ferrocarrils
reivindicació
Deu propostes per un tren millor a l'Empordà
La plataforma Defensem el Tren de l'Empordà planteja una desena de reivindicacions i fa una crida a la modernització de les línies R11 i RG1
Just en el moment en què a Figueres s'ha reobert el debat sobre el tren convencional forçat per unes declaracions de la seva alcaldessa, Marta Felip, la plataforma Defensem el Tren de l'Empordà ha fet públic un decàleg que serveix per posar sobre la taula la problemàtica, mai resolta, tant de les línies R11, en el seu tram gironí, com de la RG1 a l'Alt Empordà. La crida a la modernització de la línia amb la voluntat de tenir un servei més digne demana, al seu entendre, una millora a les estacions, en especial –diuen– la de Portbou, i rescatar també el projecte de traçat subterrani del tram convencional del tren al seu pas per Figueres.
Segons el seu parer, aquesta millora depèn de deu punts fonamentals. En primer lloc, es demana el manteniment de la via i reforç de la infraestructura en general. Pensen també que calen millores urgents a l'estació de Portbou, com l'elevació de les andanes i la millora dels accessos. Es volen, així mateix, interconnexions ferroviàries entre Portbou i Cervera de la Marenda. La plataforma remarca que més trens de SNCF haurien d'arribar a Portbou i més trens de Renfe haurien d'arribar a Cervera. I que es permeti els retorns dels trens amb viatgers. En aquest sentit sostenen que s'aboleixi la normativa démodé de 1864 (del segle XIX)) que impedeix que en els retorns els trens puguin acceptar viatgers.
Una qüestió de voluntat
La plataforma entén que aquesta qüestió necessita “voluntat política” per superar “l'actual indignitat de les interconnexions entre Portbou i Cervera”. La seva proposta és que s'articuli “un tren lleuger, de proximitat, entre Narbona-Perpinyà-Cervera-Portbou-Figueres-Girona-Barcelona, que aportés un servei de qualitat, d'inclusió social i d'equilibri territorial”.
LA FRASE
Millora de la intermodalitat
En la llista de queixes de la plataforma, aquesta també demana més intermodalitat i coordinació entre el tren convencional i el bus: “Entre Llançà i el Port de la Selva; entre Vilajuïga amb la badia de Roses; i a Figueres amb Roses i Olot”, diuen. Una altra de les reivindicacions és que, en els desplaçament entre Figueres i Cervera de la Marenda, “els trens de mitjana distància també s'aturin a les estacions de Vilajuïga i Colera”.
Entre les reivindicacions de la plataforma Defensem el Tren de l'Empordà hi ha la crida a activar “un bus alternatiu entre Portbou i Cervera i viceversa en cas de conflictes socials i/o problemes tècnics”. També que Renfe i SNCF coordinin horaris, que s'augmenti la freqüència de trens i que es busqui la manera d'abaratir el bitllet de tren. Es reclama que s'incentivi els abonaments i que els bitllets d'anada i tornada tornin a tenir una reducció en el preu, tenint en compte el caràcter estratègic d'aquestes connexions transfrontereres.