Societat

Els partits reclamen que s'investiguin a fons les irregularitats d'Adif al Prat

La reti­rada sob­tada del con­curs d'adju­di­cació d'una obra d'Adif mar­cada per les irre­gu­la­ri­tats ha posat encara més en guàrdia els par­tits cata­lans que ja havien mogut fitxa al Congrés i al Senat per dema­nar expli­ca­ci­ons al minis­teri de Foment. L'obra qüesti­o­nada és una estació d'emergència o PAET (punt d'avançament i esta­ci­o­na­ment de trens) per al TGV al Prat de Llo­bre­gat.

Els tre­balls van ser ini­ci­ats a la tar­dor per la cons­truc­tora Iso­lux-Corsán, però l'AVUI va des­ta­par el mes pas­sat que l'obra no havia sigut adju­di­cada legal­ment, ja que el con­curs públic no es va con­vo­car fins al juny i les ofer­tes de les empre­ses s'havien d'obrir dime­cres pas­sat, 10 de setem­bre. Ines­pe­ra­da­ment, el dia abans de l'ober­tura de les pli­ques Adif va publi­car al BOE que el con­curs que­dava anul·lat "per raons d'interès gene­ral", sense més expli­ca­ci­ons.

"Tots aquests movi­ments, com s'aguan­ten jurídica­ment? Com tan­ca­ran aquest expe­di­ent, si se suposa que l'obra no estava aca­bada?", es pre­gunta la sena­dora de CiU Mont­ser­rat Can­dini, que dimarts inter­ro­garà cara a cara la minis­tra Mag­da­lena Álva­rez en la sessió de con­trol al Senat. Can­dini es refe­reix als argu­ments expo­sats pels por­ta­veus d'Adif a l'AVUI quan es va des­co­brir el cas.

Segons ells, només una part de l'obra s'havia exe­cu­tat, per raons d'urgència, i el con­curs poste­rior havia de per­me­tre com­ple­tar-la. Tan­ma­teix, en rea­li­tat es lici­tava l'obra com­pleta, de manera que tot indi­cava que el con­curs estava pac­tat o una part dels tre­balls es paga­rien dues vega­des. I si se segueix la versió ofi­cial dels fets, ara, amb el con­curs anul·lat, no es veu cap sor­tida per a la fina­lit­zació del PAET.

Per tot ple­gat, Can­dini es mos­tra "dis­po­sada a escol­tar la minis­tra", però anun­cia que CiU "no es que­darà atu­rada i després arri­barà fins on cal­gui". De fet, al Congrés Pere Macias ha dema­nat la com­pa­rei­xença del pre­si­dent d'Adif, Anto­nio González. Per Can­dini, el cas és greu "perquè s'està jugant amb 18 mili­ons d'euros [preu màxim de lici­tació del PAET] dels ciu­ta­dans". Per la sena­dora, "les pro­me­ses de Zapa­tero ens cos­ten il·lega­li­tats que a Europa serien cas­ti­ga­des".

ERC i ICV, alerta
També ERC i ICV han reac­ci­o­nat a la sus­pensió del con­curs públic, que ha impe­dit que se sabés qui­nes empre­ses s'hi havien pre­sen­tat. Per l'eco­so­ci­a­lista Joan Her­rera, és una bona notícia que s'hagi atu­rat un procés sos­pitós, però el dipu­tat lamenta "que hagi cal­gut una denúncia periodística per cor­re­gir una pràctica que sem­bla del tot il·legal". ICV con­ti­nua "exi­gint al govern espa­nyol que doni expli­ca­ci­ons sobre el cas".

Per ERC, l'últim epi­sodi "con­firma que hi ha alguna cosa que no està ben feta" en el procés. "Les admi­nis­tra­ci­ons públi­ques han de donar exem­ple, espe­ci­al­ment quan hi ha crisi i l'obra pública és tant impor­tant, i l'Estat no està donant exem­ple en aquest cas", avisa el dipu­tat Fran­cesc Canet. Pel repu­blicà, les "raons d'interès gene­ral amb què jus­ti­fi­quen l'anul·lació del con­curs poden que­dar molt bé, però els ciu­ta­dans poden pen­sar que dar­rere s'hi ama­guen interes­sos par­ti­cu­lars".

ERC, com ICV, va pre­sen­tar diver­ses pre­gun­tes escri­tes al Congrés per exi­gir una expli­cació sobre les irre­gu­la­ri­tats del Prat, però després del tomb que ha fet el cas aquesta set­mana Canet anun­cia que ana­lit­za­ran "quins ins­tru­ments par­la­men­ta­ris es poden uti­lit­zar per acce­le­rar la res­posta". "Aquest tema reque­reix una res­posta clara i ha de ser aviat", con­clou el dipu­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.