Veïns de Costablanca de Castellbisbal no pagaran el 10% de la urbanització
La Generalitat considera il·legals els acords en què l'Ajuntament assumeix el cost, però els valida per les condicions econòmiques veïnals i la complexitat
Els més de 160 propietaris de la zona de Costablanca de Castellbisbal no hauran de pagar el 10% de les obres d'urbanització, que ha assumit l'Ajuntament en compliment d'uns acords dels anteriors governs dels anys 2003, 2004 i 2007. Tot i que la comissió jurídica assessora de la Generalitat reconeix la il·legalitat dels acords i que, en teoria, s'hauria de recalcular l'import de les quotes que s'han cobrat als veïns perquè aquests assumissin el 10% que els pertocaria, ho desestima tant per “la complexitat d'un procés tan llarg com per les condicions econòmiques dels veïns” i la bona fe amb què van actuar propietaris i el consistori.
L'alcaldessa, Dolors Conde (PSC), va assegurar que amb aquest procés s'acompleix l'objectiu de “no haver de fer pagar més als propietaris per unes obres que l'Ajuntament ja ha pagat i que no suposaran cap problema per a les finances municipals”.
Els acords s'havien posat en dubte quan el 2011 va entrar CiU al govern i va encarregar uns informes a la Diputació de Barcelona sobre si era legal que el consistori assumís una part de les quotes veïnals com havien acordat primer Alternativa per Castellbisbal (AC) i, després, el govern tripartit format pel PSC, ERC i TxC. I ho va fer quan es va veure que el cost de les obres s'havia doblat, ja que va passar de 5,6 milions a més de 9. Els treballs van acabar el 2007, després que s'haguessin de modificar sobre la marxa per una mala execució i poca supervisió. Deu anys després presenten moltes deficiències i els veïns ho han pagat, “un milió per cada quilòmetre d'obra”, com es pot llegir en alguna pancarta penjada a la urbanització. Els veïns s'han queixat de totes les maneres possibles de l'elevat preu d'un barri humil amb molts habitatges en venda, alguns dels quals amb valors cadastrals inferiors als que han pagat per la urbanització, es lamenten des de fa anys les dues entitats veïnals. El barri també va patir les conseqüències de les obres del tren d'alta velocitat amb esquerdes. Avui encara queda pendent el cobrament de prop de 3,5 milions fruit del sobrecost dels treballs, que els veïns no pensen assumir.