Álvarez admet un "error" d'Adif en la licitació de l'estació d'emergència del Prat
Les coses s'han fet malament, però ha estat cosa d'Adif i és un fet molt puntual. Aquest és el missatge que ha volgut traslladar la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, per respondre la interpel·lació que li ha fet aquest dimarts la senadora de CiU Montserrat Candini, amb l'objectiu d'aclarir què ha passat amb l'estació d'emergència o PAET (punt d'avançament i estacionament de trens) que s'ha construït al Prat de Llobregat per al TGV.
La pregunta de Candini estava basada en la notícia que va publicar l'AVUI el 29 d'agost. En aquestes línies, es denunciava que l'empresa Isolux-Corsán havia construït una estació per a maniobres d'evacuacions i emergències. I que les obres ja estaven gairebé acabades quan encara no s'havia licitat el projecte.
El fet es va agreujar quan, el passat 9 de setembre, el dia abans de la data fixada per obrir les ofertes de les empreses que s'havien presentat al concurs per realitzar les obres, Adif anul·lés aquest procediment. Va ser llavors quan la senadora de CiU va plantejar la qüestió al Senat, per aclarir "la voluntat del govern espanyol respecte la modificació dels procediments de licitació de les obres públiques vinculades a determinades infraestructures".
Pel que fa al to de les intervencions d'Álvarez i Candini, s'ha de dir que la ministra ha assumit el rol de Maleni en estat pur, perquè ha començat per acusar la senadora de la federació d'incomplir el reglament del Senat. I és que, segons la titular de Foment, si l'objectiu era aclarir el procés de licitació de les obres del Prat, havia d'haver fet una pregunta i no una interpel·lació, que és més llarga. La resposta de Candini ha sigut que no és ella qui ha de dictaminar sobre què han de preguntar els senadors.
Centrant-se en la matèria concreta que es tractava, Álvarez ha confirmat que "Adif ha comès un error que ja s'ha contrarestat en desistir de la licitació". Era la seva manera de dir que l'empresa pública no va actuar correctament perquè va incloure en un únic expedient de licitació "actuacions que havia d'haver repartit en dos expedients": un per a les obres que queden per fer en el PAET i un altre –que no ha especificat– per a la part que ja està feta.
Pel que fa a la part ja feta, una possibilitat seria incloure-la en una ampliació de pressupost de la construcció del tram de la via del TGV que passa pel Prat. Tanmateix, Álvarez no ha entrat en aquests detalls. Sobre el motiu pel qual van avançar els treballs, Álvarez també ha assegurat que algunes instal·lacions s'havien de fer per "motius de seguretat" abans que circulés el TGV.
"Adif es vostè"
Per la seva banda, Montserrat Candini s'ha mostrat satisfeta perquè la ministra ha reconegut un "error" d'Adif. Ara bé, tot seguit li ha recordat: "Adif és vostè". Per aquest motiu, li ha demanat la "depuració de responsabilitats dins del seu equip". I, en aquest punt, ha afegit que si exigeix mesures és perquè no es tracta només d'un "error administratiu", sinó d'un atac a la "garantia de la transparència pública".
De la següent resposta de la ministra es dedueix que no pensa depurar cap responsabilitat, perquè s'ha limitat a destacar que s'estan demanant mesures per un "error" quan Adif ha licitat 16.000 milions d'euros sense errors en pocs anys. I no només això, sinó que Álvarez ha carregat també les culpes de diversos problemes que hi ha hagut amb l'alta velocitat a Catalunya al traçat del TGV que, segons ha assegurat, van pactar els governs de CiU i del PP en el seu moment.