Societat

El porxo etern de 'Maleni'

Un any després d’anul·lar l’adjudicació irregular d’una estació al Prat, l’obra continua a mitges. Va ser un “error” d’Adif admès per l'exministra de Foment Magdalena Álvarez

L’estació d’urgència del TGV al Prat, que després havia de ser un PAET –punt d’avançament i esta­ci­o­na­ment de trens–, ha aca­bat sent el porxo més car de la història. El 9 de setem­bre de l’any pas­sat, Adif –empresa de Foment– anul·lava el con­curs con­vo­cat el 4 de juny per adju­di­car les obres del PAET. Dies abans, l’AVUI havia des­ta­pat que els tre­balls s’havien començat sense ser encar­re­gats ofi­ci­al­ment.

El 16 de setem­bre, en una inter­pel·lació de Mont­ser­rat Can­dini (CiU) al Senat, la minis­tra Mag­da­lena Álva­rez atribuïa a un “error” d’Adif el que tenia aspecte d’una adju­di­cació a dit: les obres havien estat rea­lit­za­des per Iso­lux Corsán, l’empresa que cons­truïa el tram de via del TVG que passa pel Prat, abans que fos­sin lici­ta­des.
Álva­rez va argu­men­tar que Adif s’havia equi­vo­cat en bar­re­jar en el con­curs tre­balls ja fets –per via d’urgència– amb la feina pen­dent: una part no visi­ble, ja que l’obra en superfície ja estava aca­bada, com mos­tra­ven les fotos. Segons la minis­tra, l’error que­dava “cor­re­git” amb l’anul·lació del con­curs, i només calia con­vo­car-ne un altre per a les obres sub­terrànies pen­dents.

A hores d’ara, el nou con­curs no s’ha con­vo­cat i no se sap si la part sub­terrània està aca­bada ni, encara menys, quant ha cos­tat. Segons la con­vo­catòria publi­cada al BOE el 4 de juny de 2008, el preu màxim del tre­ball havia de ser de 18.209.276,66 euros. Com que no hi ha hagut con­curs però Iso­lux Corsán ha fet almenys una part dels tre­balls, se suposa que l’empresa cobrarà la feina com a ampli­ació de l’encàrrec adju­di­cat ofi­ci­al­ment, un tram de la via.

Espe­rant la inter­mo­dal
Els por­ta­veus d’Adif adme­ten que, efec­ti­va­ment, el con­curs no s’ha tor­nat a con­vo­car i que de moment no es farà. “Ara tot depèn del pro­jecte defi­ni­tiu de l’estació inter­mo­dal defi­ni­tiva, que no és un pro­jecte nos­tre”, al·leguen.

Es refe­rei­xen al gran nus de comu­ni­ca­ci­ons on es tro­ba­ran el TGV, Roda­lies, les línies 1 i 9 del metro i diver­sos auto­bu­sos. GISA –la Gene­ra­li­tat coor­dina el pro­jecte– va adju­di­car a final de juliol la redacció del pro­jecte exe­cu­tiu i “vol lici­tar les obres el pri­mer tri­mes­tre de 2010”, segons el regi­dor d’Urba­nisme del Prat, Sergi Ale­gre.

Per quan plou
Tot i que l’obra no és com­petència seva, aquest equi­pa­ment ina­ca­bat difícil de clas­si­fi­car ha pro­vo­cat ten­si­ons a l’Ajun­ta­ment.  El van veure aparèixer l’octu­bre de 2007, quan la Mon­cloa patia perquè el TGV no arri­ba­ria a Bar­ce­lona en la data pro­mesa i volia impro­vi­sar una estació al Prat. Després el van veure créixer sense saber què hi feien i, el novem­bre del 2007, CiU (a l’opo­sició de l’alcalde d’ICV, Lluís Teje­dor) va por­tar al ple una moció per fer-lo ender­ro­car. El text es va apro­var per una­ni­mi­tat, però el minis­teri no n’ha fet cas.

S’ha reti­rat la tanca d’obra, s’hi han posat bancs i pape­re­res i s’ha con­ver­tit l’espai en una zona de pas coberta. “Si t’han de venir a bus­car i plou, t’hi pots posar a sota”, al·lega Ale­gre. “Aquesta mar­que­sina encara enca­rirà la inter­mo­dal, perquè s’ha d’ender­ro­car”, es queixa el regi­dor de CiU, Felip Neri Gordi. El grup de CiU al Senat ha pre­sen­tat una altra moció per dema­nar la reti­rada de la pèrgola i la repa­ració de les esquer­des que encara hi ha al Prat per les obres de cons­trucció de la via del TGV.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.