Els partits reclamen que s'investiguin a fons les irregularitats d'Adif al Prat
La retirada sobtada del concurs d'adjudicació d'una obra d'Adif marcada per les irregularitats ha posat encara més en guàrdia els partits catalans que ja havien mogut fitxa al Congrés i al Senat per demanar explicacions al ministeri de Foment. L'obra qüestionada és una estació d'emergència o PAET (punt d'avançament i estacionament de trens) per al TGV al Prat de Llobregat.
Els treballs van ser iniciats a la tardor per la constructora Isolux-Corsán, però l'AVUI va destapar el mes passat que l'obra no havia sigut adjudicada legalment, ja que el concurs públic no es va convocar fins al juny i les ofertes de les empreses s'havien d'obrir dimecres passat, 10 de setembre. Inesperadament, el dia abans de l'obertura de les pliques Adif va publicar al BOE que el concurs quedava anul·lat "per raons d'interès general", sense més explicacions.
"Tots aquests moviments, com s'aguanten jurídicament? Com tancaran aquest expedient, si se suposa que l'obra no estava acabada?", es pregunta la senadora de CiU Montserrat Candini, que dimarts interrogarà cara a cara la ministra Magdalena Álvarez en la sessió de control al Senat. Candini es refereix als arguments exposats pels portaveus d'Adif a l'AVUI quan es va descobrir el cas.
Segons ells, només una part de l'obra s'havia executat, per raons d'urgència, i el concurs posterior havia de permetre completar-la. Tanmateix, en realitat es licitava l'obra completa, de manera que tot indicava que el concurs estava pactat o una part dels treballs es pagarien dues vegades. I si se segueix la versió oficial dels fets, ara, amb el concurs anul·lat, no es veu cap sortida per a la finalització del PAET.
Per tot plegat, Candini es mostra "disposada a escoltar la ministra", però anuncia que CiU "no es quedarà aturada i després arribarà fins on calgui". De fet, al Congrés Pere Macias ha demanat la compareixença del president d'Adif, Antonio González. Per Candini, el cas és greu "perquè s'està jugant amb 18 milions d'euros [preu màxim de licitació del PAET] dels ciutadans". Per la senadora, "les promeses de Zapatero ens costen il·legalitats que a Europa serien castigades".
ERC i ICV, alerta
També ERC i ICV han reaccionat a la suspensió del concurs públic, que ha impedit que se sabés quines empreses s'hi havien presentat. Per l'ecosocialista Joan Herrera, és una bona notícia que s'hagi aturat un procés sospitós, però el diputat lamenta "que hagi calgut una denúncia periodística per corregir una pràctica que sembla del tot il·legal". ICV continua "exigint al govern espanyol que doni explicacions sobre el cas".
Per ERC, l'últim episodi "confirma que hi ha alguna cosa que no està ben feta" en el procés. "Les administracions públiques han de donar exemple, especialment quan hi ha crisi i l'obra pública és tant important, i l'Estat no està donant exemple en aquest cas", avisa el diputat Francesc Canet. Pel republicà, les "raons d'interès general amb què justifiquen l'anul·lació del concurs poden quedar molt bé, però els ciutadans poden pensar que darrere s'hi amaguen interessos particulars".
ERC, com ICV, va presentar diverses preguntes escrites al Congrés per exigir una explicació sobre les irregularitats del Prat, però després del tomb que ha fet el cas aquesta setmana Canet anuncia que analitzaran "quins instruments parlamentaris es poden utilitzar per accelerar la resposta". "Aquest tema requereix una resposta clara i ha de ser aviat", conclou el diputat.