Infraestructures

Nova retallada dràstica de Ryanair a Girona per a l'estiu que ve

Preveu actualment 31 rutes per a tot l'estiu i 4 per a un o dos mesos, lluny de les 49 d'aquest any i encara més de les 65 de l'any passat

Apunta que l'entesa amb el govern pot fer augmentar els números

Entre les rutes que es preveu deixar d'oferir hi ha l'Alguer i Milà

Ryanair continua la seva progressiva retallada de vols a l'aeroport de Girona-Costa Brava i preveu una nova dràstica reducció per a l'estiu que ve. L'aeròdrom que li va servir fa una dècada, quan la companyia s'obria camí, per establir-hi la seva principal base al sud d'Europa, sembla que ha deixat de tenir una paper estratègic per a Ryanair a mesura que creix la seva implantació al Prat. Fa un mesos va deixar clar, desmentint uns rumors, que no pensava deixar d'operar a l'aeroport gironí, però cada vegada hi preveu menys activitat. I no només a l'hivern sinó també, i de manera destacada, en la temporada més alta: l'estiu.

Previsió actual

La previsió de Ryanair en el dia d'avui és oferir 31 rutes durant tota la temporada d'estiu que ve –de final de març a final d'octubre del 2015– i quatre rutes més només durant un o dos mesos. Els vols ja estan a la venda al web de la companyia.

Aquestes xifres suposen un descens global del 28,6% respecte a aquest any, quan ha ofert 44 destins des de Girona durant tot l'estiu i cinc només alguns mesos. De fet, cal destacar que l'aeroport de Vilobí ja va ser on Ryanair va reduir més destins aquest estiu respecte a l'any passat de tots els aeroports on opera. I és que l'estiu del 2013 va operar un total de 65 rutes a Girona. Per tant, en només dos anys el nombre de destins s'haurà reduït gairebé a la meitat.

Les rutes que es perden

Entre les 14 rutes que es van oferir aquest estiu i que, de moment, no està previst que estiguin operatives el que ve destaca l'Alguer, un clàssic de l'aeroport gironí i que encara s'està oferint aquest hivern, i dos destins italians que també fa molts anys que s'oferien a l'estiu: Bríndisi i Milà. Tampoc està previst que torni a estar operativa la novetat d'aquest estiu, Leeds/Bradford. Cal destacar que una de les que cau, Colònia/Bonn, és la principal novetat de Ryanair per a l'estiu que ve al Prat, i que una altra, Eivissa, és una de les que s'ha anunciat que augmentaran les freqüències setmanals a l'aeroport barceloní. Les altres rutes que per ara no formen part de la previsió per a l'estiu són Aarhus, East Midlands, Göteborg, Groninga, Knock, Münster, Newcastle i Tampere.

Cal dir que l'Alguer i Eivissa són les rutes que aquest any han presentat menor ocupació de passatgers per vol, seguides de Palma, que sí que està previst que continuï. Altres vols que es mantindran, tot i tenir xifres d'ocupació baixes, són Bournemouth, Rabat i Maastricht. En canvi, n'hi ha que han tingut vols bastant plens i que per ara no està previst que continuïn, com ara Newcastle i Tampere.

També tornaran a oferir-se a l'estiu, com era previsible, algunes de les rutes que s'han suprimit aquest hivern i que han aixecat molt rebombori, com són Londres i París.

Poques freqüències

A més de la disminució del nombre de rutes, són destacables les poques freqüències que està previst que tinguin les que seran operatives. Així, de les 31 rutes que estaran disponibles tota la temporada d'estiu, 13 tindran només inicialment dos vols a la setmana. Algunes, però, en tindran algun mes a ple estiu. En canvi, només hi haurà tres rutes que tindran un vol diari (la meitat que aquest estiu, que eren sis): Brussel·les/Charleroi, Düsseldorf/Weeze i Pisa.

