Infraestructures

Menys asfalt per a la futura variant nord d'Olot

Un ‘lobby' lligat a la UPC proposa que es desdobli només al tram olotí i que la resta fins als enllaços a Bracons sigui d'un sol carril per sentit

Aposta per reforçar el transport públic intercomarcal

La variant d'Olot desdoblada només és una necessitat fins abans del túnel projectat que unirà Olot i les Preses i que donarà continuïtat a l'autovia A-26 (eix pirinenc). Ho afirma un estudi del grup Intra Scape Lab, creat a l'entorn de l'Escola d'Enginyers i Camins de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que aplega geògrafs, enginyers, historiadors, economistes i arquitectes.

La solució un més un, és a dir, d'un carril per sentit de circulació, és la que s'hauria d'aplicar a l'enllaç d'aquesta variant amb els accessos al túnel de Bracons, o sigui, el que sempre s'ha anomenat futura variant de les Preses.

Aquesta proposta és el resultat d'un taller amb estudiants de postgrau i es recull en un document que es publicarà en la col·lecció de treballs de postgrau de la UPC i que inaugura la secció dedicada al medi ambient. En format digital serà de consulta oberta a tothom i, en paper, s'haurà de demanar i adquirir a través de la plataforma Amazon.

El responsable d'aquest estudi, l'enginyer de camins de la UPC Francesc Magrinyà, ha explicat que el punt de partida ha estat l'anàlisi de si a l'autopista AP-7 li cal variant, és a dir, eixos viaris de gran capacitat. Segons ell, els estudis sobre les necessitats viàries de la comarca de la Garrotxa han fixat el paradigma que el trànsit és un benefici per a l'economia garrotxina i això, sempre segons el seu parer, no és cert. “El túnel de Bracons, a l'eix Vic-Olot, té utilitat com a connexió intercomarcal i així ho perceben els habitants de la Garrotxa i d'Osona”, afirma. I lamenta: “En aquest país no s'ha fet mai un debat sobre els eixos de gran recorregut.”

L'estudi, a més, constata que hi ha clarament definit un eix industrial entre Olot, Sant Joan les Fonts i Besalú, majoritàriament amb mobilitat comarcal. Per això, defensa que es reforci el transport públic intercomarcal, ja que, en l'actualitat, té una freqüència d'una hora entre servei i servei, totalment insuficient per ser una bona alternativa per a la mobilitat interna dels garrotxins.

Segons l'estudi, cal tenir en compte també el valor del patrimoni natural i del sector turístic i la identitat cultural de la comarca, i no només fer una lectura econòmica de les necessitats viàries de la Garrotxa. Per això, aposta per analitzar i millorar el traçat històric i potenciar la mobilitat amb transport públic, o a peu o amb bicicleta per als trajectes interns.

LA XIFRA

2
administracions
intervenen en la redacció del projecte i en l'execució de les obres de la variant d'Olot.

LA FRASE

La lectura econòmica no és que com més infraestructures més desenvolupament
Francesc Magrinyà
enginyer de camins de la Universitat politècnica

LA DATA

2016
és la data
avançada per la Generalitat per iniciar les obres en aquest tram, si hi ha disponibilitat pressupostària.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia