Política

sèrbia

Sèrbia diu que vol evitar tensions amb Kosova i rebutja haver provocat

La UE i l’OTAN han facilitat dues jornades entre els líders dels dos països per a rebaixar la tensió existent

El president de Sèrbia, Aleksandar Vucic, ha assegurat aquest dimecres a Brussel·les que el seu país “vol evitar qualsevol mena d’escalada o conflicte” amb Kosova, al qual ha rebutjat haver provocat de cap forma.

Vucic ha fet aquestes declaracions durant la primera de les dues jornades en què els líders d’aquests dos països es reuneixen a Brussel·les per a rebaixar les tensions entre tots dos amb reunions en l’OTAN i amb la Unió Europea.

En una roda de premsa amb el secretari general de l’OTAN, Jens Stoltenberg, Vucic ha dit ser conscient que la història de la seva regió “no és senzilla” però ha afirmat que, fins i tot sense “estar d’acord en gairebé res” amb el seu homòleg kosovar, Albin Kurti, considera “de crucial importància” per a Sèrbia la pau i l’estabilitat.

“La nostra història no és fàcil, però volem reforçar més la nostra cooperació i evitar qualsevol possibilitat d’escalada o conflicte”, ha incidit Vucic, que s’ha reunit amb Stoltenberg abans que el noruec mantingués una trobada separada amb el kosovar Albin Kurti.

El president serbi considera que el seu país “ha actuat de manera responsable” i ha assenyalat que “no ha provocat a ningú”, encara que al mateix temps ha reconegut que entén que la comunitat internacional estigui “farta” d’estar pendent dels problemes a la regió.

La Unió Europea i els Estats Units estan en alerta des de finals de juliol, quan es va produir l’anunci de Kosova que començaria a aplicar una anunciada prohibició de l’ús de documents d’identitat i matrícules de Sèrbia en el seu territori, fet que va provocar bloquejos dels passos fronterers i les carreteres en el nord de l’antiga província sèrbia.

L’operació de manteniment de la pau de l’OTAN a Kosova (KFOR) va sortir al pas ràpidament i va informar en un comunicat que estava disposada a “intervenir” si es posava en perill l’estabilitat en el nord de Kosova, on prendria “totes les mesures necessàries per a mantenir un entorn segur en tot moment”.

Vucic ha afirmat que el seu govern “respecta el paper” de la KFOR i ha augurat que la seva trobada amb Kurti en la seva reunió cara a cara d’aquest dijous, afavorida per l’alt representant de la Unió Europea per als Afers exteriors, Josep Borrell, serà “difícil”.

Stoltenberg, per part seva, ha instat tots dos governs a “demostrar contenció i evitar la violència” i, en la línia d’una declaració de Borrell aquest cap de setmana, ha advertit que és responsabilitat de tots dos líders prevenir una escalada del conflicte.

“El diàleg constructiu és l’única manera de resoldre les diferències de la regió. El diàleg europeu és la plataforma per a trobar una solució que respecti els drets de totes les comunitats i animo a totes les parts al fet que participin de bona fe, mostrin flexibilitat i siguin constructives”, ha insistit Stoltenberg.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

El dia d’Anna Erra

barcelona

Acord entre Junts, PSC i Ciutadans per governar a Vilafant

vilafant

Serret recrimina a l’Estat que votar des de l’estranger és “molt farragós”

Barcelona
CALELLA

Junts i el PSC formalitzen el pacte i el repartiment d’àrees

CALELLA
política

Erra, la primera gota del desglaç

barcelona
girona

Guanyem no tanca la porta a ERC en espera, però, de Junts

GIRONA
SITGES

Acord de Junts amb el PSC per investir Gallardo alcaldessa de Sitges

SITGES
EL BRUC

Junts i el PSC es repartiran l’alcaldia dos anys cadascuna El Bruc

EL BRUC
unió europea

Els països de la UE arriben a un acord per reformar les normes d’asil

barcelona