Medi ambient

El pas del Ral·li deixa moltes crítiques al Priorat

La comarca, en ple debat sobre el seu futur model turístic i ambiental, qüestiona que se celebrin activitats de motor

Els veïns lamenten que el públic del Ral·li aboqui deixalles i embruti els espais naturals de la zona

El Priorat està en ple debat sobre el seu model turístic de cara al futur

La 51a edició del Ral·li RACC Catalunya Costa Daurada 2015, disputat el cap de setmana passat, també va tenir trams al Priorat. La tranquil·litat i el ritme lent que caracteritzen la comarca es van veure alterats per l'afluència massiva de públic que no es va voler perdre la competició. En un moment en què s'està debatent i decidint quin ha de ser el model de turisme propi, la celebració de l' acte ha generat diferents reaccions.

El Priorat, en un dia qualsevol, és sinònim de tranquil·litat. El paisatge és un dels trets distintius i les carreteres de la comarca, on abunden els revolts, afavoreixen aquest ritme més pausat que permet a qui hi circula gaudir del que l'envolta. Però precisament aquesta orografia complicada també és el que crida l'atenció als amants del motor, que el passat cap de setmana hi van poder veure els pilots del Ral·li RACC en l'etapa del mundial celebrada a Catalunya.

El turisme és un dels motors econòmics de la comarca i s'està treballant per definir quin ha de ser el model turístic del territori. El respecte pel paisatge, la natura, el silenci i la tranquil·litat són alguns dels valors que es volen transmetre. Per això, es posa en dubte si el pas del Ral·li és compatible amb aquesta manera de voler fer del Priorat.

Neus Miró, directora del Parc Natural de Montsant, explica que “la nostra comarca no és el lloc més idoni per poder fer-hi aquests tipus d'actuacions motoritzades. Volem fer una aposta per un territori sense presses, on escoltar el silenci, gaudir del paisatge, de les olors, del gust de terra, del vi, de l'oli i de la seva gent”. En
la mateixa línia, Isabel Vilà, presidenta de Priorat Enoturisme i propietària de la casa rural Cal Porrerà (Porrera), diu a títol personal que “no entenc com encara des de la comarca, quan tots estem implicats amb la Carta Europea de Turisme Sostenible i la candidatura de la UNESCO, fins i tot la Diputació, deixin fer aquest tipus d'actes aquí”.

Josep Maria Díaz, alcalde de Poboleda, un dels municipis que acollia un nou tram de la prova, tampoc creu que el Ral·li“hagi dut massa beneficis” al poble. Des de l'Ajuntament de Poboleda es calcula que es van aplegar unes 1.500 persones al llarg del dissabte.

Joan Vaqué, membre de Prioritat i veí de la Vilella Baixa, explica que “ens agrada que vinguin visites, sempre que siguin respectuoses i amb uns valors i principis”. Hi afegeix que “el Ral·li és un dia o una setmana, però una setmana que xoca frontalment amb els nostres valors”.

Una de les conseqüències més visibles del Ral·li és la brossa que queda escampada per la muntanya i els voltants dels trams de la carretera on es concentren els aficionats, com també l'acampada en finques que són de propietat privada. Des del RACC, enguany s'ha fet una campanya per conscienciar els aficionats remarcant la importància del respecte pel medi ambient. En aquest sentit, el batlle de Poboleda explica que “la brutícia hi és. Ara haurem d'esperar a veure quan recolliran la brossa”, lamenta.

Els dies vinents serviran per analitzar què ha suposat el pas del Ral·li pel Priorat. Entitats, comerços i ajuntaments podran valorar l'impacte en tots els aspectes i treure'n les respectives conclusions.

LA FRASE

No entenc que des de la comarca es vulguin promoure actes com aquest
Isabel Vilà
presidenta de priorat enoturisme

LA XIFRA

1.500
aficionats
al motor es van aplegar dissabte passat a Poboleda, segons càlculs de l'Ajuntament.

L'impacte econòmic del Ral·li, a debat

Un aspecte a valorar són els possibles beneficis que pugui generar la celebració del Ral·li per als pobles on passa. En aquest sentit, Neus Miró afirma que “per saber l'impacte econòmic caldria valorar què es queda a la comarca i fer-ne un estudi”. Des de Priorat Enoturisme, associació privada que aplega més de seixanta empreses del territori, al llarg d'aquesta setmana s'emetrà un comunicat exposant les seves opinions, però de moment afirmen que “no pensem que el Ral·li aporti res”. Des de Prioritat, la plataforma ciutadana que ha impulsat la candidatura del Priorat a la UNESCO, es demana que es faci un estudi sobre l'impacte econòmic a la comarca, ja que ara mateix no hi ha una opinió unànime dins l'entitat. “Aquest estudi no està fet i no s'ha fet mai, perquè no interessa ningú fer-lo”, indiquen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona