Full de ruta
No hi haurà xoc de trens
Almenys a la línia de Lleida a la Pobla de Segur. Allà no xocaran els trens perquè de moment el ministeri de Foment no vol que hi circulin. La Generalitat, farta de la gestió de Renfe, va decidir prendre les regnes de la línia, de la qual és titular des dels traspassos dels anys noranta i l'ha mantingut mig abandonada, i va encarregar a un fabricant suís un parell de combois, ja que els que ja té FGC a la seva xarxa a la regió de Barcelona no serveixen per a la modesta línia de Ponent, que és d'ample ibèric. Els combois haurien d'ampliar les freqüències d'una línia infrautilitzada i que tindria potencial de creixement si oferís uns horaris mínimament normals i útils per als seus potencials usuaris.
Els trens es van fabricar i la inauguració estava prevista per al 30 d'abril. Però aquell dia no hi va passar cap dels nous trens. I fins ara. El ministeri de Foment no hi dóna els permisos, perquè els trens comprats per la Generalitat són de fabricació estrangera i han de ser homologats, no fos cas que els suïssos hagin fabricat uns trens incapaços de circular amb seguretat per les nostres vies.
És una llàstima que aquest zel per la seguretat i el bon funcionament del maquinari no l'hagi posat el govern espanyol en el manteniment de les catenàries de Rodalies, o en operacions com la construcció del magatzem de gas del projecte Castor, on les perforadores i els estudis tècnics estaven del tot homologats i amb els permisos en regla per tal de fer tremolar sense cap problema legal les cases de Tortosa i Vinaròs. És clar que una cosa és alimentar constructores castisses que gustosament ajuden al progrés de la nación a canvi d'adjudicacions i repartiments diversos, i una altra marxar a Suïssa a encarregar trens a constructores estrangeres que no tenen seients reservats per a futurs polítics retirats en els seus consells d'administració. No hi ha xoc de trens: simplement, molts catalans esperant a baixar-ne.