I també cal remarcar que, seguint el camí iniciat ja aquest estiu, l'any que ve hi tornarà a haver rutes que només s'oferiran uns mesos. Concretament, Cork i Lappeeranta seran operatives al juny i juliol, mentre que Skelleftea només s'oferirà al juliol i Perusa, a l'agost. El balanç d'aquesta estratègia aquest any és que de les cinc rutes que s'han ofert només a ple estiu, tres ja no es faran l'any que ve (Aarhus, Göteborg i Knock) i les altres es tornaran a oferir reduïdes (Cork i Perusa).

Pressió al govern

Fonts de Ryanair van remarcar a El Punt Avui que és una programació “encara no tancada al 100%” i que esperen “de cara al futur” incrementar “el nombre de destins, llocs de treball i turisme” gràcies a “les bones relacions existents amb l'aeroport de Girona i el seu govern”.

Ryanair ja va avisar al març que si el govern català no retirava la taxa ambiental que vol implantar a l'aeroport del Prat hi hauria conseqüències a Girona. La primera va ser la forta retallada, anunciada al maig, per a la temporada d'aquest hivern, que acaba de començar. Només s'ofereixen 14 rutes i entre les que han caigut n'hi ha de tan importants com Londres i París. La resposta del conseller Vila va ser que el govern no pensava “incentivar” Ryanair a mantenir rutes “no rendibles” i va recordar que com més incompleixi l'acord del 2011 de dur tres milions de viatgers a l'any –que no ha complert mai– menys diners rebrà.

28,6
per cent
és el descens del nombre de rutes que hi haurà respecte a aquest any si es manté la previsió de Ryanair.

LES XIFRES

35
rutes
preveu oferir Ryanair l'estiu que ve a Girona. D'aquestes, només 31 s'oferiran tota la temporada.
1,7
milions
de passatgers calcula Ryanair que tindrà aquest 2014 a Girona, la xifra més baixa des que va arribar.

De més de cinc milions de viatgers a no arribar a dos

L. Artigas

Ryanair va establir a Girona fa just una dècada la seva primera base de l'Estat espanyol. L'auge va ser fulgurant durant els primers anys i va tenir com a punt culminant els 5 milions de passatgers del 2008 i del 2009. L'èxit va obligar fins i tot Aena a millorar la infraestructura i les instal·lacions actuals poc tenen a veure amb les que hi havia a l'inici d'aquest segle quan només hi passaven unes sis-centes mil persones a l'any gràcies bàsicament als xàrters estivals.

El 2010, però, va començar la davallada. El primer any no va ser gaire pronunciada però el 2011 va arribar la gran caiguda: Ryanair va reduir un 41% el nombre de vols, enmig d'un clima d'amenaces amb les institucions per augmentar les xifres econòmiques en contractes per a publicitat i màrqueting. Finalment poc abans d'acabar l'any es va arribar a un acord, en què Ryanair es va comprometre a dur tres milions de passatgers cada any. La companyia irlandesa de baix cost, però, mai no ho ha complert i les xifres de vols i passatgers han continuat baixant any rere any fins que aquest any s'ha caigut fins i tot per sota de les dades de l'any d'arribada de la companyia. Ryanair ja va deixar clar al maig, quan va anunciar la minsa programació d'hivern, que calculava tenir només 1,7 milions de viatgers aquest any a Girona, xifra que és un 30% inferior a la de l'any passat i gairebé la meitat del que es va comprometre. La previsió que té per a l'estiu que ve, però, apunta que encara no s'ha tocat fons en el descens. Així, després d'un 2014 amb les pitjors xifres, mes a mes, de la història de Ryanair a Girona, el 2015 es tornaran a batre rècords negatius cada mes.

La davallada a Girona coincideix amb l'expansió a escala global de Ryanair, amb importants comandes de nous avions, que es comencen a rebre ara i que sembla que per ara no serviran per a Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia