil telefònic com era pos­si­ble que hagues­sin dei­xat mar­xar els agents si el judici encara no havia aca­bat, con­tra­di­ent les nor­mes de pro­ce­di­ment que obli­guen els acu­sats a ser en la vista tota l’estona i la jut­gessa a donar-los l’últim torn de paraula. Una mira­cu­losa tru­cada telefònica va per­me­tre des­co­brir que els agents encara no havien aban­do­nat l’edi­fici i, retor­nats al lloc de la vide­o­con­ferència, la vista va pros­se­guir i va aca­bar amb una actu­ació tan sor­pre­nent com des­con­cer­tant de la fis­cal.

Tot i la gra­ve­tat de les acu­sa­ci­ons que s’havien sen­tit a la sala, la repre­sen­tant del minis­teri públic va dema­nar l’abso­lució de totes dues parts per falta de pro­ves. La fis­cal hau­ria pogut fer dues coses, o creure’s els guàrdies civils i fer sus­pen­dre el judici per ini­ciar tot seguit una inves­ti­gació con­tra el veí de la Bar­ce­lo­neta per un delicte d’atemp­tat –per fets molt menys greus s’ha acu­sat una inte­grant dels CDR de ter­ro­risme–, o creure’s el veí de la Bar­ce­lo­neta i dema­nar una inves­ti­gació con­tra els agents per fals tes­ti­moni. A favor del veí va decla­rar un mosso que va inter­ve­nir el dia dels fets i del seu tes­ti­moni es des­pre­nia clara­ment que la versió dels guàrdies civils era falsa. Però la fis­cal no va fer res d’això: va igno­rar l’evi­dent mani­pu­lació en la des­cripció dels fets que van fer els agents acu­sats i va donar per tan­cat el tema. Tan sur­re­a­lista va ser l’escena de la vide­o­con­ferència com incom­pren­si­ble l’actu­ació de la fis­ca­lia i com sor­pre­nent l’acti­tud que va tenir la jut­gessa, que no va citar a decla­rar un tes­ti­moni que va veure com els agents pega­ven el veí i que era fora de la sala espe­rant-se. La cire­reta del judici va ser lingüística, quan l’advo­cada del veí de la Bar­ce­lo­neta va dir que pre­te­nia fer el seu informe final en llen­gua cata­lana i en fer-li notar la magis­trada que ella no hi tenia cap incon­ve­ni­ent però que els dos de Lleó pot­ser no l’enten­drien, de seguida va renun­ciar als seus drets lingüístics i va optar pel cas­tellà.

A falta de conèixer la sentència, que ara per ara encara no ha sor­tit i que podria esme­nar la plana a aquesta cadena de des­propòsits, el cas d’aquest judici al jut­jat 27 d’ins­trucció de Bar­ce­lona és un clar exem­ple del perquè els ciu­ta­dans tenen motius per des­con­fiar del bon fun­ci­o­na­ment de l’admi­nis­tració de justícia, fins al punt de sor­tir sem­pre com la més mal valo­rada en les enques­tes de satis­facció. Si el ciu­tadà no pot con­fiar que la justícia per­se­guirà els poli­cies que men­tei­xen des­ca­ra­da­ment davant una jut­gessa, ales­ho­res és que la justícia està molt pit­jor del que apa­renta. La situ­ació és dramàtica perquè un dels pro­ble­mes de la justícia és la falta de mit­jans mate­ri­als, però ni dis­po­sant-ne, com va ser el cas de vide­o­con­ferència en el judici del veí de la Bar­ce­lo­neta, la cosa rut­lla.

La situ­ació política a Cata­lu­nya està pro­vo­cant esper­pents judi­ci­als com aquest i està evi­den­ci­ant d’una manera clara fins a quin punt la ide­o­lo­gia i la política estan con­di­ci­o­nant l’acció dels tri­bu­nals, posant en dubte la divisió de poders. I això no ho diu cap enquesta, sinó el mateix Con­sell d’Europa en un informe que data del juny del 2017 on s’adver­teix que l’Estat espa­nyol és el menys com­promès en la des­po­li­tit­zació de la justícia. L’extensió de les dis­pu­tes i els equi­li­bris del poder polític en l’òrgan de govern dels jut­ges, el Con­sell Gene­ral del Poder Judi­cial, la con­versió del Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal en una ter­cera cam­bra legis­la­tiva, amb dret a esme­nar-ho tot, la ins­tru­men­ta­lit­zació de la Fis­ca­lia Gene­ral de l’Estat exer­cida pel govern de torn, i la tendència de les altes instàncies judi­ci­als a apli­car les lleis sem­pre en la direcció de no posar en risc una deter­mi­nada manera de con­ce­bre Espa­nya, són els símpto­mes de la malal­tia.

Segon exem­ple per si amb un no n’hi havia prou sobre el des­as­tre de la justícia espa­nyola: La sentència de la Manada. Una sentència indig­nant feta pública el mateix dia que jut­ges i fis­cals feien una breu parada per denun­ciar públi­ca­ment la situ­ació d’aban­do­na­ment i poli­tit­zació de l’admi­nis­tració de justícia. Es tracta d’una pro­testa que ve de lluny i que ha de cul­mi­nar el pro­per 25 de maig amb una vaga de fis­cals i jut­ges.

Les xifres
L’any 2016, el poder judicial va rebre a tot l’Estat espanyol un total de 10.720 queixes, que semblen poques en vista de la mala imatge que té l’administració. El 69% de les reclamacions eren pel mal funcionament dels jutjats, i Madrid, Andalusia i Catalunya és on més queixes es van presentar. Al conjunt de l’Estat hi ha treballant un total de 5.692 jutges i magistrats, que es distribueixen en 431 partits judicials. La ràtio de jutges per cada 100.000 habitants és de 10, una de les més baixes d’Europa. La lentitud és un altre problema, com ho demostra el fet que la resolució dels afers triga 700 dies als jutjats de primera instància.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia